Gjest majas mamma Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Heftig diskusjon i heimen, men noe klokere blir vi ikke. Så da henvender jeg meg til de kloke hoder her inne!!! :-) Hva kaller kaller man sin fars/ mors tante/onkel. Grandtante er det visst ikke, og ikke filletante heller. Så hva heter det da? 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Vi kaller det grandtante/onkel. 0 Siter
Gjest smoothy Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Her heter de gammelonkel og gammeltante 0 Siter
....AV Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er grandtante/-onkel Mannen min som er trønder sier gammeltante/-onkel. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er jo grandtante? :-) http://no.wikipedia.org/wiki/Grandtante 0 Siter
Lisabeth Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det heter vel grandtante. Gammeltante er et annet begrep som brukes. I familien min bruker vi forøvrig "tante-tante", det er et koselig begrep synes jeg. De mannlige motstykkene benevner ved forresten bare ved "onkel", uvisst av hvilken grunn. 0 Siter
Gjest majas mamma Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er jo grandtante? :-) http://no.wikipedia.org/wiki/Grandtante Ikke sant. Jeg leste jo det i sted jeg også, men jeg tenkte helt bakvent. Litt for sent til dypsindige tanker, tror jeg. Tusen takk. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 det er ikke gammeltante? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det offisielle er vel grandtante/ grandonkel - men jeg synes det høres så stivt ut. Vi bruker gammelonkel og gammeltante. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det offisielle er vel grandtante/ grandonkel - men jeg synes det høres så stivt ut. Vi bruker gammelonkel og gammeltante. Hehe, det er vel dialekt, men i min familie tror jeg de impliserte vil foretrekke grandtante fremfor gammeltante :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Hehe, det er vel dialekt, men i min familie tror jeg de impliserte vil foretrekke grandtante fremfor gammeltante :-) Vi brukte det ikke da jeg var barn, da sa vi bare "tante Grete" om min fars tante osv, men mine barn har veldig behov for å skille mellom generasjonene. Vi brukte ordene gammeltante Grete og gammeltante Johan her forrige helg da min onkel og tante på over 80 år var på besøk. De lo litt da vi sa det, men de tok det pent :-) Tror nok at de erkjenner at de er gamle! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Vi brukte det ikke da jeg var barn, da sa vi bare "tante Grete" om min fars tante osv, men mine barn har veldig behov for å skille mellom generasjonene. Vi brukte ordene gammeltante Grete og gammeltante Johan her forrige helg da min onkel og tante på over 80 år var på besøk. De lo litt da vi sa det, men de tok det pent :-) Tror nok at de erkjenner at de er gamle! Jeg brukte nylig betegnelsen grandtante på et besøk, og hun lo også litt (gammel - jeg?), men var enig i at det var nettopp det hun var :-) 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Vi brukte det ikke da jeg var barn, da sa vi bare "tante Grete" om min fars tante osv, men mine barn har veldig behov for å skille mellom generasjonene. Vi brukte ordene gammeltante Grete og gammeltante Johan her forrige helg da min onkel og tante på over 80 år var på besøk. De lo litt da vi sa det, men de tok det pent :-) Tror nok at de erkjenner at de er gamle! Tante Johan tok kjønnsskiftet med latter også? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Tante Johan tok kjønnsskiftet med latter også? Ha-ha :-DDDD Det gikk visst litt fort! Jeg har faktisk en "onkeltante Johan Johanne" - men det var ikke hin jeg tenkte på nå :-) jeg klarer ikke å bruke kvinnenavnet, så for meg forblir han alltid "onkel Johan", selv med kjole, parykk og røde negler... 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Tante Johan tok kjønnsskiftet med latter også? Haha ) 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Når jeg snakker til folk utenfor min egen familie, inklusive svigers, bruker jeg grandtante/grandonkel. Når jeg snakker til noen innen egen familie, unntatt grandtantene/grandonklene selv, sier jeg gammeltante/gammelonkel. Når jeg snakker til grandtantene/grandonklene, sier jeg tante/onkel. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Tante Johan tok kjønnsskiftet med latter også? LOL!!! 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Hehe, det er vel dialekt, men i min familie tror jeg de impliserte vil foretrekke grandtante fremfor gammeltante :-) I min manns familie foretrekkes også grandtante osv, så jeg tilpasser meg familiene, ref ovenfor;-) I mine øyne er dette en grandtante: http://www.oslonye.no/filarkiv/plakater__200x383_/arsenikk-nett.jpg Mens dette er mer en gammeltante: http://www.lerkendal.net/julekalender/bilder/gjertrud.jpg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.