Gå til innhold

Vanvittig dyrt!!!

Gjest Hundeinteressert

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeinteressert
Skrevet

Vår sønn har i flere år ønsket seg hund og nå er vi alle klar for det. Vi voksne er oppvokst med hund, så det er ingen problemer mht det.

Men himmel og hav så dyrt!!! Når ble hund så himla dyrt? Det er jo regelrett ran!

Til og med blandingshundene skal de ha tusenvis av kr for!!!

Og jeg ville jo vært dum om jeg kjøpte en blandingshund til prisen av en renraset!!

Jaja, da blir det nok ikk ehund på oss. Vi har ikke råd til å bruke 15-20000 på hund. Så enkelt er det.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

14

• waxo

9

• Lillemus

4

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er ikke hunder på omplassering gratis da?

Du kan sikkert finne hvalper der.

Skrevet

Omplasseringen har massevis av fine hunder, men vær veldig selektiv, ikke ta den første og beste, men forsikre dere om at hunden har godt gemytt.

Skrevet

Det er ikke å kjøpe hunden som koster. Det er litt irrititerende egentlig når folk spør hvor mye hunden vår kosta, og uffer seg over hvor dyrt det er.

Vi betalte 12 000 kr, det er jo peanuts i forhold til hvor mye det koster å HA hunden hele dens liv.

Vi har på de 7 første mnd gått 3 kurs på tilsammen 6000 kr, forsikring 2500 kr pr år. mat ca 300 kr pr mnd, godbiter kanskje 100 kr pr mnd, utstyr blir jo litt hva man gjør det til, men ALT koster. Kjøpesummen er ingenting.

I tillegg kommer veterinær med vaksiner og uforutsette skader. Vi har vel sikkert betalt 15 000 kr hos vet hittil.

Skrevet

Tipper mange hunderaser ligger rundt 10000?

De fleste hunderaser ligger på ca 10000-12000 kr. Noen helt opp i 25000.

Gjest Hundeinteressert
Skrevet

Omplasseringen har massevis av fine hunder, men vær veldig selektiv, ikke ta den første og beste, men forsikre dere om at hunden har godt gemytt.

Har sett på de, men det er nesten alltid store hunder som blir omplassert. Og de jeg har sett skal ha 5000,- for å omplassere. Det syns jeg også er for dyrt å betale, når man får en hund på 5-6 år.

Vi vil ha en mellomstor hund. Ikke en veskehund, men heller ikke for stor. Ungene skal kunne greie å holde den når de går tur. Og jeg også :o)

Gjest Hundeinteressert
Skrevet

Er ikke hunder på omplassering gratis da?

Du kan sikkert finne hvalper der.

De jeg har sett omplasserer hund skal ha 5000,- for de. Det er for dyrt for en voksen hund på 5-6 år e.l.

I tillegg er de ofte store,og vi vil ha en mellomstor hund. Altså hverken for stor eller for liten.

Men takk for tips uansett :o) Ser ikke ut til at det blir hund på oss.

Skrevet

De jeg har sett omplasserer hund skal ha 5000,- for de. Det er for dyrt for en voksen hund på 5-6 år e.l.

I tillegg er de ofte store,og vi vil ha en mellomstor hund. Altså hverken for stor eller for liten.

Men takk for tips uansett :o) Ser ikke ut til at det blir hund på oss.

Har du sett på finn.no? Masse hunder der til under 5000,-.Her f.eks.:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18885332

Gjest Hundeinteressert
Skrevet

Det er ikke å kjøpe hunden som koster. Det er litt irrititerende egentlig når folk spør hvor mye hunden vår kosta, og uffer seg over hvor dyrt det er.

Vi betalte 12 000 kr, det er jo peanuts i forhold til hvor mye det koster å HA hunden hele dens liv.

Vi har på de 7 første mnd gått 3 kurs på tilsammen 6000 kr, forsikring 2500 kr pr år. mat ca 300 kr pr mnd, godbiter kanskje 100 kr pr mnd, utstyr blir jo litt hva man gjør det til, men ALT koster. Kjøpesummen er ingenting.

I tillegg kommer veterinær med vaksiner og uforutsette skader. Vi har vel sikkert betalt 15 000 kr hos vet hittil.

Ja, men mye av dette er jo hva du gjør det til selv. Jeg syns uansett at hunder generellt er for dyre.

Jeg har sittet noen mnd og lett etter hund nå, og det serr ut til å være forgjeves.

Kunne godt tenkt meg en blandingshund, men vil ikke betale flere tusen for en.

Vi skal kun ha hunden til kos, ikke til hverken avl eller utstilling.

Gjest Hundeinteressert
Skrevet

Har du sett på finn.no? Masse hunder der til under 5000,-.Her f.eks.:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18885332

Ja, men den blir ganske stor. Så det er uaktuellt for oss.

