Gå til innhold

Kristen og før ekteskapet

Anbefalte innlegg

kristineiøstfold
Skrevet

Jeg er en jente på 15 år. Jeg har alltid hatt en tro på GUD jeg ber til GUD hver dag og noen ganger leser jeg litt i bibelen og jeg bærer et kors runt halsen. Ofte Søndager er jeg til gudstjeneste eller besøker en menighet. So far soo good. Jeg liker ikke å være full. Respekterer dem som velger det alle har jo sin frie vilje. I stedet liker jeg å vanke på en kristen ungdomsklubb. Der møtte jeg kjæresten min.

Jeg har alltid tenkt slik at det ikke er noe galt at en har før ekteskapet. Ikke at en skal missbruke til å være utro å sant. Forstår det med ekteskapet i gamle dager når man ikke hadde prevansjon og sant at barn skulle ha en far og mor som var glad i en.

Men jeg har hatt vanskelig for å se noe galt i det om et kjærestepar elsker hverandre og bruker prevansjon. Kjæresten min ville ikke ha før ekteskapet og jeg respekterte det. Så vi var sammen i 5 mnd uten . Men han ombestemte seg.

Saken er den at i helga som var hadde vi for første gang for oss begge. Mamma tillot at han overnattet hos meg. Jeg hadde akuratt startet på Marvelon p-piller de var ikke helt sikre før etter 8 dager. Det var mitt ønske at vi skulle ha helt uten kondom, ville jo at første gang skulle bli best mulig. Som prevansjon brukte vi seddrepene krem og jeg tok en angrepille like før . Følte meg sikker mot graviditet. Første gangen vi hadde gikk over all forventning for oss begge og det var en bra opplevelse.

Men nå til helga er det nye overnattningsbesøk. Har begynt å få dårlig samvittig om at jeg gjør noe galt. Har før ekteskapet. Kan jeg gå på gudstjeneste på Søndag med god samvittighet. Føler meg litt ekkel om dette. Noen råd

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

10

• kristineiøstfold

8

• nick

5

• pusi

2

Skrevet

Hva er du redd for at Gud skal si om deg da? Tror du han vil straffe deg?

Om det finnes en Gud så vil han få veldig mye å gjøre om han skal straffe alle sammen som har sex før ekteskapet :-). Jeg ville gått i kirka med god samvittighet.

Gjest angrepille før samleie?
Skrevet

Å ta en angrepille :_før_ samleie og noen dager etter du har begynt med p-piller høres veldig dumt ut.

Jeg ville bestilt en time hos legen og bedt om å bli forklart dette med prevensjon, for det du holder på med høres både dumt og usunt ut.

kristineiøstfold
Skrevet

Å ta en angrepille :_før_ samleie og noen dager etter du har begynt med p-piller høres veldig dumt ut.

Jeg ville bestilt en time hos legen og bedt om å bli forklart dette med prevensjon, for det du holder på med høres både dumt og usunt ut.

Tok seddrepene krem inn i pluss at jeg tok en angrepille like før samleie. Leste i bruksanvisningen til Norlevo at det ikke er noe galt i å bruke p-piller og ta en Norlevo. Norlevo har et grønt nummer det forteller at sansynligheten for gravidtet er 1/1351 tatt umiddelbart etter samleie. P-pillene begynte jeg med 4 dager før dette det tar jo 8 dager når man begynner utenom mensen i tillegg ble det brukt seddrepene krem

Gjest også kristen...
Skrevet

Tenkte likt deg da jeg var ung, men hadde ikke noe alvorlig forhold i din alder så jeg møtte ikke det dilemmaet før jeg ble eldre.

Hadde aldri noe ønske om sex med noen (eller - jeg hadde jo lyst) før jeg traff mannen min. Var i et par situasjoner hvor jeg vel hadde begynnende sex, men jeg stoppet det. Grunnen var at jeg ikke var i et ordentlig forhold med de guttene og jeg følte at de ville utnytte meg.

