Gå til innhold

Kjøleskap i sfo og klassen

Gjest fattigmor

Anbefalte innlegg

Oj...Det har jeg faktisk ikke tenkt på som noe problem i det hele tatt... Jeg tar selv med matpakke som ligger i veska fram til matpausen.. Enig i at det muligens er litt lenge til SFO, men noe kjempestort engasjement for dette klarer jeg ikke å oppdrive... Hos oss får ungene mat på SFO. Det hender de spiser resten av skolematpakka på vei hjem i tre-fire-tida. Har aldri hørt dem klage over maten (og mine unger er ganske kresne ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Colette

11

• ....AV

5

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Riktig nok ligger min matpakke ikke i skolesekken, men i vesken min - og jeg spiser den 5 timer etter at den er laget. Ikke noe problem.

Jeg gidder ikke å smøre matpakke, og ikke har vi kantine på jobben. Så jeg tar med meg brød og pålegg og smører skiver på jobben. Men ikke fordi det er så mye mer duggfriskt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Tenk på før i tiden da det var vanlig å ha med melk på en flaske..sommer som vinter, og ingen nevnte vel at den var varm etter noen timer i sekken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på før i tiden da det var vanlig å ha med melk på en flaske..sommer som vinter, og ingen nevnte vel at den var varm etter noen timer i sekken....

Vi fikk skolemelk som var oppbevart i kasser til vi fikk den utdelt. Den smakte ofte ikke godt.

Dette, i kombinasjon med min mors evige "melkemas" har gjort sitt til at jeg i dag ikke smaker vanlig melk. Til nød kefir eller kulturmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tenk på før i tiden da det var vanlig å ha med melk på en flaske..sommer som vinter, og ingen nevnte vel at den var varm etter noen timer i sekken....''

Jeg er gammel nok til å huske at vi fikk med slik melk i første klasse! Men det tok ikke mange dagene før jeg ba om heller å få med vann - halvlunkent vann er tross alt bedre enn tilsvarende melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sjokkert!! Men den andre veien!!!

Her har et par foreldre i FAU krangla seg til kjøleskap til hvert klasserom på skolen, og disse skapene står tomme!!!! INGEN legger matpakka si i skapet. Ikke ungene til dem som stod på hardest, heller!

Sjøl smører jeg matpakke, som ligger i veska fra jeg smør den til jeg spiser den i 11-tida, og har aldri sett på det som noe problem... Tomme kjøleskap som står og bruker strøm "i tilfelle" en eller annen skulle finne på å sette nista i skapet synes jeg er sløseri! Vi har ikke penger til skolebøker, men nista skal være kald!!! :-P Forstå det, den som vil...

(Vi har melka til elevene i kjøleskapet, altså! Men det er et vi har hatt leeeeenge!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Det er jo en viktig del av oppdragelsen, slik jeg ser det. Vi lever i et rikt land pr. d.d., men ingen vet om dette varer inn i deres voksne liv/alderdom. Det er skummelt når barn læres opp til bare å klare seg i gode tider, og lærer å stille krav til tilværelsen ut i fra det samfunnet vi har i dag.

Jeg er så enig!!!!

Og hva gjør disse foreldrene med nista, hvis de skal på fjelltur om sommeren, f.eks? Kan de da kun spise på betjente turisthytter?! Jeg bare spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig!!!!

Og hva gjør disse foreldrene med nista, hvis de skal på fjelltur om sommeren, f.eks? Kan de da kun spise på betjente turisthytter?! Jeg bare spør...

De har nok med seg en kjølebag med kjøleelementer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig!!!!

Nå spiser mine barn 8 timer gammel matpakke på sfo uten særlige protester, men jeg ville likevel foretrukket et kjøleskap til maten.

Jeg tror de likevel ville klart å spise matpakke som har ligget i sekken på fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser mine barn 8 timer gammel matpakke på sfo uten særlige protester, men jeg ville likevel foretrukket et kjøleskap til maten.

