Gå til innhold

enkemann og rettigheter

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret datters
Skrevet

Min far ble enkemann for 10 mnd siden. Fortsatt venter han på utregning etc fra nav hvordan hans pensjon nå blir. Helt sprøtt, for en tid det tar!!!! Men til poenget. Foreløping får han tusen kroner mindre enn han gjorde mens min mor levde. Forstår ikke at det går ann, men som sagt, venter fortsatt på at nav skal bli ferdig med sitt.... Min mor jobbet i alle år og var ikke minstepensjonist. Mener å ha lest at gjenlevende har rett på ca halvparten av avdøde ektefelles tilleggspensjon? Uansett kan man ikke som enkemann/kvinne få mindre når man blir alene???? Noen som vet? Har erfaring?

Skrevet

''Hva kan du få i pensjon ev. overgangsstønad som gjenlevende?

Pensjon og overgangsstønad består av grunnpensjon, tilleggspensjon og/eller særtillegg.

Full grunnpensjon får du hvis avdøde har bodd i Norge i 40 år. Full grunnpensjon tilsvarer vanligvis grunnbeløpet (G).

Tilleggspensjon beregnes ut fra ektefellens tidligere arbeidsinntekt og hvor mange år han/hun har hatt arbeidsinntekt. Tilleggspensjonen utgjør 55 % av den tilleggspensjonen avdøde ville fått dersom han/hun hadde fått rett til uførepensjon eller alderspensjon på dødsfalltidspunktet.''

http://www.nav.no/www.nav.no/page?id=408

Jeg er selv "gjenlevende ektefelle", men i en helt annen livssituasjon enn din far, så det er nok ikke hjelp i å sammenligne med mine erfaringer. Håper du finner fornuftig info på NAVs sider (hvis du ikke allerede har lest der da...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...