Gå til innhold

Hvor levere klær?

Gjest Hva gjør du??

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør du??

Jeg har en gutt på 11 mnd. Han vokser fort så jeg har masse klær etter han. Noen er ikke brukt en gang. VI har 2 barn nå og skal ikke ha flere så jeg vil kvitte meg med klære. Orker ikke å sette inn annonser på finn.no. Det er sikkert mye arbeid bare for å tjene noen kr. Er det best å levere til fretex eller til noen kvinnesenter.

Ett annet spørsmål: VI har også en gutt på 8 år. TRor dere at det er noen vits å spare på klærene etter han sånn at lillebror kan arve? Er jo 7 år i mellom dem. Lang tid å samle på klærne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 9 år mellom min eldste og yngste. Noe tøy har gått i arv (og også blitt brukt av den melomste). Det gjelder for det meste kjønnsnøytralt og ikke motepregete klær som f.eks ullundertøy, stillongser, hjemmestrikkede sokker som ikke har blitt slitt og slike ting. Men når du sparer på tøyet såpass lenge så er det viktig å være selektiv altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær kan leveres på Fretex, flyktningemotak, klesinnsamlinger etc. om du ikke har noen å gi dem til.

Jeg ville spart i hvert fall de beste og dyreste plaggene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Butikker som handler med brukte klær. Mange småbarnsforeldre vil være glade for å få kjøpe brukte klær, for ofte er de jo meget fine, for ungene i den alderen bruker bare klærne i noen få måneder, før det blir for smått.

Noen steder tar Frivillighetssentralen gjerne imot brukte klær. Prøv å ring til krisesenteret for å høre om de har bruk for brukte klær, ofte kommer kvinner dit i all hast, og får dermed ikke pakket med seg klær eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverer til Methodistkirken - de sender til India og Ukraina. Jeg vil heller det enn å gi til Fretex for jeg vil _gi_ bort klærne, ikke at de skal bli solgt i butikk. Litt sær sånn, men de er glade for alt de får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke spart på hverdagsklær fra den eldste, de blir jo umoderne også, men spesielle plagg kan man jo spare på.

Når det gjelder den minste ville jeg lagt ut kasse-salg på finn.no, enkelt og greit. Ta en rimelig sum for en kasse og skriv at den må hentes.

Jeg er så heldig at jeg har arvinger på alt som er brukbart etter mine. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke spart på hverdagsklær fra den eldste, de blir jo umoderne også, men spesielle plagg kan man jo spare på.

Når det gjelder den minste ville jeg lagt ut kasse-salg på finn.no, enkelt og greit. Ta en rimelig sum for en kasse og skriv at den må hentes.

Jeg er så heldig at jeg har arvinger på alt som er brukbart etter mine. :o)

''Jeg er så heldig at jeg har arvinger på alt som er brukbart etter mine. :o)''

Jeg glemmer aldri de tovavottene, de var suuupre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt det bort til kjente eller levert det på asylmottaket hvis det er noe i nærheten. Barnehagene er også interessert i regntøy, varme gensere, støvler mm for å ha til skiftetøy...kanskje ikke fra din minste men sånn etterhvert.

jeg har gitt vekk mye til naboer, fretex, asylmottaket, barnehagen, venner og bekjente...jeg liker godt gjenbruk og kjøper gjerne brukt selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1252182399' post='4206883]

''Jeg er så heldig at jeg har arvinger på alt som er brukbart etter mine. :o)''

Jeg glemmer aldri de tovavottene, de var suuupre :-)

Du har da såpass taket på strikkepinner at du lager tovavotter selv? Det er jo knallenkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da såpass taket på strikkepinner at du lager tovavotter selv? Det er jo knallenkelt!

Du har ikke en oppskrift, vel? Jeg kan å strikke, men fikser ikke kompliserte (i mine øyne) ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Vi leverer til Methodistkirken - de sender til India og Ukraina. Jeg vil heller det enn å gi til Fretex for jeg vil _gi_ bort klærne, ikke at de skal bli solgt i butikk. Litt sær sånn, men de er glade for alt de får :)

Slett ikke alt som gis til Fretex selges i butikken. Svært mye av det gis bort, som en del av sosialt arbeid. Og det som blir solgt i butikken er jo også med på å drifte Fresesarmeens sosiale arbeid. Så om mine brukte klær blir solgt for at en narkoman skal få seg en skål suppe på slumstasjonen syns jeg det er godt anvendte penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke en oppskrift, vel? Jeg kan å strikke, men fikser ikke kompliserte (i mine øyne) ting ;)

Jeg skal prøve å huske det i morra kveld, har ikke oppskrifta her. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne hang opp en lapp på lokalbutikken. Klær til gutt i str. X gis bort. Der ringte en lykkelig mamma som finn mange fine klær. Og det så ut som ho trengte dem også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har levert det fineste tøyet videre til en yngre nevø, det mellomfine til Fretex, og resten kastes.

Vi leverer klær til Ukraina . Her hvor vi bor er det innsamling flere ganger i året . Det står annonsert i lokalavisa .

