Gå til innhold

Er dette et ri melig krav fra en allergiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne er allergisk mot fisk og skalldyr, og hjemme hos dem passer mannen på å lage fisk til barna når hun ikke er hjemme.

Men jeg tror hun tåler lukten av ferdig tilberedt fisk, for hun reagerer ikke på fisk på koldtbord hun forsyner seg av, eller at en annen på samme bord bestiller fiskeretter.

Hun fortalte at hun en gang skulle handle for en eldre slektning og plukket opp en pakke frossen fisk fra frysedisken. Etterpå glemte hun seg og klødde seg i ansiktet, og det var nok til at hun hovnet skikkelig opp og fikk utslett :-(

Det ser ut som fisk er et kraftig allergen, ja.. Trasig å ha det sånn :-(

Nøtteallergi kan jo fortone seg på samme måte. Finnes folk som ikke kan eksponeres for lukta da de rett og slett kan få allergisjokk av den...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

3

• Mandolaika

3

• Colette

2

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jøss! Da lærte jeg noe nytt. :0)

Men du, kommer du inn på forumet? Jeg får bare feilmeldinger!

Ingen problemer her.... Prøv igjen :)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes dere skal prøve å finne løsninger slik at dere kan bo sammen. F eks kan dere lage mat hun ikke tåler når hun er borte, eller etter at hun er ferdig på kjøkkenet. Gi det en sjanse i allefall, og ta henne med på råd.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg hadde en gang en elev som var allergisk for fisk. Vi var på tur ved sjøen og en i klassen fant en død fisk i vannkanten. Den allergiske jenta ble plutselig full av utslett og hun hadde ikke vært nærmere enn to-tre meter fra fisken! Helt utrolig å se...

Jeg vet det var endel styr ved en barneskole for noen år siden. Noen foreldre protesterte kraftig mot at barna ikke fikk ha appelsiner og mandariner på skolen. En elev ved skolen ble så syk av sitrusfrukter at han kunne dø av det, og likevel protesterte foreldrene. At noen skrelte frukten i hans nærhet var nok til å gi han allergiske reaksjoner.

Skrevet

Hmm, ja da gir jeg meg:-) Jeg trodde faktisk ikke det var mulig, og regnet med at jenta var i overkant sær...

Mannen min kunne fint ha lagt skylda på allergi når det gjelder fisk, men hos ham handler det nok mest om særhet ;-)

Skrevet

Jeg vet det var endel styr ved en barneskole for noen år siden. Noen foreldre protesterte kraftig mot at barna ikke fikk ha appelsiner og mandariner på skolen. En elev ved skolen ble så syk av sitrusfrukter at han kunne dø av det, og likevel protesterte foreldrene. At noen skrelte frukten i hans nærhet var nok til å gi han allergiske reaksjoner.

Det husker jeg, ja... Fryktelig vanskelig å vite hva man skal gjøre i slike situasjoner :-/

Skrevet

Jeg synes dette blir helt annerledes enn trådstarters scenario. Jeg ville selvfølgelig latt være å sende med ungene mine appelsiner og klementiner på skolen i et slikt tilfelle, de kunne jo bare spist det hjemme.

Skrevet

Litt usikker her. Vet om barn som blir fysisk syke dersom de steker egg i hjemme. Altså røde, hovne øyne, ubehagelig å puste osv. Dersom det er snakk om en slik allergi, så synes jeg dere bør ta hensyn.

Dersom ho kan gå på rommet sitt mens dere steker fisk, så synes jeg ho bør ta hensyn til dere.

Skrevet

Ingen problemer her.... Prøv igjen :)

Patsi ordnet det for meg. Det klikket da jeg prøvde bytte forumstil.. :0)

Skrevet

Patsi ordnet det for meg. Det klikket da jeg prøvde bytte forumstil.. :0)

Har vært borti det samme jeg også ;) Godt det ordna seg:)

Skrevet

Jeg synes det er urimelig. Dere kan jo strekke dere til å si fra om at "i dag lager jeg fisk", så kan hun holde seg unna.

Minner meg om den gang jeg bodde i kollektiv og det flyttet inn ei som ikke kunne gjøre rent fordi hun hadde så vondt i ryggen.

Om man har spesielle plager bør man bo på et egnet sted.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes det er urimelig. Dere kan jo strekke dere til å si fra om at "i dag lager jeg fisk", så kan hun holde seg unna.

Minner meg om den gang jeg bodde i kollektiv og det flyttet inn ei som ikke kunne gjøre rent fordi hun hadde så vondt i ryggen.

Helt enig;))

Gjest Moldegata 17
Skrevet

''Minner meg om den gang jeg bodde i kollektiv og det flyttet inn ei som ikke kunne gjøre rent fordi hun hadde så vondt i ryggen''

Da syntes jeg enten at hun burde betalt for en vaskehjelp, eller betalt dere andre ekstra som en kompensasjon for at hun ikke kunne vaske. Hvis dere syntes det var en ok løsning da?

For hva hadde hun gjort hvis hun hadde bodd for seg selv og ikke kunne vaske?

Skrevet

Hun kan rett og slett ikke forvente at dere skal avstå fra normale, sunne middagsmåltider fordi hun har et problem med allergi. Det er min klare oppfatning, enten hun overdriver eller ikke. Hvis hun er så allergisk, så må hun bo alene, fordi slike problemer ikke er forenlige med samboerskap med andre.

Jeg tar det som en selvfølge at hun har sørget for all den medisinering som er mulig for å avhjelpe sine symptomer?

Gjest Moldegata 17
Skrevet

Hun kan rett og slett ikke forvente at dere skal avstå fra normale, sunne middagsmåltider fordi hun har et problem med allergi. Det er min klare oppfatning, enten hun overdriver eller ikke. Hvis hun er så allergisk, så må hun bo alene, fordi slike problemer ikke er forenlige med samboerskap med andre.

Jeg tar det som en selvfølge at hun har sørget for all den medisinering som er mulig for å avhjelpe sine symptomer?

''Jeg tar det som en selvfølge at hun har sørget for all den medisinering som er mulig for å avhjelpe sine symptomer?''

det aner jeg ingenting om

Skrevet

''Jeg tar det som en selvfølge at hun har sørget for all den medisinering som er mulig for å avhjelpe sine symptomer?''

det aner jeg ingenting om

Det er jo første bud før man klager over plager :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

''Minner meg om den gang jeg bodde i kollektiv og det flyttet inn ei som ikke kunne gjøre rent fordi hun hadde så vondt i ryggen''

Da syntes jeg enten at hun burde betalt for en vaskehjelp, eller betalt dere andre ekstra som en kompensasjon for at hun ikke kunne vaske. Hvis dere syntes det var en ok løsning da?

For hva hadde hun gjort hvis hun hadde bodd for seg selv og ikke kunne vaske?

Kom aldri noe slikt tilbud fra henne, og vi andre var for høflige til å si i fra...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...