Jeg tror de likevel ville klart å spise matpakke som har ligget i sekken på fjelltur.

Kjøleskap og brød er jo ikke akkurat verdens beste venner. Brødt blir jo rett og slett tørt av å ligge i kjøleskap. Noen typer pålegg har godt av det, men langt fra alle.

Jeg kan forstå det når det gjelder f.eks gulost og majones, men mye annet er faktisk bedre etter å ha blitt oppbevart i romtemperatur noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskap og brød er jo ikke akkurat verdens beste venner. Brødt blir jo rett og slett tørt av å ligge i kjøleskap. Noen typer pålegg har godt av det, men langt fra alle.

Jeg kan forstå det når det gjelder f.eks gulost og majones, men mye annet er faktisk bedre etter å ha blitt oppbevart i romtemperatur noen timer.

Det hadde vel ikke vært påbudt å legge maten i kjøleskap?

Jeg har i perioder sendt med maten til mine barn i kjølebag med kjøleelement og de har gitt uttrykk for at det smaker bedre.

Det er ingen stor sak, men et kjøleskap er heller ingen gigantisk utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel ikke vært påbudt å legge maten i kjøleskap?

Jeg har i perioder sendt med maten til mine barn i kjølebag med kjøleelement og de har gitt uttrykk for at det smaker bedre.

Det er ingen stor sak, men et kjøleskap er heller ingen gigantisk utgift.

Jeg beklager å måtte innrømme det, men for meg er matpakke det samme som matpakke. En matpakke er noe helt annet enn å få servert nysmurte brødskiver. En matpakke har en helt annen sjarm og smak enn vanlige brødskiver. Legger du ei skive med geitost over ei skive med fårepølse, så får skiva en smak av begge deler:-) Og det er noe av sjarmen i min verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det er jo snakk om litt mer enn det, da.

Jeg lager matpakken kl. 6 om morgenen. Lunch spiser de ca. 11.30, dvs. 5.5 timer senere. Resten av matpakken spises på SFO kl. 1400, dvs. 8 timer senere. Det er ikke helt sikkert at salamipølsen og osten er appetittelig og hygienisk på det tidspunktet.

Her spiser de kl 11, og jeg har maten klar sånn kvart på åtte ca. Det er det siste jeg gjør før vi går ut døren, og selv om hun hadde blitt levert halvåtte når aktivitetsskolen åpner hadde det ikke blitt mer enn 3,5 timer.

De får mat på de fleste SFO/aktivitetsskolene - så de trenger ikke matpakke der om de ikke er der til etter 16.30. Da holder det om de har med en frukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Her har et par foreldre i FAU krangla seg til kjøleskap til hvert klasserom på skolen, og disse skapene står tomme!!!! INGEN legger matpakka si i skapet. Ikke ungene til dem som stod på hardest, heller!

Sjøl smører jeg matpakke, som ligger i veska fra jeg smør den til jeg spiser den i 11-tida, og har aldri sett på det som noe problem... Tomme kjøleskap som står og bruker strøm "i tilfelle" en eller annen skulle finne på å sette nista i skapet synes jeg er sløseri! Vi har ikke penger til skolebøker, men nista skal være kald!!! :-P Forstå det, den som vil...

(Vi har melka til elevene i kjøleskapet, altså! Men det er et vi har hatt leeeeenge!)

