Gå til innhold

hvorfor mer status å være lege enn murer?

Anbefalte innlegg

Gjest en liten sjel
Skrevet

Ikke hos oss i hvert fall:-)

Det er flott:)

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• Mrs D

8

• Mary Poppins

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Leste et sted at de som gjorde jobben sittende tjente bedre enn de som gjorde jobben stående. Kan det stemme?

Hos oss står enkelte akademikere og jobber (moderne skrivebord som kan heves til ståhøyde). De må jo virkelig forpurre dette regnskapet :P

Skrevet

Det samme gjelder faktisk for praktisk sans, eller det å være kunstnerisk anlagt. Det kan forbedres gjennom læring, men gode evner i den retning er også arvet og medfødt.

Ja, det stemmer sikkert. Det meste styres vel av arvelighet og gener, og så kommer miljøet som en ikke uvesentlig faktor på toppen av dette.

Skrevet

Fordi en lege har som regel toppkarakterer fra vgs og en høy utdannelse. Jeg ser noen argumenterer med at en elektriker er mer praktisk og jobber med hendene, men mange leger gjør faktisk det _også_, bare på en litt annen måte:)

Jeg synes ikke det er så rart at man forbinder høy utdannelse med å være mer intelligent. Alle kan ikke være like intelligente, og det er jo som regel de intelligente som er mest opptatt av skole og utdannelse.

Respekt har jeg for alle yrker :-)

Gjest kong salomo og jørgen hattemaker
Skrevet

Hva mener du? Jeg for min del har mistet respekten for mange av legestanden for lenge siden. De jeg fortsatt har respekt for er de som gjør en god og hederlig jobb innen sitt yrke. Det gjelder forøvrig håndverkere og advokater også. Respekt må man fortjene.

Gjest akademiker
Skrevet

Jeg ville brydd meg katten om at jeg var akademiker og de fleste andre på min arbeidsplass ikke er det, om det ikke hadde vært for at en del av de som er ufaglærte ynder å snakke om det hele tiden.

Jeg er helt enig med den under her som snakket om at det skille tydeligvis er mye viktigere for de uten akademisk utdanning enn de med med.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Fordi en lege har som regel toppkarakterer fra vgs og en høy utdannelse. Jeg ser noen argumenterer med at en elektriker er mer praktisk og jobber med hendene, men mange leger gjør faktisk det _også_, bare på en litt annen måte:)

Jeg synes ikke det er så rart at man forbinder høy utdannelse med å være mer intelligent. Alle kan ikke være like intelligente, og det er jo som regel de intelligente som er mest opptatt av skole og utdannelse.

''Jeg synes ikke det er så rart at man forbinder høy utdannelse med å være mer intelligent''

Og så?

Gir det mer status enn godt håndverkerarbeid uten akademikerutdanning?

Skrevet

må henge meg på den der. Jeg er ingen praktiker og må derfor briefe med det teoretiske. jeg har alltid vært en middelhavsfarer, og har misunt de som har vært enere på skolen. Sikkert fordi jeg har lærerforeldre og de har stilt store krav. Så jeg, jeg har lett for å bli misunnelig på de som har gjort det bedre enn meg på skolen.

Jeg gikk i sin tid på en skole i Oslo som nesten bare hadde elever som lå over middels mht karakterer. I dag ser jeg dem på TV i mange forskjellige sammenhenger, og det er litt rart....Jeg vet ikke om det er gjensynsglede eller beundring som preger meg, når jeg ser dem på tv-skjermen :-)

Skrevet

''Jeg synes ikke det er så rart at man forbinder høy utdannelse med å være mer intelligent''

Og så?

''Gir det mer status enn godt håndverkerarbeid uten akademikerutdanning?''

Gode håndverkere vokser ikke på trær. Du må forstå at nesten hvem som helst kan få en håndverkerutdannelse - men kun et fåtall av disse blir jo gode i sitt fag.

Kun et fåtall overhodet blir f.eks. leger.

Gjest en liten sjel
Skrevet

Men kan man ha en praktisk intelligens uten å ha en teoretisk intelligens? Jeg tenker på en som er dødsflink på tekniske ting, kan skape ting osv, men får dårlige karakterer i teoretiske skolefag. Kan man likevel si at personen er intelligent?

Skrevet

Og så?

Jeg har ikke skrevet det noe sted, men elextra påpeker et meget viktig poeng.

Gjest en liten sjel
Skrevet

Anerkjennelse ---- av hvem?

Blomsterbinder, lege, forsker, elektriker, rengjøringspersonell, lærer. osv osv .. er samme greia for meg. Kanskje har jeg vært naiv? Trodde flertallet mente det samme? At det var "avlegs" å "opphøye" akademikere?

Tror nok det er mange foreldre som ønsker at barna skal finne seg teoretiske yrker. Spesielt hvis de er akademikere selv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Gir det mer status enn godt håndverkerarbeid uten akademikerutdanning?''

Gode håndverkere vokser ikke på trær. Du må forstå at nesten hvem som helst kan få en håndverkerutdannelse - men kun et fåtall av disse blir jo gode i sitt fag.

Kun et fåtall overhodet blir f.eks. leger.

Ser det du skriver. Men det er slett ikke sikkert en "legespire" ville kunne blitt vellykket håndverker- selv om h*n kom inn på den linja.

Så jeg forstår ikke hvorfor håndverkeren ikke skal få samme "status" som legen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tror nok det er mange foreldre som ønsker at barna skal finne seg teoretiske yrker. Spesielt hvis de er akademikere selv.

Jeg vil at mine barn skal velge etter genuin interesse. Ikke etter hvorvidt faget er "akademisk" eller ikke.

Skrevet

Ser det du skriver. Men det er slett ikke sikkert en "legespire" ville kunne blitt vellykket håndverker- selv om h*n kom inn på den linja.

Vårt samfunn har jo alltid beundret intelligens og boklig lærdom. Bare se på nhd, også svak han er for en bruker her inne- fordi han er "et hodets mann":-)

Skrevet

Neivel.

Men som nevnt annet sted i tråden knyttes respekt heldigvis til mer enn yrkesstatus.

Skrevet

Jeg tror det rett og slett er fordi det er veldig mye vanskeligere å bli lege enn håndtverker. Det er et fåtall av leger, og det er mange håndtverkere.

Skrevet

Neivel.

Men som nevnt annet sted i tråden knyttes respekt heldigvis til mer enn yrkesstatus.

Så enig!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vårt samfunn har jo alltid beundret intelligens og boklig lærdom. Bare se på nhd, også svak han er for en bruker her inne- fordi han er "et hodets mann":-)

Tror nhd mener være oppmuntrende for personen, og ikke på generelt grunnlag mene akademia er det "beste".

ER det virkelig sånn? At flertallet mener det er mer status og ha boklærdom fremfor praktisk lærdom? Er nesten litt vantro her jeg sitter. Trodde dette var avlegs!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tror det rett og slett er fordi det er veldig mye vanskeligere å bli lege enn håndtverker. Det er et fåtall av leger, og det er mange håndtverkere.

Behovet for håndverkere er større enn leger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...