Med en gang jeg kom sammen med mannen min hadde vi sex fordi vi følte begge to at det var oss for resten av livet. Men det kunne jeg jo ikke VITE da. Men da var jeg over 20 - syns du er litt for ung til å vite det ennå.

Men vil ikke si at det er galt heller - verden har forandret seg. Men ikke bruk angrepillen som prevansjon. Jeg liker forsåvidt ikke ppiller heller men det er vel ikke så mange alternativ.

Skrevet

Unnskyld, men klarer du ikke å skrive ordet sex? Siden du konsekvent skriver "har før ekteskapet"?

Jeg synes dette med at man skal vente med sex til man har ring på fingeren er noe stort tull, men jeg kan ikke akkurat si at jeg er spesielt kristen heller da. Men at gud skulle bry seg om du har knullet før eller etter ditt JA tviler jeg sterkt på, han har nok større bekymringer enn som så nå til dags.

Skrevet

Unnskyld, men klarer du ikke å skrive ordet sex? Siden du konsekvent skriver "har før ekteskapet"?

Jeg synes dette med at man skal vente med sex til man har ring på fingeren er noe stort tull, men jeg kan ikke akkurat si at jeg er spesielt kristen heller da. Men at gud skulle bry seg om du har knullet før eller etter ditt JA tviler jeg sterkt på, han har nok større bekymringer enn som så nå til dags.

''Men at gud skulle bry seg om du har knullet før eller etter ditt JA tviler jeg sterkt på, han har nok større bekymringer enn som så nå til dags.

''

*LOL*

Skrevet

Det står jo i Paulus brev til korinterne, kapittel 13:

"4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig...."

Så hvis du elsker han, må det vel være greit?

Skrevet

Det står jo i Paulus brev til korinterne, kapittel 13:

"4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig...."

Så hvis du elsker han, må det vel være greit?

:)

Skrevet

Jeg synes ikke at man skal vente med sex til ekteskapet. Dette er fordi at man først når man deler dette kan vite om denne personen er bra for deg.

Selv om du har hatt sex med sin kjæreste nå, trenger du heller ikke å føle at du svikter Kirken om det skulle gå galt mellom dere. Prevensjon og gode trygdeordninger har forandret verden mye, og en alenemor klarer seg bra idag, også om hun er kristen.

Men du overdriver bruken av prevensjon. Hvorfor ikke bruke p-piller og kondom i tillegg? Det er mye bedre for kroppen, enn angrepillen er. Jeg ville mye heller ha stått i butikken og kjøpt kondomer, enn å kjøpe angrepiller. Det ville jeg synes var pinlig ;o)

Skrevet

Hei!

Du er der jeg var som 17-åring og 20-åring - for ca 20 år siden! Jeg forstår deg veldig godt.

Jeg rotet litt med en gutt da jeg var 17, og han ville ha sex. Jeg holdt på mine prinsipper om å vente med sex til ekteskapet, og var glad for det etterpå.

Da jeg var 20, fikk jeg meg kjærest, og ingen av oss visste jo om dette virkelig var seriøst før etter en stund. Uansett - vi følte det var riktig for oss med sex (etter kanskje 2-3 mnd?), men jeg sleit veldig med skyldfølelse overfor Gud, iog forsåvidt også overfor mine foreldre (selv om de ikke visste noe), og klarte ikke å gå til nattverd på lang tid.

Nå ble det nå oss to, og vi har vært gift i 15 år :-)

Når det gjelder prevensjon, så sats på p-piller, ikek begynn å bruke angrepille, så sant p-pillene er kommet skikkelig på stell.

Gjest svingstang i amsterdam
Skrevet

Hva er du redd for at Gud skal si om deg da? Tror du han vil straffe deg?

Om det finnes en Gud så vil han få veldig mye å gjøre om han skal straffe alle sammen som har sex før ekteskapet :-). Jeg ville gått i kirka med god samvittighet.

Tror ikke en almektig gud er så veldig opptatt av hva slags aktiviteter folk bedriver på soverommet.

kristineiøstfold
Skrevet

Hei!

