Gå til innhold

Unormal sultfornemmelse?

Gjest Mye vil ha mer?

Anbefalte innlegg

Gjest Mye vil ha mer?

Hvor ofte er det vanlig at barn i 6-årsalder skal få mat?

Jeg er mye sammen med et barn som hele tiden sier han er sulten. Dette er blitt så påfallende at jeg har begynt å lure på om dette i det hele tatt er normalt.

Hans mor sørger i en hver sammenheng for at han har mat tilgjengelig, og at han omgående får noe å spise når han sier at han er sulten. Hun har med mat til ham overalt hvor de ferdes. Hvis han er sulten 20 minutter før det er middag så får han noe ekstra før vi går til bords.

I går registrerte jeg at han 18 ganger sa at han var sulten fra lunsj-tid til han gikk og la seg ved åtte-tiden. Han hadde ikke før fått i seg mat før han igjen hadde lyst på noe.

Hvor ofte gir dere barna deres mat? Hvor lang tid er det akseptabelt å be en 6-åring vente på å innta et måltid?

Jeg har ikke barn selv og er interessert i å høre om hvordan andre håndterer situasjoner knyttet til slike problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regelmessige måltider - som fattigmor skriver

Har et par som kan finne på å mase om mat rett etter et måltid. Da er det nei - men de vet de kan få frukt/grønnsaker om de vil, spesielt hvis det nærmer seg et måltid.

Kan jo ikke stå på pinne for dem hele tiden, og de må lære seg å spise mens det er mat framme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost, formiddagsmat, middag og kvelds har vi vanligvis + noe frukt eller grønnsaker imellom om noen er småsultne.

Husk at en 6-åring kanskje er våken fra kl. 7 - 19, altså i 10 timer, da er det tilstrekkelig med 4 hovedmåltider. Spiser barnet godt til hovedmåltidene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Barn som er vant med å småspise hele tiden blir verken ordentlig sulten eller ordentlig mett. Barna lærer seg ikke å spise mens det er måltid, derimot lærer det seg at maten kommer straks man sier ifra at man er sulten, uansett tid og sted. Barn har ingen fare av å måtte vente en stund på feks middag. Noen barn bruker sult som en metode for å få oppmerksomhet, og foreldre bruker mat (og godter) som belønning og avledning når barnet har andre behov.

Hva som forårsaker sult og stadig mas om mat hos det barnet du nevner er ikke godt å vite, men normalt er det ikke. På en annen side er det vel heller ikke så uvanlig...hvis barnet ellers er friskt og normalvektig ville jeg nok ikke tenkt så mye mer på saken. Jeg har selv venner som har barn i denne kategorien, kanskje ikke så ekstremt men dog, og det er slitsomt med dette matgnålet hele tiden, sulten og tørst, og i tillegg at vi liker ikke og vil ikke ha....foreldrene står på pinne og serverer..og ingen blir mer fornøyd av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er noen mennesker som feiltolker signalene, som at føle sult, når de egentlig er tørste. Det er helt vanlig at vi mennesker drikker for lite, og kanskje barnet egentlig er tørst at det maser om mat.

4 hovedmåltider om dagen holder for både barn og voksne, det er en uting med stadig spising mellom hovedmåltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette barnet et fosterbarn eller adoptert?

Jeg har hørt at det er ganske vanlig å være slik. Og da ligger det gjerne et behov bak denne masingen etter mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye vil ha mer?

Frokost, formiddagsmat, middag og kvelds har vi vanligvis + noe frukt eller grønnsaker imellom om noen er småsultne.

Husk at en 6-åring kanskje er våken fra kl. 7 - 19, altså i 10 timer, da er det tilstrekkelig med 4 hovedmåltider. Spiser barnet godt til hovedmåltidene da?

Ja, barnet spiser ganske mye til måltidene, og spiser ganske fort.

Det er egentlig litt forunderlig at barnet da klager over sult allerede en halv time etter middagen.

Hvis han ikke blir "servet" på behovet for mat der og da blir det vill oppstandelse; han synes veldig synd på seg selv og begynner å gråte temmelig dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye vil ha mer?

Barn som er vant med å småspise hele tiden blir verken ordentlig sulten eller ordentlig mett. Barna lærer seg ikke å spise mens det er måltid, derimot lærer det seg at maten kommer straks man sier ifra at man er sulten, uansett tid og sted. Barn har ingen fare av å måtte vente en stund på feks middag. Noen barn bruker sult som en metode for å få oppmerksomhet, og foreldre bruker mat (og godter) som belønning og avledning når barnet har andre behov.

