Gå til innhold

Er dette et ri melig krav fra en allergiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fiskallergiker i huset. Steker fisken på en kokeplate på verandaen sommer som vinter (brrrrrrrrrrrrrrrrrrr).

Ikke dermed sagt at dere skal være så snille alle sammen og gjøre dette. Kanskje har dere ikke veranda heller?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

3

• Mandolaika

3

• Colette

2

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest moldegata 17
Skrevet

Jeg har fiskallergiker i huset. Steker fisken på en kokeplate på verandaen sommer som vinter (brrrrrrrrrrrrrrrrrrr).

Ikke dermed sagt at dere skal være så snille alle sammen og gjøre dette. Kanskje har dere ikke veranda heller?

Vi har en så liten veranda at det ikke er mulig å gjøre noenting der.

Skrevet

Det er da vel ingen som kan reagere allergisk på _lukten_ av fisk? Det tror jeg rett og slett ikke noe på, hun bare hater lukten av fisk, og prøver å lyve på seg en sykdom så hun skal slippe unna...

Jeg hadde en gang en elev som var allergisk for fisk. Vi var på tur ved sjøen og en i klassen fant en død fisk i vannkanten. Den allergiske jenta ble plutselig full av utslett og hun hadde ikke vært nærmere enn to-tre meter fra fisken! Helt utrolig å se...

Skrevet

Jeg hadde en gang en elev som var allergisk for fisk. Vi var på tur ved sjøen og en i klassen fant en død fisk i vannkanten. Den allergiske jenta ble plutselig full av utslett og hun hadde ikke vært nærmere enn to-tre meter fra fisken! Helt utrolig å se...

Er det sant?

Hadde det ikke vært du som hadde opplevd det, ville jeg trodd det var en skrøne...

Skrevet

Vi har en så liten veranda at det ikke er mulig å gjøre noenting der.

Ikke plass til en liten kokeplate og en fisk engang? :)

Gjest Moldegata 17
Skrevet

Ikke plass til en liten kokeplate og en fisk engang? :)

Nope, ellers kunne jeg gjerne gjort det. Dessuten skal jo en del fisk stekes i ovn. Det kan vi ikke gjøre på verandaen.

Skrevet

Nope, ellers kunne jeg gjerne gjort det. Dessuten skal jo en del fisk stekes i ovn. Det kan vi ikke gjøre på verandaen.

Da er jo alternativet at hun går ut mens dere lager fisken og lufter godt etterpå, eller hun må finne et annet sted å bo.

Gjest Moldegata 17
Skrevet

Da er jo alternativet at hun går ut mens dere lager fisken og lufter godt etterpå, eller hun må finne et annet sted å bo.

ja det synes jeg også er den beste løsningen.

Skrevet

Jøsses, dette hadde ikke jeg heller trodd om det ikke var du som sa det. Hørtes ekstremt ut!

Skrevet

Ved så kraftig allergi bør hun vel finne seg en hybel der hun ikke deler kjøkken med noen.

Jeg vet forøvrig om en kar som tetner totalt ved lukta av kokt ris så det tror jeg så gjerne på.

Skrevet

Er det sant?

Hadde det ikke vært du som hadde opplevd det, ville jeg trodd det var en skrøne...

Hehe, takk fot tilliten ;)

Det er faktisk helt sant :) Først tenkte jeg det måtte være en psykisk greie, men fikk vite av mor at fiskelukt var nok til at hun fikk kløende utslett som ligna elveblest.

Skrevet

Jøsses, dette hadde ikke jeg heller trodd om det ikke var du som sa det. Hørtes ekstremt ut!

Jeg kunne nesten ikke tro det selv... Jenta hadde jo fortalt meg at hun var veldig allergisk for fisk, men jeg trodde jo man i det minste måtte ha nærkontakt med fisken ;)

Skrevet

Jeg kunne nesten ikke tro det selv... Jenta hadde jo fortalt meg at hun var veldig allergisk for fisk, men jeg trodde jo man i det minste måtte ha nærkontakt med fisken ;)

Det trodde jeg også! :0)

Gjest Ikke-allergisk
Skrevet

Hva var interessant? At jeg foreslår at de skal snakke sammen?

Hvorfor vil du ikke svare på spørsmålet?

Skrevet

Hvis hun alltid er hjemme er dette et urimelig krav ja.

Men hvis hun er en type som er mye ute og kanskje reiser hjem i helgene, går det sikkert greit.

Jeg ville ha sjekket ut hvilke dager hun ikke er i huset, og kanskje fått henne til å gi beskjed i god tid når hun ikke tenker å være der. Så ville jeg lagt fiskemiddager til disse dagene.

Men nå spiser ikke vi mye fisk, så det er lett å si for meg.

Tåler hun forresten fisk som er bearbeidet, som feks fiskekaker?

Det kan jo hende at hun faktisk er en god samboer...

Skrevet

Her står det faktisk at duften av fisk kan framkalle allergiske reaksjoner: http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspirasjon&state=mat_inspirasjon_dynamic&viewid=19750

Ja, der stod det faktisk!

Merkelig egentlig, at bare lukta kan gi en slik reaksjon.

Jeg hadde en periode på 2-3 år der jeg ikke tålte fisk fra torskefamilien (torsk, sei, lyr, villing, hyse, lange osv). Fikk enormt vondt i magen, og kastet opp. Andre typer fisk gikk fint.

Jeg holdt meg helt borte fra slik fisk en stund, og begynte å spise det igjen forsiktig, og da gikk det fint.

Hadde samme greia med melk, men i en kortere periode.

Skrevet

Her står det faktisk at duften av fisk kan framkalle allergiske reaksjoner: http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspirasjon&state=mat_inspirasjon_dynamic&viewid=19750

En venninne er allergisk mot fisk og skalldyr, og hjemme hos dem passer mannen på å lage fisk til barna når hun ikke er hjemme.

Men jeg tror hun tåler lukten av ferdig tilberedt fisk, for hun reagerer ikke på fisk på koldtbord hun forsyner seg av, eller at en annen på samme bord bestiller fiskeretter.

Hun fortalte at hun en gang skulle handle for en eldre slektning og plukket opp en pakke frossen fisk fra frysedisken. Etterpå glemte hun seg og klødde seg i ansiktet, og det var nok til at hun hovnet skikkelig opp og fikk utslett :-(

Skrevet

Ja, der stod det faktisk!

Merkelig egentlig, at bare lukta kan gi en slik reaksjon.

Jeg hadde en periode på 2-3 år der jeg ikke tålte fisk fra torskefamilien (torsk, sei, lyr, villing, hyse, lange osv). Fikk enormt vondt i magen, og kastet opp. Andre typer fisk gikk fint.

Jeg holdt meg helt borte fra slik fisk en stund, og begynte å spise det igjen forsiktig, og da gikk det fint.

Hadde samme greia med melk, men i en kortere periode.

Mine to søstre er allergikere og den ene kan ikke spise frukt i det hele tatt. Når det er lenge siden hun har spist en bestemt frukt, så kan hun tåle den frukten i små doser over en kort periode, så er det på'an igjen. Blir nok omtrent som med deg og fisk vil jeg tro? Kjedelige greier :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...