Gå til innhold

hvorfor mer status å være lege enn murer?

Anbefalte innlegg

Gjest en liten sjel
Skrevet

Hvorfor verdsetter vi de akademiske yrkene så mye mer enn de praktiske? jeg må må innrømme, selv om jeg ikke liker det at jeg får automatisk mer respekt for en lege enn jeg får for en elektriker. Å jobbe med nevene gir ikke like mye status.

men hvorfor er det egentlig sånn? Hvorfor får man ikke like mye anerkjennelse for å bli murer enn du ville fått for å være jurist?

Snakker på generelt grunnlag.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• Mrs D

8

• Mary Poppins

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

ER det sånn fremdeles?

Jeg vil påstå jeg har like mye respekt for de yrkesgruppene du nevner

Skrevet

Kanskje fordi akademikeryrker er forbundet med høy intelligens? Noe som mange beundrer voldsomt. Og spesielt de som er akademikere selv :-)

Skrevet

Regner med at det er fordi man tror at de med akademikerutdannelse er mer intelligente enn de som jobber med kroppen.

Dessuten går akademikere sannsynligvis flere år på skolen, og får også bedre/høyere lønn. Mange synes det er flott.

I riktig gamle dager da folk flest var bønder, så man opp til prester og leger fordi de hadde gått på "høyere skole" og studert. Det henger vel litt igjen, selv om de aller fleste har anledning til å ta høyere utdannelse i dag.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg mener du slår hodet på spikeren;)

Kanskje vi ubevisst vet at for å bli lege, så må du studere minst syv år, mens elektrikere studerer to år, og gjør resten som lærling?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kanskje fordi akademikeryrker er forbundet med høy intelligens? Noe som mange beundrer voldsomt. Og spesielt de som er akademikere selv :-)

Men akademikere kan jo være totalt klønete... mens håndverkere viser fingerferdighet og evne til å løse alle mulige praktiske oppgaver...

Så da har vi inteligent og klønet akademiker på ene siden, og normalt begavet samt fingernem håndverker på den andre siden. Jeg har samme respekt for dem begge. Enn du?

Skrevet

Jeg mener du slår hodet på spikeren;)

Kanskje vi ubevisst vet at for å bli lege, så må du studere minst syv år, mens elektrikere studerer to år, og gjør resten som lærling?

''Kanskje vi ubevisst vet at for å bli lege, så må du studere minst syv år, mens elektrikere studerer to år, og gjør resten som lærling?''

For ikke å snakke om at du for å begynne på disse seks-syv årene må ha riktig fagsammensetning OG toppkarakterer fra videregående, mens du for å begynne på rørleggerutdannelsen ikke trenger videregående i det hele tatt.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Regner med at det er fordi man tror at de med akademikerutdannelse er mer intelligente enn de som jobber med kroppen.

Dessuten går akademikere sannsynligvis flere år på skolen, og får også bedre/høyere lønn. Mange synes det er flott.

I riktig gamle dager da folk flest var bønder, så man opp til prester og leger fordi de hadde gått på "høyere skole" og studert. Det henger vel litt igjen, selv om de aller fleste har anledning til å ta høyere utdannelse i dag.

''Dessuten går akademikere sannsynligvis flere år på skolen, og får også bedre/høyere lønn''

Og masse studielån som må betales....

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Kanskje vi ubevisst vet at for å bli lege, så må du studere minst syv år, mens elektrikere studerer to år, og gjør resten som lærling?''

For ikke å snakke om at du for å begynne på disse seks-syv årene må ha riktig fagsammensetning OG toppkarakterer fra videregående, mens du for å begynne på rørleggerutdannelsen ikke trenger videregående i det hele tatt.

ja, hva så?

En elektriker har praktisk sans og kan løse mange praktiske oppgaver som en akademiker er helt hjelpeløs med. Hvorfor skal sistnevnte ha mer respekt?

hidi, the scorpion
Skrevet

Så det ligger absolutt noe der ja;)

Skrevet

Men akademikere kan jo være totalt klønete... mens håndverkere viser fingerferdighet og evne til å løse alle mulige praktiske oppgaver...

Så da har vi inteligent og klønet akademiker på ene siden, og normalt begavet samt fingernem håndverker på den andre siden. Jeg har samme respekt for dem begge. Enn du?

:-) Jeg har nesten mer resepkt for de som er nevenyttige. Jeg lar meg ikke imponere av intelligens - som faktisk er en vuggegave:-)

Skrevet

Jeg tror absolutt det henger igjen fra gamle tider, ja:-) Utrolig tåpelig i hvert fall.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tror absolutt det henger igjen fra gamle tider, ja:-) Utrolig tåpelig i hvert fall.

Enig.

Får se hvordan tråden utvikler seg- hva flertallet mener.

hidi, the scorpion
Skrevet

:-) Jeg har nesten mer resepkt for de som er nevenyttige. Jeg lar meg ikke imponere av intelligens - som faktisk er en vuggegave:-)

Det er absolutt ikke en vuggegave....

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva er det da?

Skrevet

Intelligens er medfødt og ofte arvelig. Og så kan den stimulereres eller forringes, alt ettersom omgivelsene tillater det.

Skrevet

ja, hva så?

En elektriker har praktisk sans og kan løse mange praktiske oppgaver som en akademiker er helt hjelpeløs med. Hvorfor skal sistnevnte ha mer respekt?

''En elektriker har praktisk sans og kan løse mange praktiske oppgaver som en akademiker er helt hjelpeløs med.''

Tenker elektrikeren ville være temmelig hjelpeløs når vi kom til han med kreftdiagnosen vår også, om du først skal argumentere sånn. Kjenner forresten flere akademikere som er veldig praktisk anlagt også, og faktisk også et par praktikere som også er boklig sterke. Kjenner også et par stykker som ikke er noen av delene, og de sliter virkelig... :-)

Skrevet

Snakk om å sette folk i bås ut fra hvilken utdanning de har. *riste på hodet*

Skrevet

Jeg tror nå helst det å være nevenyttig er en vuggegave, og det enda mer enn boklig intelligens i alle fall. Evnen til å ta til seg boklig lærdom er kanskje medfødt, men i likhet med det å bli flink med hendene må det til en viss grad innlæres for å bli bedre.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''En elektriker har praktisk sans og kan løse mange praktiske oppgaver som en akademiker er helt hjelpeløs med.''

Tenker elektrikeren ville være temmelig hjelpeløs når vi kom til han med kreftdiagnosen vår også, om du først skal argumentere sånn. Kjenner forresten flere akademikere som er veldig praktisk anlagt også, og faktisk også et par praktikere som også er boklig sterke. Kjenner også et par stykker som ikke er noen av delene, og de sliter virkelig... :-)

Ja, alle kombinasjoner finnes.

Min argumentasjon var ar ment som illustrasjon på hvorfor jeg respekterer begge yrkesgrupper like mye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...