Blir noen sekker i året .....

Godt å vite at noen får bruk for dem , enkelte plagg er jo nesten ubrukte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Votter:

3-5 år / 6-9 år / 10-14 år, alle str 100 g garn (blåfjellgarn)

Høyre vott: Legg opp 32 (34) 38 m på pinne nr. 6 med dobbelt garn. Strikk 1 r 1 vr i 2 omg. Strikk videre 8 (9) 10 omg glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omgang til 28 (32) 36 m. Strikk hullbord: 2 m sammen, 2 kast, omg ut. På neste pinne strikkes de to kastene sammen som en m for å få store nok hull etter tovingen.

Strikk 8 (10) 12 omg. Strikk nå tommelhull på 1. pinne slik: strikk 1 m, sett 5 (6) 7 m på en tråd. Legg opp 5 (6) 7 nye m over tommelhullet og fortsett å strikke rundt (jeg pleier å strikke inn en tråd i en annen farge bare, tar så ut denne og strikker tommel ut fra de maskene etterpå), Strikk til votten måler 6 (8) 9,5 cm fra tommelhullet. Fordel like mange m på hver pinne. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen. Strikk 1 omg uten felling. Gjenta disse 2 omg 2 ganger til. Deretter felles det på hver omg til det er 8 m igjen. Trekk tråden gjennom og fest godt.

Tommel: sett maskene fra tråden over på pinnene. Strikk opp 5 (6) 7 m fra motsatt side og 1 m i hver side = 12 (14) 16 m. Strikk glattstrikk til tommelen måler 5 (6) 7 cm. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom og fest godt.

Flett en snor på med 12 tråder og træ i hullraden. Sett en liten dusk i hver ende på snoren. Strikk den venstre votten lik, men med tommelen på motsatt side (altså på pinne 2 el 4).

Toving: 1 ss ren grønnsåpe i vaskemaskinen (jeg heller den i kammeret). Tov på 40 grader og prøv deg frem, ikke ullprogram! Har du noe annet tøy / tennisballer / sko i maskina toves det mer. Om vottene virker små så tøy og dra i dem med en gang du tar dem ut av maskina, er de alt for store toves de en gang til. Husk at du ikke kan bruke superwash-garn, det tover ikke! (Noen som har bruk for en blånisselue i str. 75?) Senere vaskes vottene som vanlige ullplagg på ullvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Votter:

3-5 år / 6-9 år / 10-14 år, alle str 100 g garn (blåfjellgarn)

Høyre vott: Legg opp 32 (34) 38 m på pinne nr. 6 med dobbelt garn. Strikk 1 r 1 vr i 2 omg. Strikk videre 8 (9) 10 omg glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omgang til 28 (32) 36 m. Strikk hullbord: 2 m sammen, 2 kast, omg ut. På neste pinne strikkes de to kastene sammen som en m for å få store nok hull etter tovingen.

Strikk 8 (10) 12 omg. Strikk nå tommelhull på 1. pinne slik: strikk 1 m, sett 5 (6) 7 m på en tråd. Legg opp 5 (6) 7 nye m over tommelhullet og fortsett å strikke rundt (jeg pleier å strikke inn en tråd i en annen farge bare, tar så ut denne og strikker tommel ut fra de maskene etterpå), Strikk til votten måler 6 (8) 9,5 cm fra tommelhullet. Fordel like mange m på hver pinne. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen. Strikk 1 omg uten felling. Gjenta disse 2 omg 2 ganger til. Deretter felles det på hver omg til det er 8 m igjen. Trekk tråden gjennom og fest godt.

Tommel: sett maskene fra tråden over på pinnene. Strikk opp 5 (6) 7 m fra motsatt side og 1 m i hver side = 12 (14) 16 m. Strikk glattstrikk til tommelen måler 5 (6) 7 cm. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom og fest godt.

Flett en snor på med 12 tråder og træ i hullraden. Sett en liten dusk i hver ende på snoren. Strikk den venstre votten lik, men med tommelen på motsatt side (altså på pinne 2 el 4).

Toving: 1 ss ren grønnsåpe i vaskemaskinen (jeg heller den i kammeret). Tov på 40 grader og prøv deg frem, ikke ullprogram! Har du noe annet tøy / tennisballer / sko i maskina toves det mer. Om vottene virker små så tøy og dra i dem med en gang du tar dem ut av maskina, er de alt for store toves de en gang til. Husk at du ikke kan bruke superwash-garn, det tover ikke! (Noen som har bruk for en blånisselue i str. 75?) Senere vaskes vottene som vanlige ullplagg på ullvask.

Tusen takk skal du ha :) Oppskriften er kopiert og lagra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne hang opp en lapp på lokalbutikken. Klær til gutt i str. X gis bort. Der ringte en lykkelig mamma som finn mange fine klær. Og det så ut som ho trengte dem også:-)

Så herlig å høre om mennesker som gjør slikt:-) Tenker mamman som dukka opp ble glad ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...