Gå til innhold

Brokk hos jente

Gjest Tistelblomst

Anbefalte innlegg

Gjest Tistelblomst

Min datter på 5 år har ved to anledninger våknet om natten med smerter i lysken. Hun har prøvd å gå på do, men gråter og får det ikke til. På høyre side kjennes en tydelig hevelse som hun sier gjør vondt. Første gangen dette skjedde oppsøkte jeg legevakten, men etter lang ventetid var hevelsen borta da vi fikk se legen. Han sa det kunne dreie seg om brokk, og at vi måtte følge med. Neste morgen oppsøkte jeg fastlegen med en urinprøve. Denne fastslo at hun ikke hadde infeksjon. Fikk også der beskjed om å følge med. I natt skjedde det samme igjen (ca 6 uker siden sist). Valgte å bli hjemme, og hevelsen forsvant raskt. Hvis dette er brokk, hvordan skal jeg få dette diagnostisert? Virket som om legen måtte "se" hevelsen for å kunne si noe. Ettersom dette skjer om natten er dette litt vanskelig. Er bekymret for at dette skal tilta. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg synes din beskrivelse er typisk for et brokk (lyskebrokk), det kan variere i størrelse, avhengig av trykk i brokksekken og magen, rammer ca. 1 % av alle barn, hyppigst hos gutter 90%, Er det en hevelse skal denne klemmes/trykkes tilbake, får man ikke dette til skal barnet opereres.90%. I tidlig barnealder, før 2 år forsvinner brokket ofte av seg selv, men når barnet er blitt 5 år synes jeg det skal operers etter den beskrivels du gir med hevelse og smerter.

Legen kan kjenne brokket ved å ta på brokkstedet og åpningen der brokket kommer ut (hevelsen).

Ta kontakt med legen din og be om henvisning til barnelege eller barnekirurgisk avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...