Du er der jeg var som 17-åring og 20-åring - for ca 20 år siden! Jeg forstår deg veldig godt.

Jeg rotet litt med en gutt da jeg var 17, og han ville ha sex. Jeg holdt på mine prinsipper om å vente med sex til ekteskapet, og var glad for det etterpå.

Da jeg var 20, fikk jeg meg kjærest, og ingen av oss visste jo om dette virkelig var seriøst før etter en stund. Uansett - vi følte det var riktig for oss med sex (etter kanskje 2-3 mnd?), men jeg sleit veldig med skyldfølelse overfor Gud, iog forsåvidt også overfor mine foreldre (selv om de ikke visste noe), og klarte ikke å gå til nattverd på lang tid.

Når det gjelder prevensjon, så sats på p-piller, ikek begynn å bruke angrepille, så sant p-pillene er kommet skikkelig på stell.

P-Pillene er på stell nå. Begynte Onsdag forrige uke. Så det er 9 dagen på Marvelon nå. Legen ga meg også råd om å hoppe over de pillefrie ukene. Hvertfall ta 2-3 brett før pillefri uke. Dette fordi det er farligst å glemme en pille i begynnelsen eller ten av brettet. På 2 brettet og utover gjør det ikke noe om jeg skulle glemme mer enn 1 pille så lenge jeg har tatt p pillene riktig de siste 21 dager, det blir det samme som å ta en pause. Tenkte å hoppe over flere brett om mulig.

Skrevet

Hei!

IIIIIIk! Du sa sex!

Nå havner du i helvete!

Knulle kan hun, men skrive ordet?

kristineiøstfold
Skrevet

Jeg synes ikke at man skal vente med sex til ekteskapet. Dette er fordi at man først når man deler dette kan vite om denne personen er bra for deg.

Selv om du har hatt sex med sin kjæreste nå, trenger du heller ikke å føle at du svikter Kirken om det skulle gå galt mellom dere. Prevensjon og gode trygdeordninger har forandret verden mye, og en alenemor klarer seg bra idag, også om hun er kristen.

Men du overdriver bruken av prevensjon. Hvorfor ikke bruke p-piller og kondom i tillegg? Det er mye bedre for kroppen, enn angrepillen er. Jeg ville mye heller ha stått i butikken og kjøpt kondomer, enn å kjøpe angrepiller. Det ville jeg synes var pinlig ;o)

Bare for å klaregjøre. Må bruke i 8 dager når en starter opp utenom mensen. Har brukt p-piller i 9 dager nå. Dette var et engangstilfelle. Jeg hadde brukt p-piller i 4 dager da dette skjedde. Jeg ville at første gang når jeg hadde samleie så skulle det være best mulig opplevelse. Har hørt at kondom er som sjokolade med papir på. For kjæresten var det ok med kondom. Derfor tok jeg seddrepene krem inn i skjeden i tillegg til at jeg tok en angrepille like før penetrering. Det var deilig når jeg kjente han kom

kristineiøstfold
Skrevet

Å nei du - ordet sex er ikke forbudt :-)

Jeg la også merke til at hun ikke ville skrive det :-)

Det står mye fint om kjærlighet, sex og elskov i Høysangen:

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=SNG&chapter=7

Grunnen til at jeg ikke brukte ordet. Er at mamma har instalert et programm som blokerer søking etter ografi det sletter vekk det ordet. Skrev det ordet mange ganger

Skrevet

Grunnen til at jeg ikke brukte ordet. Er at mamma har instalert et programm som blokerer søking etter ografi det sletter vekk det ordet. Skrev det ordet mange ganger

OK!

Du er enig i at det så litt rart ut?

Ønsker deg lykke til :-)

kristineiøstfold
Skrevet

OK!

Du er enig i at det så litt rart ut?

Ønsker deg lykke til :-)

JA DA

Skrevet

JA DA

Hvorfor svarer du meg sånn?

Jeg svarte deg temmelig personlig, og fortalte om hvordan jeg hadde det som ungdom når det gjaldt dette, og jeg sa at jeg forstår at du tenker slik du gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...