Gå til innhold

hvorfor mer status å være lege enn murer?

Anbefalte innlegg

Gjest busy beate
Skrevet

Det er vel innlysende? De er smartere og har større ambisjoner enn håndverkere. De er eliten, og de har nådd mye lenger enn folk flest noen gang vil gjøre. Klart det gir status.

"Alle" kan bli håndverkere. Ikke nødvendigvis gode håndverkere, men dog:)

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• Mrs D

8

• Mary Poppins

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Kanskje vi ubevisst vet at for å bli lege, så må du studere minst syv år, mens elektrikere studerer to år, og gjør resten som lærling?''

For ikke å snakke om at du for å begynne på disse seks-syv årene må ha riktig fagsammensetning OG toppkarakterer fra videregående, mens du for å begynne på rørleggerutdannelsen ikke trenger videregående i det hele tatt.

Elektriker og rørlegger er to helt forskjellige ting. Det er mye vanskeligere å bli elektriker, og krever faktisk gode karakterer for å komme inn.

Skrevet

Tror nhd mener være oppmuntrende for personen, og ikke på generelt grunnlag mene akademia er det "beste".

ER det virkelig sånn? At flertallet mener det er mer status og ha boklærdom fremfor praktisk lærdom? Er nesten litt vantro her jeg sitter. Trodde dette var avlegs!

Holdninger lar seg ikke fjerne med et håndslag....Klart at en som er intelligent nok til å bli lege, beundrer andre som har tilsvarende intelligens. Jeg tror dessverre ikke at vi har kommet noe særlig lenger enn det.

Skrevet

Elektriker og rørlegger er to helt forskjellige ting. Det er mye vanskeligere å bli elektriker, og krever faktisk gode karakterer for å komme inn.

Ok, det har jeg egentlig ikke greie på.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er vel innlysende? De er smartere og har større ambisjoner enn håndverkere. De er eliten, og de har nådd mye lenger enn folk flest noen gang vil gjøre. Klart det gir status.

"Alle" kan bli håndverkere. Ikke nødvendigvis gode håndverkere, men dog:)

''...og de har nådd mye lenger enn folk flest noen gang vil gjøre''

Definisjonsspørsmål. Hva er å nå langt? Å bli teoretiker av et eller annet slag- som selvsagt prioriterer studiene hardt og evt sent får familie og/eller liten familie?

Eller er det å nå langt å blåse i slike status-symboler og være lynende inteligent i et håndverkeryrke? Uten studielån og med god betaling? Og masse fritid til familie og venner?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Holdninger lar seg ikke fjerne med et håndslag....Klart at en som er intelligent nok til å bli lege, beundrer andre som har tilsvarende intelligens. Jeg tror dessverre ikke at vi har kommet noe særlig lenger enn det.

''.Klart at en som er intelligent nok til å bli lege, beundrer andre som har tilsvarende intelligens.''

Ikke min erfaring.

Skrevet

Behovet for håndverkere er større enn leger...

Ok jeg synes det er et ekstremt dårlig argument. Da kan jo jeg argumentere tilbake og si at leger redder liv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ok jeg synes det er et ekstremt dårlig argument. Da kan jo jeg argumentere tilbake og si at leger redder liv.

Det gjør flymekanikere også.

Men enig med deg. Nå glir argumentasjonen ut i det tåpelige. ;-)

Skrevet

Det gjør flymekanikere også.

Men enig med deg. Nå glir argumentasjonen ut i det tåpelige. ;-)

Da avslutter vi her;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Da avslutter vi her;-)

Ha en fortsatt fin kveld. :-)

Skrevet

Definisjonsspørsmål. Hva er å nå langt? Å bli teoretiker av et eller annet slag- som selvsagt prioriterer studiene hardt og evt sent får familie og/eller liten familie?

Eller er det å nå langt å blåse i slike status-symboler og være lynende inteligent i et håndverkeryrke? Uten studielån og med god betaling? Og masse fritid til familie og venner?

Jeg kunne nok aldri blitt håndverker - eier ikke praktiske evner, og klarer å kløne til det meste.

Gjest best wishes
Skrevet

Vårt samfunn har jo alltid beundret intelligens og boklig lærdom. Bare se på nhd, også svak han er for en bruker her inne- fordi han er "et hodets mann":-)

men hadde vi bodd i et stammesamfunn i afrika eller papua Ny Guinea så hadde boklig lærdom vært lite verdt. For der er de praktiske ferdighetene viktigst. Kan du ikke ordne din egen fangst til middag på egen hånd så sliter du. Jeg som er så klønete hadde ikke overlevd i et slikt samfunn tror jeg.

