Gå til innhold

Borettslag

Anbefalte innlegg

Gjest Fixedprices
Skrevet

Hvis man har kjøpt en leilighet i et borettslag og man senere vil at h*n du er sammen med flytter inn,er det lov?

Håper det er noen som vet :)

Gjest majas mamma
Skrevet

ja, det er lov. Du kan ta inn mann/samboer, og barn, evt foreldre, men ingen andre. Tror likevel ingen ville bry seg noe særlig med hvem du deler leilighet med så lenge det ikke forårsaker bråk eller annen ulempe foe naboene.

Gjest Fixedprices
Skrevet

ja, det er lov. Du kan ta inn mann/samboer, og barn, evt foreldre, men ingen andre. Tror likevel ingen ville bry seg noe særlig med hvem du deler leilighet med så lenge det ikke forårsaker bråk eller annen ulempe foe naboene.

Takk for svar :)

Skrevet

''Du kan ta inn mann/samboer, og barn, evt foreldre, men ingen andre.''

Hm? Mener du at om jeg hadde en venninne som var uten bolig og lot henne bo hos meg i min borettslagsleilighet så er det ulovlig???

Skrevet

Hm? Mener du at om jeg hadde en venninne som var uten bolig og lot henne bo hos meg i min borettslagsleilighet så er det ulovlig???

Jeg syns også det var litt rart...

Gjest majas mamma
Skrevet

I de to borettslagene jeg har bodd sto dette i vedtektene. Satt tilogmed som vara i styret i en slik sak hvor en hadde tatt inn etterhvert plagsom bekjent, og fikk beskjed om at denne personen måtte ut. Men jeg skal selvfølgelig ikke si at det er sånn overalt. Tok bare utgangspunkt i egen erfaring.

Skrevet

Jeg har ikke finlest regelene i borettslaget, men kan ikke huske noe om at det er forbudt å ha andre boende hos seg. Annet enn hund og katt...

Skrevet

I de to borettslagene jeg har bodd sto dette i vedtektene. Satt tilogmed som vara i styret i en slik sak hvor en hadde tatt inn etterhvert plagsom bekjent, og fikk beskjed om at denne personen måtte ut. Men jeg skal selvfølgelig ikke si at det er sånn overalt. Tok bare utgangspunkt i egen erfaring.

''hvor en hadde tatt inn etterhvert plagsom bekjent, og fikk beskjed om at denne personen måtte ut.''

Gikk ikke det på at denne personen var plagsom og forstyrret de andre beboerne? For det gjelder jo uansett om det er den som eier leiligheten eller en av de andre i husstanden.

Gjest tradelatt
Skrevet

Jeg har ikke finlest regelene i borettslaget, men kan ikke huske noe om at det er forbudt å ha andre boende hos seg. Annet enn hund og katt...

I "mitt" borettslag florerer det av hunder og katter...

Skrevet

I "mitt" borettslag florerer det av hunder og katter...

Det er mange hunder hos oss også, men det må godkjennes av styret først. :o)

Gjest tradelatt
Skrevet

Det er mange hunder hos oss også, men det må godkjennes av styret først. :o)

Det må det ikke her. Fritt frem for hunder og katter. De skal imidlertid ikke gå løs på borettslagets område, men det gir i alle fall alle katteeierne regelrett bæng i.

Skrevet

Spurte samboeren min som har sitti i styret her, og slik er det ikke her. Så da gjelder det vel ikke alle. Han sier også at det neppe hadde holdt i retten. Mange borettslag lager sine egne regler som ikke holder stand i retten i det hele tatt.

F.eks å nekte hundehold.

Skrevet

De har ikke lov å nekte dyr. Men de kan nok sette en begrensning på ett dyr pr leilighet.

Skrevet

De har ikke lov å nekte dyr. Men de kan nok sette en begrensning på ett dyr pr leilighet.

Her er det begrensning på antall hunder pr. oppgang, men jeg vet det jobbes mot denne ordningen. Vi har flere hunder i oppgangen, men merker ikke noe som helst til dem. Det er haugevis med hunder i borettslaget, men jeg har ennå (etter snart 6 år) tilgode å se en hundebæsj her!

Skrevet

Her er det begrensning på antall hunder pr. oppgang, men jeg vet det jobbes mot denne ordningen. Vi har flere hunder i oppgangen, men merker ikke noe som helst til dem. Det er haugevis med hunder i borettslaget, men jeg har ennå (etter snart 6 år) tilgode å se en hundebæsj her!

Det er bra! Veldig mange lar bæsjen ligge, og det ødelegger for alle oss som gjør "jobben" vår.

Så hvis max er f.eks 3 hunder pr oppgang, og fjerdemann vil ha hund så får man ikke lov av styret? Det hadde jeg blåst lang marsj i for å si det sånn, for det har dem ikke lov til å nekte.

Skrevet

Det er bra! Veldig mange lar bæsjen ligge, og det ødelegger for alle oss som gjør "jobben" vår.

Så hvis max er f.eks 3 hunder pr oppgang, og fjerdemann vil ha hund så får man ikke lov av styret? Det hadde jeg blåst lang marsj i for å si det sånn, for det har dem ikke lov til å nekte.

Jeg tror sannelig tallet hos oss er 1 hund pr. oppgang. I min oppgang er det to og det er to helt skjønne hunder som mer enn gjerne hilser hjertelig når jeg møter dem i trappa. :o) Hører aldri noe til dem ellers - jo, jeg har hørt den ene boffe en gang og det tåler jeg helt fint gitt. :o)

Skrevet

Jeg tror sannelig tallet hos oss er 1 hund pr. oppgang. I min oppgang er det to og det er to helt skjønne hunder som mer enn gjerne hilser hjertelig når jeg møter dem i trappa. :o) Hører aldri noe til dem ellers - jo, jeg har hørt den ene boffe en gang og det tåler jeg helt fint gitt. :o)

Vi har også heldigvis kun naboer som er glad i hunden vår, og mer enn gjerne koser med han. Og det er supert når det er sånn :o)

Gjest majas mamma
Skrevet

''hvor en hadde tatt inn etterhvert plagsom bekjent, og fikk beskjed om at denne personen måtte ut.''

Gikk ikke det på at denne personen var plagsom og forstyrret de andre beboerne? For det gjelder jo uansett om det er den som eier leiligheten eller en av de andre i husstanden.

I dette tilfellet tok vi utgangspunkt i borettslagsreglene, og ble kvitt problemet. Men det er jo ikke sikkert noen hadde giddet å bry seg hvis det ikke hadde vært et problem. Når det er sagt må jeg jo innrømme at det er noen år siden jeg satt i styret. Tror kanskje det er blitt mer regler på hva man har lov til å lage av "hus-regler" de siste årene.

Skrevet

Det er noen regler på det ja. Man må i hvert fall melde fra om hvor mange som bor i leiligheten. Det skal stå i husorden-reglene til borettslaget mener jeg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...