Gå til innhold

3000 overdosedødsfall på 10. år

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

''psykiatriker''

Pst - psykiater! ;P

Sorry!

Visste det var feil, men sendt er sendt...:(

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest det var som søren
Skrevet

''psykiatriker''

Pst - psykiater! ;P

Inte om man pratar svenska! ;)

Skrevet

''De valgte det jo selv. Og ingen narkomane i dag kan si/skylde på at de "ikke visste".... ''

Og det faktum at den alt overveiende del av de tungt narkomane har vært offer for omsorgssvikt og/eller har tildels store psykiske problemer velger vi glatt å se bort fra.

Elextra. Jeg mener den enkelte har et VALG! Mange som har opplevd omsorgssvikt og annen faenskap uten å velge å bli narkomane...

Hvorfor opssøkte de f.eks. ikke psykiatrien/hjelpeapparatet?

hidi, the scorpion
Skrevet

Elextra. Jeg mener den enkelte har et VALG! Mange som har opplevd omsorgssvikt og annen faenskap uten å velge å bli narkomane...

Fordi de følte seg hjelpesløse. Uten håp for en fremtid. De bærer all skyld selv.

Hva mer trenger du å vite?

Skrevet

'' Kanskje narkomane rett og slett er mindre begavet?''

Hva da med røykere, alkoholikere, overspisere, underspisere og de som driver ekstremsport?

''Hva da med røykere, alkoholikere, overspisere, underspisere og de som driver ekstremsport?''

Ja, hva med dem? Røykere, overspisere og de som driver ekstremsport kan fint fungere i samfunnet med jobb, hjem og fritid. De kan helt sikkert også klare å oppdra og ha omsorg for barn.

Narkomane derimot.... Skjønner?

Skrevet

Fordi de følte seg hjelpesløse. Uten håp for en fremtid. De bærer all skyld selv.

Hva mer trenger du å vite?

Hvorfor du ikke en gang forsøker å forstå!

*oppgitt*

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hva da med røykere, alkoholikere, overspisere, underspisere og de som driver ekstremsport?''

Ja, hva med dem? Røykere, overspisere og de som driver ekstremsport kan fint fungere i samfunnet med jobb, hjem og fritid. De kan helt sikkert også klare å oppdra og ha omsorg for barn.

Narkomane derimot.... Skjønner?

Nei!

Overspisere gir overspisende barn etc.

Kan du ikke tenke selv?

Skrevet

Jeg kan være delvis enig i det, men så enkelt klarer jeg ikke å tenke. Hva med de som ble narkomane som barn? De som ikke hadde foreldre som brydde seg, men som ble misbrukte og søkte trøst i rusen? Tenkte de overhode på konsekvensen av det valget de tok? Når de har blitt gamle nok til å se konsekvensen, så er det som regel for sent... Det er kynisk å tenke at alle narkomane får seile sin egen sjø når de er så "dumme" at de prøver stoff...

''Hva med de som ble narkomane som barn?''

De synes jeg synd på. Men uansett så tror jeg de innerst inne vet at stoff er farlig. De lærer jo om det på barneskolen!

Yngstedattera mi i 4. klasse har lært om røyking og skadevirkninger på skolen. Hun har flere ganger sagt til meg at jeg må slutte å røyke, for hvis ikke får jeg svarte lunge og kan dø av lungekreft. Sant det, men likevel velger jeg å røyke.

Det går jo tross alt ikke ut over min fungeringsevne.

Skrevet

''Mange som har opplevd omsorgssvikt og annen faenskap uten å velge å bli narkomane...''

Tror faktisk ikke det er mange som velger å bli narkomane, men noen flykter inn i rusen og før de vet ordet av det kommer de seg ikke ut igjen.

Jeg mener selvfølgelig ikke at enkeltpersoner er helt uten ansvar, men mange ressurssvake er forholdsvis uskyldig havnet på skråplanet og enda lenger.

Skrevet

Nei!

Overspisere gir overspisende barn etc.

Kan du ikke tenke selv?