Har lett på finn hver dag i mnd-vis...

De som er i vår prisklasse er stort sett for stor, eller så tåler de ikke barn :o)

Skrevet

De som er i vår prisklasse er stort sett for stor, eller så tåler de ikke barn :o)

Denne da:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18778529

Siden det er buhund i disse så blir de kanskje ikke sååå svære?

Skrevet

Eller denne:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18716860

Beagle er jo en hund av nydelig størrelse og hvis du synes 2000,- er for dyrt også så tror jeg du må skrinlegge hele prosjektet ja...

Skrevet

Har sett på de, men det er nesten alltid store hunder som blir omplassert. Og de jeg har sett skal ha 5000,- for å omplassere. Det syns jeg også er for dyrt å betale, når man får en hund på 5-6 år.

Vi vil ha en mellomstor hund. Ikke en veskehund, men heller ikke for stor. Ungene skal kunne greie å holde den når de går tur. Og jeg også :o)

På den omplasserings-siden jeg har sett var det 200 kroner for en hund, de andre tror jeg ikke kostet noe.

Skrevet

Ja, men mye av dette er jo hva du gjør det til selv. Jeg syns uansett at hunder generellt er for dyre.

Jeg har sittet noen mnd og lett etter hund nå, og det serr ut til å være forgjeves.

Jeg synes candyqueen har flere gode poenger - det er _ikke_ kjøpsummen som koster mest.

Jeg forstår heller ikke hva du mener med at "Ja, men mye av dette er jo hva du gjør det til selv.". En hund _må_ ha kvalitetsmat, veterinæroppfølgning og ideelt sett kursing og forsikring. Har du ikke råd til forsikring kan du risikere å måtte avlive hunden din pga bagateller da veterinærbehandling er dyrt.

Min hund kostet 15 000, men de utgiftene jeg har hatt på han de siste 3 årene (bla fôr, veterinær, forsikring, kursing, kobbel, seler, halsband, dekken, bilbur, hundesenger, kennelopphold, hundeleker, godbiter,) overstiger kjøpssummen.

Jeg driver ikke med utstilling eller konkurrere i andre hundesporter, jeg har en helt vanlig familiehund.

Skrevet

Ingenting av dette har jeg gjort for avl eller utstilling.

En hund MÅ gå kurs for sosialisering, trening osv. Spesielt for eiere som ikke har hatt hund tidligere. Veterinærkostnader bestemmer du heller ikke selv. Og ordentlig mat fortjener hunden. Ikke euroshopper til 30 kr for 7 kg liksom.

Skrevet

Har du sjekka på www.finn.no? Der finnes det også voksne blandingshunder som gis bort pga allergi i familien etc.

Skrevet

Jeg synes candyqueen har flere gode poenger - det er _ikke_ kjøpsummen som koster mest.

Jeg forstår heller ikke hva du mener med at "Ja, men mye av dette er jo hva du gjør det til selv.". En hund _må_ ha kvalitetsmat, veterinæroppfølgning og ideelt sett kursing og forsikring. Har du ikke råd til forsikring kan du risikere å måtte avlive hunden din pga bagateller da veterinærbehandling er dyrt.

Min hund kostet 15 000, men de utgiftene jeg har hatt på han de siste 3 årene (bla fôr, veterinær, forsikring, kursing, kobbel, seler, halsband, dekken, bilbur, hundesenger, kennelopphold, hundeleker, godbiter,) overstiger kjøpssummen.

Jeg driver ikke med utstilling eller konkurrere i andre hundesporter, jeg har en helt vanlig familiehund.

Enig. Jeg har også "kun" en familiehund, men det koster :o) Men jeg syns det er verdt hver krone da. Jeg bruker i overkant mye penger på hunden min, men selv det minimale utgjør en god del. Har ikke noen tungvekter heller.

Gjest hund koster uansett da
Skrevet

Jeg er enig med en del andre her inne. Kjøpesummen er ikke den største. Men å leve et liv med hund koster penger,. Mange penger!!

Vi har også bare hund til kos. Men det som koster mest hos oss er alle veterinær regninger som kommer i løpet av et år, i tillegg til besøk hos kennel ved ferier hvor hund ikke passer å ha med seg -f.eks til utlandet.

Bare du "titter" inn hos vet. så koster besøket minst 500,- og oppover i tillegg til medisin. Det blir fort både ørebetennelser, øyebetennelser osv. på alle bikkjer både titt og ofte.

I utgangspunket mener jeg at over 15000,- er dyrt for en hunderase. Men selv gav vi 10000,- for 10 år siden, hvis vi da tar i betraktning inflasjonen som har pågått ville denne rasen ha kostet det dobbelte i dag. Dermed må vi innse at 20000,- kan være helt normalt i våre tider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...