Gå til innhold

Er dette et ri melig krav fra en allergiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Moldegata 17
Skrevet

Jeg bor på studenhjem og deler kjøkken med fem andre. Nå har det flyttet inn en ny jente- som er allergiker. Det er en del ting hun er allergisk for, men mest er det for fisk. Hun sier at hun blir fysisk dårlig av lukten av fisk, som laks torsk, ørret etc og spurt oss om vi kan la være å lage fisk når hun er hjemme.

Er det et rimelig krav synes dere? Skal jeg da ikke få steke meg laks når jeg vil, fordi hun ikke tåler det? Hadde det ikke vært bedre om hun fikk en varsel om når vi tenkte å lage fisk så hun kunne evakuere?

eller?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

3

• Mandolaika

3

• Colette

2

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er da vel ingen som kan reagere allergisk på _lukten_ av fisk? Det tror jeg rett og slett ikke noe på, hun bare hater lukten av fisk, og prøver å lyve på seg en sykdom så hun skal slippe unna...

Skrevet

Jeg får umiddelbart tanker om at hun trolig bare er sær men jeg skal være forsiktig med å si det bastant, jeg aner lite om "allergi", skjønt hun sier jo hun blir dårlig av lukten ikke at hun er allergisk. Hva med 3 dager i uken feks med fisk, så kan hun skygge banen på de dagene.

Skrevet

Det er da vel ingen som kan reagere allergisk på _lukten_ av fisk? Det tror jeg rett og slett ikke noe på, hun bare hater lukten av fisk, og prøver å lyve på seg en sykdom så hun skal slippe unna...

Vi som har vært plaget med migrene reagerer iallfall på en del lukter, så jeg ser ikke bort fra at allergikere gjør det.

Gjest trist jente
Skrevet

Vi som har vært plaget med migrene reagerer iallfall på en del lukter, så jeg ser ikke bort fra at allergikere gjør det.

Uansett om det skyldes allergi eller særhet synes jeg ikke hun kan kreve dette. Dersom hun er avhengig av slike hensyn kan hun ikke bo et slikt sted etter min mening

Skrevet

Det er absolutt ikke uvanlig å være allergisk mot lukt av fisk, så dette er ikke tull.

Noen er så allergiske at de havner på sykehus hvis de må oppholde seg i fiskelukt.

Gjest busy beate
Skrevet

Det er sikkert mange som er uenige, men jeg synes ikke folk som er så allergiske(evt vanskelige) skal bo på et vanlig hybelhus der vanlige mennesker lever vanlige liv. De bør heller skaffe seg noe eget der de ikke hemmer andres normale livsførsel.

Gjest firepile
Skrevet

Det er absolutt ikke uvanlig å være allergisk mot lukt av fisk, så dette er ikke tull.

Noen er så allergiske at de havner på sykehus hvis de må oppholde seg i fiskelukt.

Da bør man også bo for seg selv.

Skrevet

Det er sikkert mange som er uenige, men jeg synes ikke folk som er så allergiske(evt vanskelige) skal bo på et vanlig hybelhus der vanlige mennesker lever vanlige liv. De bør heller skaffe seg noe eget der de ikke hemmer andres normale livsførsel.

Enig!

Skrevet

Jeg syns dere skal strekke dere litt for å ta hensyn til henne.

Gjest Ikke-allergisk
Skrevet

Hvis vedkommende virkelig _er_ allergisk, og ikke bare er ei snerpe som misliker fiskelukt, så er det veldig leit. For henne. Som flere har sagt, da kan hun faktisk ikke bo sammen med noen som ikke lider av det samme.

Var det noen intervjurunde for å få bo der eller noe sånt?

Gjest moldegata 17
Skrevet

Hvis vedkommende virkelig _er_ allergisk, og ikke bare er ei snerpe som misliker fiskelukt, så er det veldig leit. For henne. Som flere har sagt, da kan hun faktisk ikke bo sammen med noen som ikke lider av det samme.

Var det noen intervjurunde for å få bo der eller noe sånt?

Nei, folk bare flytter inn når det er ledig plass, det er det studentskipnaden som bestemmer.

Gjest mikkelina
Skrevet

Ikke rimelig i det hele tatt, mener jeg. Man kan ikke kreve at andre skal "legge om livet sitt" etter henne. Hun må finne seg en hybel for seg selv.

Gjest Moldegata 17
Skrevet

Jeg syns dere skal strekke dere litt for å ta hensyn til henne.

Hva synes du er rimelig da?

Jeg kan feks forstå at en person som er allergisk mot sitrusfrukter kan oppfordre folk til å spise appelsin på rommet. For en appelsin trenger man ikke å tilberede, og det er jo ikke et måltid i seg selv. Fisk er litt mere omfattende,og en vanlig middagsrett.Dessuten er det lett å ty til fisk fordi det ofte er på tilbud, og studenter har som regel dårlig råd.

Skrevet

Hva synes du er rimelig da?

Jeg kan feks forstå at en person som er allergisk mot sitrusfrukter kan oppfordre folk til å spise appelsin på rommet. For en appelsin trenger man ikke å tilberede, og det er jo ikke et måltid i seg selv. Fisk er litt mere omfattende,og en vanlig middagsrett.Dessuten er det lett å ty til fisk fordi det ofte er på tilbud, og studenter har som regel dårlig råd.

Kan dere ikke snakke mer sammen, og bli enig om noe som alle kan leve med?

Gjest synes jeg
Skrevet

Dette er totalt urimelig. Jeg ville aldri ha funnet meg i det. Hun får finne seg et bostad for seg selv.

Gjest Ikke-allergisk
Skrevet

Nei, folk bare flytter inn når det er ledig plass, det er det studentskipnaden som bestemmer.

Da bør skibnaden få en tilbakemelding om at dette med allergier faktisk er en ting de bør sjekke opp på forhånd, for det er ikke rimelig at slike som henne skal bo sammen med mer "vanlige" folk ("vanlige" i forhold til allergier, altså).

Gjest Ikke-allergisk
Skrevet

Kan dere ikke snakke mer sammen, og bli enig om noe som alle kan leve med?

Dette er interessant.

Hva ville du synes var en rimelig løsning?

Skrevet

Dette er interessant.

Hva ville du synes var en rimelig løsning?

Hva var interessant? At jeg foreslår at de skal snakke sammen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...