He he, kan ikke DU tenke selv? Overspisere gir vel ikke overspisende barn! Jo, sikkert i noen tilfeller, men du kan da ikke skjære alle overspisere over en kam på denne måten!

En overspiser kan fint være mor/far, men en narkoman kan IKKE. Når man stapper i seg mat, blir man ikke bevisstløs og sover i flere timer hinsides virkeligheten. men det gjør en sprøytenarkoman.

Skrevet

''Mange som har opplevd omsorgssvikt og annen faenskap uten å velge å bli narkomane...''

Tror faktisk ikke det er mange som velger å bli narkomane, men noen flykter inn i rusen og før de vet ordet av det kommer de seg ikke ut igjen.

Jeg mener selvfølgelig ikke at enkeltpersoner er helt uten ansvar, men mange ressurssvake er forholdsvis uskyldig havnet på skråplanet og enda lenger.

Om man "flykter inn i rusen" som du beskriver, er ikke det å ta et valg? Man velger jo å flykte inn i rusen.

hidi, the scorpion
Skrevet

He he, kan ikke DU tenke selv? Overspisere gir vel ikke overspisende barn! Jo, sikkert i noen tilfeller, men du kan da ikke skjære alle overspisere over en kam på denne måten!

En overspiser kan fint være mor/far, men en narkoman kan IKKE. Når man stapper i seg mat, blir man ikke bevisstløs og sover i flere timer hinsides virkeligheten. men det gjør en sprøytenarkoman.

Da vet du lite om overspisere....

Har heller aldri sagt at narkomane er gode foreldre, det er de ikke.

Har bare sagt at narkomane er også mennesker!

Skrevet

Om man "flykter inn i rusen" som du beskriver, er ikke det å ta et valg? Man velger jo å flykte inn i rusen.

Som sagt snakker jeg om ressurssvake og neglisjerte mennesker som ikke har samme grunnlag for valg som du og jeg.

Men nå tror jeg ikke jeg gidder å diskutere dette lenger.

Skrevet

Som sagt snakker jeg om ressurssvake og neglisjerte mennesker som ikke har samme grunnlag for valg som du og jeg.

Men nå tror jeg ikke jeg gidder å diskutere dette lenger.

ok, ha en fin kveld! :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Valg er ikke alltid et reelt valg....:)

Personlig, så tror jeg at, mange mennesker med rusproblemer kan opplyse oss om hva som skjer i samfunnet. Om vi ikke velger å lukke øynene for alt det gale da....

Slik du velger:(

Skrevet

Da vet du lite om overspisere....

Har heller aldri sagt at narkomane er gode foreldre, det er de ikke.

Har bare sagt at narkomane er også mennesker!

Og du tror at jeg ikke mener at de er mennesker? Jeg har bare sagt at alle mennesker er ansvarlig for sine valg.

Men det forstod ikke du.

hidi, the scorpion
Skrevet

Og du tror at jeg ikke mener at de er mennesker? Jeg har bare sagt at alle mennesker er ansvarlig for sine valg.

Men det forstod ikke du.

Jeg forsto!

Men du forstår ikke meg! Ikke alle valg er selvvalgt, forstår du det?

Skrevet

Jeg forsto!

Men du forstår ikke meg! Ikke alle valg er selvvalgt, forstår du det?

Jada, jeg forstår det. Hvis man f.eks blir kidnappet, holdt fanget og dopet i det henseende å gjøre vedkommende til narkoman, skjønner jeg godt at det ikke dreier seg om valg. Da er det tvang.

;-) Ha en god kveld!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jada, jeg forstår det. Hvis man f.eks blir kidnappet, holdt fanget og dopet i det henseende å gjøre vedkommende til narkoman, skjønner jeg godt at det ikke dreier seg om valg. Da er det tvang.

;-) Ha en god kveld!

Går det virkelig an å være så intolerant i våre dager....?

Gjest ruskonsulent
Skrevet

Mye av grunnen til at det blir så mye overdoser i Norge er at det er mye vanligere å bruke sprøyter her enn i andre land hvor de inntar stoffet på mindre skadelige måter. (Røyker, sniffer, spiser..)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...