Gå til innhold

9-år og feber, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tredje kvelden på rad har niåringen over 40 i feber, han får paracet etter behov, han sier fra når det behøves.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han har feber, han kaster opp hver gang feberen overstiger 40 grader, men ellers har han hverken vært spesielt forskjølet, hatt vondt i hals eller ører sier han!

I dag har han begynt å hoste da, så forkjølelse er det nok inneblandet uansett tror jeg.

Men når tar man med febersyke barn til legen da? Er regelen 3 dager enda?

Hadde dere tatt med avkommet til lege etter tre dager med såpass mye feber?

Skrevet

Jeg hadde tatt han med til legen i morgen. Særlig med tanke på helgen og at du da må vente til mandag (hvis du ikke vil bruke legevaken, da.)

Skrevet

Har hørt at det skal være en slags regel på at man tar barnet til legen når det har hatt høy feber tre dager på rad "uten grunn".

Skrevet

Ring legen. Du ser jo selv om han er kritisk eller ikke. Det er ikke første gang, og hva kan legen gjøre? Av med klærne, kjøl han ned og brukt Paracetamol/Ibux. Høy feber er ikke unormalt, spesiellt ikke om det er H1N1 som er på ferde, og det skal ikke bli sånn at vi ikke vurderer den som en mulighet.

På samme måte som at vi ikke bør se H1N1 bak hvert eneste host.

nick jr fikk høy feber her en natt. Han lå i senga vår, og jeg kjenner lett om han hasr høy eller veldig høy feber bare ved å ligge ved siden av han. Han er 6, og tanken på lege streifet meg ikke. Feber har vi vært gjennom mange ganger før, så med mindre det er en sekundærgrunn for den, dvs betennelse et eller annet sted, så tar vi det helt rolig.

Det høres ut som at dere har styr på situasjonen.

Skrevet

Ring legen. Du ser jo selv om han er kritisk eller ikke. Det er ikke første gang, og hva kan legen gjøre? Av med klærne, kjøl han ned og brukt Paracetamol/Ibux. Høy feber er ikke unormalt, spesiellt ikke om det er H1N1 som er på ferde, og det skal ikke bli sånn at vi ikke vurderer den som en mulighet.

nick jr fikk høy feber her en natt. Han lå i senga vår, og jeg kjenner lett om han hasr høy eller veldig høy feber bare ved å ligge ved siden av han. Han er 6, og tanken på lege streifet meg ikke. Feber har vi vært gjennom mange ganger før, så med mindre det er en sekundærgrunn for den, dvs betennelse et eller annet sted, så tar vi det helt rolig.

De kan jo ikke vite, hvis de ikke går til legen, om det er en betennelse av noe slag i anmarsj. Må måle CRP-verdien hos legen.

Skrevet

De kan jo ikke vite, hvis de ikke går til legen, om det er en betennelse av noe slag i anmarsj. Må måle CRP-verdien hos legen.

Lykke til dersom du tror du får legen til å måle CRP bare fordi ungen er litt febersyk.

Som oftest så dukker det opp andre indikasjoner på infeksjon, øre, mage, hals, etc.

Så er det andre ting man skal være ops på, hjernehinnebetennelse bla.

Skrevet

Lykke til dersom du tror du får legen til å måle CRP bare fordi ungen er litt febersyk.

Som oftest så dukker det opp andre indikasjoner på infeksjon, øre, mage, hals, etc.

Så er det andre ting man skal være ops på, hjernehinnebetennelse bla.

Ok, skjønner hva du mener da ja. Min hadde hostet i et par uker før han plutselig fikk feber. Da målte legen CRP.

Skrevet

Ja den legen, syns det er ganske så panisk å ringe legen pga litt feber sånn i utgangspunktet, tror ikke gutten har vært til legen på ihvertfall 4 år.

Han er nesten aldri syk, og har han feber en dag er han i fullt virke dagen etter igjen, nå har han bare blitt gradvis værre.

Det var han selv som sa han ville til legen, han har sånne frostrier at jeg aldri har sett maken!

Men kanskje snur det i natt, jeg håper i allefall det!

Skrevet

Jeg hadde tatt han med til legen i morgen. Særlig med tanke på helgen og at du da må vente til mandag (hvis du ikke vil bruke legevaken, da.)

Det er akkurat helga som gjør at jeg vurderer det, han kan i allfall ikke være så sjuk helga over.

Sannsynligvis går det jo over av seg selv da, men hadde vært kjekt å ta helg med visshet om at det ikke var noen fare liksom.

Skrevet

Har hørt at det skal være en slags regel på at man tar barnet til legen når det har hatt høy feber tre dager på rad "uten grunn".

Tror jeg brukte den regelen før ja, men det er mange år siden han har vært skikkelig sjuk, så jeg hadde nesten glemt det.

Får vi en ny våkenatt i natt skal jeg vurdere lege i morgen.

Skrevet

Ja den legen, syns det er ganske så panisk å ringe legen pga litt feber sånn i utgangspunktet, tror ikke gutten har vært til legen på ihvertfall 4 år.

Han er nesten aldri syk, og har han feber en dag er han i fullt virke dagen etter igjen, nå har han bare blitt gradvis værre.

Det var han selv som sa han ville til legen, han har sånne frostrier at jeg aldri har sett maken!

Men kanskje snur det i natt, jeg håper i allefall det!

Hvordan gikk det?

Skrevet

Hvordan gikk det?

Han er syk enda, heldigvis er feberen betraktelig lavere i dag enn i går, men det blir nok ingen skole i morgen heller.

Men det går iallefall rette veien da, må vel bare spise og drikke seg opp litt, så er han nok god som ny!

Takk som spør forresten : )

Skrevet

Han er syk enda, heldigvis er feberen betraktelig lavere i dag enn i går, men det blir nok ingen skole i morgen heller.

Men det går iallefall rette veien da, må vel bare spise og drikke seg opp litt, så er han nok god som ny!

Takk som spør forresten : )

Det er ofte at noen spør om hjelp med både det ene og det andre her inne, og like ofte glemmes det å rapportere hvordan det gikk.

Bra det gikk greit!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...