Denne problemstillingen har virkelig ikke slått meg. Jeg har alltid hatt matpakker og har det fremdeles, aldri blitt oppbevart i kjøleskap. På grunnskolen hadde jeg kun en matpakke til storefri, gikk ikke på sfo. Da jeg begynte på høyere utdanning smurte jeg fortsatt matpakker da det ville bli for dyrt med studentkantinen daglig. Ofte lange dager på skolen og jeg hadde ofte med meg to matpakker. Senere i jobb har jeg fortsatt med matpakker. En fast en er den jeg spiser på slutten av arbeidsdagen, da det blir lenge mellom lunsj og middag. Ved å ha med meg matpakke som jeg spiser ved arbeidsdagens slutt holder blodsukkeret seg stabilt og jeg orker å handle og lage ordentlig middag. Jeg spiser hyppige men mindre måltider da det er det som fungerer best for meg. Har aldri sett det som et problem å ikke oppbevare matpakken i kjøleskap, har ikke slått meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt grotesk. Sikkert usunt pålegg også.''

Nei, faktisk ikke, der er vi ganske strikse, selv om barna har kjedelig ensformig smak.

''Da legger jeg den i fryseren hjemme og tar den med neste dag. Det går faktisk helt greit.''

Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde gjort. Dvs., jeg kunne sikkert lagt den i fryseren med tanke om å spise den dagen etter, men så ville jeg funnet på noe annet.

Jeg håper du forsto at jeg tulla når det gjaldt det pålegget, som fortsettelse på din egen antydning om at du nå omtalte noe helt "forbudt" :-))

Jeg synes forøvrig det er "lov" å bryte enkelte prinsipper hvis det er nødvendig for at ungene skal få i seg mat på skolen. Det hjelper lite å smøre verdens prektigste, sunneste matpakke hvis de ikke spiser den. Men man trenger jo ikke gå helt ned på bunnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, jeg har aldri skjønt dette med at matpakker på død og liv må ligge i kjøleskap bare for noen timer.

Jeg, og sikkert alle på min alder, har kommet oss gjennom 12 års skolegang uten noensinne å ha hatt kjøleskap å legge matpakka i mens vi var på skolen.

Skolemelka husker jeg var iskald også da jeg gikk på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at det får være måte på hva en skal henge seg opp i rundt de små og håpefulle. Skulle de ikke kunne spise en nistepakke som har ligget i kjøleskapet om natten og i ranselen noen timer...da mister jeg nesten troen på den oppvoksende generasjon. Denne formen for skolemat har jo vært benyttet i alle år.

Unger må lære seg å tåle at alt ikke kan være 100% hele tiden.

De som klager over kresne unger, lager dem vel kanskje litt slik selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''At ikke alt er vidunderlig friskt og nylaget?''

Strengt tatt burde mor være hjemmeværende og så komme syklende til skolen med fersk laget lunsj til de håpefulle.

Det skjedde da jeg gikk på barneskolen. Tre, fire dager i uka kom kontordama trippende inn i klasserommet med matpakka til en av guttene. Det var fordi han hadde "glemt" å lage matpakke så da gjorde mor det. For gutten kunne jo ikke gå hele dagen uten mat, stakkar! Sånn i ettertid ser jeg jo at det var kanskje det han burde ha gjort et par ganger.

Mine matpakker til datter og undertegnede blir laget ca halv sju og spist ca 11. Ikke noe kjøleskap på skolen, men vi har på jobben. Men jeg simpelthen hater kjøleskapskaldt brød så min matpakke ligger i romstemperatur. Blir jeg sulten utenom har jeg en boks med knekkebrød liggende i skuffen og gumler i meg et par stykker før middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du forsto at jeg tulla når det gjaldt det pålegget, som fortsettelse på din egen antydning om at du nå omtalte noe helt "forbudt" :-))

Jeg synes forøvrig det er "lov" å bryte enkelte prinsipper hvis det er nødvendig for at ungene skal få i seg mat på skolen. Det hjelper lite å smøre verdens prektigste, sunneste matpakke hvis de ikke spiser den. Men man trenger jo ikke gå helt ned på bunnivå.

''Jeg håper du forsto at jeg tulla når det gjaldt det pålegget, som fortsettelse på din egen antydning om at du nå omtalte noe helt "forbudt"''

Ja, det sjønte jeg "faktisk"! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...