Hva som forårsaker sult og stadig mas om mat hos det barnet du nevner er ikke godt å vite, men normalt er det ikke. På en annen side er det vel heller ikke så uvanlig...hvis barnet ellers er friskt og normalvektig ville jeg nok ikke tenkt så mye mer på saken. Jeg har selv venner som har barn i denne kategorien, kanskje ikke så ekstremt men dog, og det er slitsomt med dette matgnålet hele tiden, sulten og tørst, og i tillegg at vi liker ikke og vil ikke ha....foreldrene står på pinne og serverer..og ingen blir mer fornøyd av den grunn...

Takk for svar med viktige betraktninger. Jeg tror du har veldig rett i det du skriver i første avsnitt.

Barnet det eher r snakk om er litt lubbent, så han har i høyeste grad litt å tære på hvis det skulle gå noen timer mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye vil ha mer?

Er dette barnet et fosterbarn eller adoptert?

Jeg har hørt at det er ganske vanlig å være slik. Og da ligger det gjerne et behov bak denne masingen etter mat..

Barnet bor sammen med biologiske mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barnet spiser ganske mye til måltidene, og spiser ganske fort.

Det er egentlig litt forunderlig at barnet da klager over sult allerede en halv time etter middagen.

Hvis han ikke blir "servet" på behovet for mat der og da blir det vill oppstandelse; han synes veldig synd på seg selv og begynner å gråte temmelig dramatisk.

Det finnes jo barn (og voksne) som ikke kjenner at det er mett, de mangler rett og slett den "funksjonen" fra hjernen som sier fra at "nå er jeg mett" og kan derfor bare spise og spise og spise.

Disse må spise etter klokka og streng diett ellers vil de bli temmelig overvektige etterhvert... Det er nok et navn på dette, jeg husker ikke hva det er, men det har vært litt om dette i media de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette virker merkelig. Omtrent som om han har en vane å si at han er sulten.

Dersom snuppa sier at ho er sulten 20 minutter før middag, så må ho pent vente. (Ho er 10 år da, men det måtte ho når ho var 6 år også)

Evt. tar ho en gulrotbit som jeg hadde tenkt til å koke til henne, eller et par cherry-tomater.

Om gutten får 4 ordentlige måltider med sunn mat + evt. noe fukt e.l. et par ganger, så bør det holde. Da synes jeg han bør lære at det ikke er mer mat utenom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han ikke helt vet forskjellen på å være sulten og det å ha lyst på noe godt.

Det er evt. hans mor som må innføre nye rutiner i hans hverdag. Sannsynligvis bør _alt_ "snacks" fjernes for en periode (evt. med unntak av lørdager), tilsvarende med spising mellom måltidene, samt at regelmessige og sunne måltider innføres. Rutinene bør selvfølgelig også følges opp av andre i hans omgangskrets.

Det vil sannsynligvis være lettere for gutten å ikke bli så opptatt av suget etter noe godt, dersom kostholdet inneholder relativt lite raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han ikke helt vet forskjellen på å være sulten og det å ha lyst på noe godt.

Det er evt. hans mor som må innføre nye rutiner i hans hverdag. Sannsynligvis bør _alt_ "snacks" fjernes for en periode (evt. med unntak av lørdager), tilsvarende med spising mellom måltidene, samt at regelmessige og sunne måltider innføres. Rutinene bør selvfølgelig også følges opp av andre i hans omgangskrets.

Det vil sannsynligvis være lettere for gutten å ikke bli så opptatt av suget etter noe godt, dersom kostholdet inneholder relativt lite raske karbohydrater.

Takk for gode råd :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye vil ha mer?

Dette virker merkelig. Omtrent som om han har en vane å si at han er sulten.

Dersom snuppa sier at ho er sulten 20 minutter før middag, så må ho pent vente. (Ho er 10 år da, men det måtte ho når ho var 6 år også)

Evt. tar ho en gulrotbit som jeg hadde tenkt til å koke til henne, eller et par cherry-tomater.

Om gutten får 4 ordentlige måltider med sunn mat + evt. noe fukt e.l. et par ganger, så bør det holde. Da synes jeg han bør lære at det ikke er mer mat utenom dette.

Ja, jeg er også tilbøyelig til å tro at det også er blitt en dårlig vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...