Gå til innhold

3000 overdosedødsfall på 10. år

Anbefalte innlegg

Gjest ruskonsulent
Skrevet

Om man "flykter inn i rusen" som du beskriver, er ikke det å ta et valg? Man velger jo å flykte inn i rusen.

Kom tilbake å snakk om valg når du har snakket med et knippe narkomane om deres barndom. Når du har hørt historiene om omsorgssvikt, om rusa eller psykysk ustabile foreldre, om overgrep, vold. Om en barnehage og skole og i en del tilfeller også barnevern som lukket øynene og ørene... Kom tilbake med meningene dine da, du.

Det er klart at om disse folka skal komme ut av misbruket så må en se på dem som individer med valg. Likevel hjelper ingen å dømme dem fordi de engang tok valget å ruse seg. Spør du meg så skjønner jeg ikke hvorfor mange av disse folka har orket å velge å leve, det er ofte ufattelige traumer som ligger bak.

Og dere som ser at barn har det vondt: Gjør noe! I en del tilfeller kan EN person som bryr seg og stiller opp gjøre at disse barna kan få en normal framtid.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kom tilbake å snakk om valg når du har snakket med et knippe narkomane om deres barndom. Når du har hørt historiene om omsorgssvikt, om rusa eller psykysk ustabile foreldre, om overgrep, vold. Om en barnehage og skole og i en del tilfeller også barnevern som lukket øynene og ørene... Kom tilbake med meningene dine da, du.

Det er klart at om disse folka skal komme ut av misbruket så må en se på dem som individer med valg. Likevel hjelper ingen å dømme dem fordi de engang tok valget å ruse seg. Spør du meg så skjønner jeg ikke hvorfor mange av disse folka har orket å velge å leve, det er ofte ufattelige traumer som ligger bak.

Og dere som ser at barn har det vondt: Gjør noe! I en del tilfeller kan EN person som bryr seg og stiller opp gjøre at disse barna kan få en normal framtid.

Når det viser seg at de har hatt et så jævlig liv som du beskriver (det er det faktisk mange andre som også har hatt uten å bli narkomane), så lurer jeg på hvorfor de da VELGER å ha det enda mer jævlig??? Trodde de liksom hadde fått nok jeg da, men neida, da hopper de inn i rusen for å få det om mulig enda jævligere.

Forstå det den som kan! De har garantert møtt NOEN eller NOE som har kunnet hjelpe dem før de valgte rusen.

Her i Norge har vi snille, omsorgsfulle lærere (som jobber mye som sosialarbeidere i tillegg til å undervise), vi har helsesøstere tilknyttet skolene, vi har leger, osv, osv, osv kanskje de til og med har møtt en omsorgsfull, snill forelder til en kamerat/venninne de kunne betro seg til? Sannsynligheten er stor for at de faktisk KUNNE ha valgt annerledes.

Skrevet

''Hva med de som ble narkomane som barn?''

De synes jeg synd på. Men uansett så tror jeg de innerst inne vet at stoff er farlig. De lærer jo om det på barneskolen!

Yngstedattera mi i 4. klasse har lært om røyking og skadevirkninger på skolen. Hun har flere ganger sagt til meg at jeg må slutte å røyke, for hvis ikke får jeg svarte lunge og kan dø av lungekreft. Sant det, men likevel velger jeg å røyke.

Det går jo tross alt ikke ut over min fungeringsevne.

Klart de vet det er farlig, men det betyr ikke at de er fornuftige nok til å bry seg om det der og da. Ofte er behovet for å skrike ut et rop om hjelp større enn fornuften og konsekvenstenkningen når man er i krise (enten man er barn eller voksen).

Gjest ruskonsulent
Skrevet

Når det viser seg at de har hatt et så jævlig liv som du beskriver (det er det faktisk mange andre som også har hatt uten å bli narkomane), så lurer jeg på hvorfor de da VELGER å ha det enda mer jævlig??? Trodde de liksom hadde fått nok jeg da, men neida, da hopper de inn i rusen for å få det om mulig enda jævligere.

Forstå det den som kan! De har garantert møtt NOEN eller NOE som har kunnet hjelpe dem før de valgte rusen.

Her i Norge har vi snille, omsorgsfulle lærere (som jobber mye som sosialarbeidere i tillegg til å undervise), vi har helsesøstere tilknyttet skolene, vi har leger, osv, osv, osv kanskje de til og med har møtt en omsorgsfull, snill forelder til en kamerat/venninne de kunne betro seg til? Sannsynligheten er stor for at de faktisk KUNNE ha valgt annerledes.

Det er helt åpenbart at du enten bare er ute etter å provosere eller at du har null innsikt i hva du snakker om.

Skrevet

Det er helt åpenbart at du enten bare er ute etter å provosere eller at du har null innsikt i hva du snakker om.

Er nå veldig glad i å provosere her inne, da. Må jo skape litt action her for å få en motvekt til alle PK`erne. ;-)

Skrevet

Er nå veldig glad i å provosere her inne, da. Må jo skape litt action her for å få en motvekt til alle PK`erne. ;-)

''Må jo skape litt action her for å få en motvekt til alle PK`erne. ;-)''

Feil formulert/ rettelse: Må jo skape litt motvekt til alle PK`erne her inne, slik at det blir litt action. ;-.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...