Gjest en liten sjel
Skrevet

Har blandet forsamling (basert på utdanning) på min arbeidsplass. Alle får samme respekt.

Ble litt nysgjerrig på hvordan du vet det. har du snakket med folk om det? Jeg tror det er sånn på min arbeidsplass også, men helt sikker er jeg ikke.

Skrevet

men hadde vi bodd i et stammesamfunn i afrika eller papua Ny Guinea så hadde boklig lærdom vært lite verdt. For der er de praktiske ferdighetene viktigst. Kan du ikke ordne din egen fangst til middag på egen hånd så sliter du. Jeg som er så klønete hadde ikke overlevd i et slikt samfunn tror jeg.

Det hadde du sikkert :-) Ellers er det klart at vi rangeres etter de verdiene som verdsettes høyest etter det samfunnet vi lever i.

Skrevet

Ja, det stemmer sikkert. Det meste styres vel av arvelighet og gener, og så kommer miljøet som en ikke uvesentlig faktor på toppen av dette.

Ja, nemlig. :-)

Gjest busy beate
Skrevet

Mange (flertallet?) av de ekstremt velutdanna folkene jeg kjenner har fikset alt det du nevner før de har vært spesielt gamle. Det er vel der det ligger, alt virker så lett for dem. De er så smarte og har så stor arbeidskapasitet at de klarer alt. Jeg har stor respekt for slike mennesker. De må være i besittelse av noe jeg mangler, og jeg er hverken dum eller lat:)

Skrevet

''Eller er det å nå langt å blåse i slike status-symboler og være lynende inteligent i et håndverkeryrke? Uten studielån og med god betaling? Og masse fritid til familie og venner?''

Hvorfor denne tydelige beundringen for en i et håndverkeryrke når du prøver lenger ned å få oss til å tro du respekterer alle like mye? Sitat deg:

''Min argumentasjon var ar ment som illustrasjon på hvorfor jeg respekterer begge yrkesgrupper like mye''

Det virker ikke som om du respekterer begge yrkesgrupper like mye, men har en nesegrus beundring for dem som er håndtverkere og har greid seg uten studielån.

Og en ting til, på meg virker det som om du har et slags misforstått bilde av hva lynende intelligens er, eller er det bare ord du bruker om folk som er flinke i jobben sin?

Ære være de som gidder bli leger, sier nå jeg. Tror neppe det er statussymboler som opptar de mest medd et arbeidspresset de har.

Skrevet

''Eller er det å nå langt å blåse i slike status-symboler og være lynende inteligent i et håndverkeryrke? Uten studielån og med god betaling? Og masse fritid til familie og venner?''

Hvorfor denne tydelige beundringen for en i et håndverkeryrke når du prøver lenger ned å få oss til å tro du respekterer alle like mye? Sitat deg:

''Min argumentasjon var ar ment som illustrasjon på hvorfor jeg respekterer begge yrkesgrupper like mye''

Det virker ikke som om du respekterer begge yrkesgrupper like mye, men har en nesegrus beundring for dem som er håndtverkere og har greid seg uten studielån.

Og en ting til, på meg virker det som om du har et slags misforstått bilde av hva lynende intelligens er, eller er det bare ord du bruker om folk som er flinke i jobben sin?

Ære være de som gidder bli leger, sier nå jeg. Tror neppe det er statussymboler som opptar de mest medd et arbeidspresset de har.

''Ære være de som gidder bli leger, sier nå jeg. Tror neppe det er statussymboler som opptar de mest medd et arbeidspresset de har.''

Og kanskje det ikke skulle være karakterer alene som avgjorde at de fikk lov til å bli leger? Kanskje kjærlighet til mennesker, i kombinsjon med normal intelligens, hadde vært en like god kombinasjon?

Skrevet

''Og masse fritid til familie og venner?''

En sannhet med modifikasjoner ;) Min elektrikermann blir stadig spurt om å gjøre elektrisk arbeid for familie og venner. Han synes det er ubehagelig å si nei, men sliter seg ut fordi "alle" vil ha hjelp :-( Jeg skjønner dem godt. Elektrikere er fryktelig kostbare!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...