Gjest ikke så lett Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Har en datter som begynte i tredje klasse i høst. Hun hadde en lærer fra første til til til og med andre. Min datter var veldig glad i læreren sin, og var lei seg da hun fikk vite i vår at hun skulle få en nye lærer til høsten. Nå går det supert med den nye læreren også, men min datter er skuffet over den gamle læreren. Grunnen er at henne hun hadde før som lærer, ikke har snakket med henne etter at hun begynte igjen på skolen. Har prøvd å forklare min datter at slik blir det når de får en ny klasse og nye elever som de skal bli kjent med. Men dette skjønner hun ikke helt, og hun hadde trodd at hun skulle spørre hvordan hun hadde hatt det i ferien osv. Min datter hadde mye å fortelle og er stille og sjenert. Bør jeg si dette til den gamle læreren eller er det bare å glemme siden hun nå har fått ny lærer som hun også ser opp til? Er det vanlig at lærere glemmer helt de elevene de hadde når de får seg en ny klasse? Evt. hvordan kan dette virke inn på barna? Den gamle læreren har startet opp igjen med første klasse, og alle foreldre roser henne oppi skyene, så det er sikkert flere barn som savner henne i min datters klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja normalt Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Helt normalt. En lærer har ikke mulighet til å ha personlig kontakt med både tidleigere og nye elever. Sårt ja, men slik er det bare og det er ungene nødt til å finne seg i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Man kan da ikke forvente at en lærer skal konsentrere seg om den forrige klassen sin når hun har tatt over en ny en... Skal hun høre på din datter fortelle om ferien og sommeren sin, måtte hun jo ha hørt på alle de andre elevene også, og det blir litt mer enn man kan forlange, etter min mening... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke så lett Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Man kan da ikke forvente at en lærer skal konsentrere seg om den forrige klassen sin når hun har tatt over en ny en... Skal hun høre på din datter fortelle om ferien og sommeren sin, måtte hun jo ha hørt på alle de andre elevene også, og det blir litt mer enn man kan forlange, etter min mening... Jeg kan godt skjønne det, men det er ikke så lett for barn å forstå det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg kan godt skjønne det, men det er ikke så lett for barn å forstå det. Nei, men de _må_ jo bare lære seg til å forstå at slik er verden... Én elev (3.klassing?) kan da ikke gå rundt å tro at hun er verdens midtpunkt for all tid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist jente Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Nei, men de _må_ jo bare lære seg til å forstå at slik er verden... Én elev (3.klassing?) kan da ikke gå rundt å tro at hun er verdens midtpunkt for all tid? Jeg forstår selvfølgelig at når lærere får ansvar for en ny klasse må hovedfokus bli på denne nye klassen. Men jeg kan ikke skjønne at hennes "gamle" elever plutselig ikke lenger skal eksistere. Barn knytter seg jo til voksenpersoner og jeg forstår godt din datters skuffelse. Jeg mener ikke at den gamle læreren skal sette seg ned i timer med tidligere elever, men å stoppe opp i gangen/skolegården og si hei kan jeg ikke se problemet med. Veksle noen ord og høre litt om sommeren synes jeg er veldig naturlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dolberta Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg forstår selvfølgelig at når lærere får ansvar for en ny klasse må hovedfokus bli på denne nye klassen. Men jeg kan ikke skjønne at hennes "gamle" elever plutselig ikke lenger skal eksistere. Barn knytter seg jo til voksenpersoner og jeg forstår godt din datters skuffelse. Jeg mener ikke at den gamle læreren skal sette seg ned i timer med tidligere elever, men å stoppe opp i gangen/skolegården og si hei kan jeg ikke se problemet med. Veksle noen ord og høre litt om sommeren synes jeg er veldig naturlig. Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest take care Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Helt enig! Du kunne jo nevt det for den gamle læreren, hvis du får det til på en fin måte. Du kunne jo sagt noe sånt som at det går bra med ny lærer, men at du tror din datter savner henne, da hun satte stor pris på henne. Og at hun sikkert hadde blitt glad om læreren vekslet noen ord med henne. Tror nok mange lærere også husker på sine gamle elever. Min datter sluttet begynte på videregående, og da driver undomsskolelæreren å spør på facebook hvordan de trives på videregående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvis de møtes på tomannshånd er det naturlig at gamlelæreren spør om hvordan det går men hun har sikkert mer enn nok med mange nye elever å forholde seg til. Skjønner at datteren din er lei seg men det er nok lurt å si noe om at hun ikke er glemt men at lærer må passe på de helt nye akkurat nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du kunne jo nevt det for den gamle læreren, hvis du får det til på en fin måte. Du kunne jo sagt noe sånt som at det går bra med ny lærer, men at du tror din datter savner henne, da hun satte stor pris på henne. Og at hun sikkert hadde blitt glad om læreren vekslet noen ord med henne. Tror nok mange lærere også husker på sine gamle elever. Min datter sluttet begynte på videregående, og da driver undomsskolelæreren å spør på facebook hvordan de trives på videregående. Vi hadde gjenforeningsfest 25 år etter at vi gikk ut av barneskolen, og læreren husket oss godt. Det ble snakket om mange episoder som skjedde i klassen, men hun spurte også spesifikt hvordan det var med et familiemedlem som var utsatt for en ulykke den siste våren vi hadde henne. Koselig og litt overraskende at hun husket dette. Vi hadde denne læreren i tre år ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trioen Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Ser at vi har vært utrolig heldig med de lærerene vi har hatt tidligere. Hos oss bytter vi lærer minst en gang i løpet av barneskolen. Alle lærerene som våre to barn har hatt hilser og snakker med ungene. De hilser til og med på oss voksne og spør hvordan det står til. Så jeg priser meg lykkelig for at vi bor her vi bor. Jeg forstår godt at jenta blir trist av dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det kommer litt an på hva du forventer, syns jeg. Mener du at den gamle læreren skal hilse, smile og si hei når hun tilfeldigvis møter jenta di, for eksempel i et friminutt eller noe slikt, så mener jeg at det må jo være en selvfølge. Det er simpel høflighet, det. Man hilser på folk man kjenner. Men mener du at hun må gjøre mer enn det, stoppe opp og ta en lang prat, høre på hva jenta di har å fortelle, ja da er jeg ikke nødvendigvis enig. Lærere kan ha det travelt og være opptatt med andre ting, de som oss andre. Det trenger slett ikke å bety at hun har glemt jenta di eller klassen hennes. Det hender jeg møter folk jeg kjenner og liker, og ikke har tid til mer enn et raskt hei. Sånn er faktisk livet. Jeg foreslår at du forklarer datteren din at antagelig har læreren det travelt, hun har mye å tenke på. Det betyr ikke at hun har glemt henne, men at datteren din har jo fått en ny lærer nå, og kanskje hun kan fortelle det til denne læreren i stedet. For den gamle læreren har jo 20 andre elever å høre på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke så lett Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det kommer litt an på hva du forventer, syns jeg. Mener du at den gamle læreren skal hilse, smile og si hei når hun tilfeldigvis møter jenta di, for eksempel i et friminutt eller noe slikt, så mener jeg at det må jo være en selvfølge. Det er simpel høflighet, det. Man hilser på folk man kjenner. Men mener du at hun må gjøre mer enn det, stoppe opp og ta en lang prat, høre på hva jenta di har å fortelle, ja da er jeg ikke nødvendigvis enig. Lærere kan ha det travelt og være opptatt med andre ting, de som oss andre. Det trenger slett ikke å bety at hun har glemt jenta di eller klassen hennes. Det hender jeg møter folk jeg kjenner og liker, og ikke har tid til mer enn et raskt hei. Sånn er faktisk livet. Jeg foreslår at du forklarer datteren din at antagelig har læreren det travelt, hun har mye å tenke på. Det betyr ikke at hun har glemt henne, men at datteren din har jo fått en ny lærer nå, og kanskje hun kan fortelle det til denne læreren i stedet. For den gamle læreren har jo 20 andre elever å høre på. Jeg forventer vel ikke noe egentlig, jeg forstår at det ikke er lett for en lærer å ha kontakt med så mange. Men det er ikke bare bare for barn heller og oppleve at personer som har betydd mye for de, plutselig ikke har tid til de lenger. Barn blir jo alltid glad i voksne som bryr deg om de og som ser de. Da blir det trist og leit når de så ikke har mere tid enn et lite hei. Det burde vært tid og rom for litt kontakt i såfall, evt en gradvis avsluttning på kontakten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke så lett Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Du kunne jo nevt det for den gamle læreren, hvis du får det til på en fin måte. Du kunne jo sagt noe sånt som at det går bra med ny lærer, men at du tror din datter savner henne, da hun satte stor pris på henne. Og at hun sikkert hadde blitt glad om læreren vekslet noen ord med henne. Tror nok mange lærere også husker på sine gamle elever. Min datter sluttet begynte på videregående, og da driver undomsskolelæreren å spør på facebook hvordan de trives på videregående. Jeg beundrer denne læreren, for hun er absolutt den beste læreren på hele skolen. Mulig hun ikke helt skjønner hvor dyktig hun er og hvor glad barna blir i henne. Nettopp fordi hun er så flink med barna så blir det jo også ekstra sårt når de da ikke kan regne med henne lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.