Gjest Jeg har aldri betalt full pris Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Å kjære vene, jeg har hatt hund i alle år. Masse flotte venner. En vidunderlig Schæfer som vil være mitt hjertebarn for alltid gav jeg 2000 kr. for med fulle papirer. En flott Japans Spisshund, av beste adel har jeg fått gratis. +++ Det er mange som gir bort hund, flotte hunder. Sjekk f.eks. finn.no, sjekk avisene, sjekk lappene på kjøpsenterne. Sett opp lapp selv. Jeg er helt sikker på at dere kan finne en hærlig venn på denne måten, og det gratis. Hvis det "kun" er en venn dere er ute etter så synes jeg det er smått vanvidd å betale 15-20.000.- kr. når det er så utrolig mange flotte hunder som gis bort gratis, eller til en svært lav krone. Lykke til. 0 Siter
Gjest dyrtjas Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Ja å ha hund er en dyr hobby, men du kan nok få kjøpt en hund billigere evnt. ta over en omplasseringshund. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Du kan helt klart finne rimeligere hunder enn dette. Men det koster å ha hund også, har dere tenkt over det? Vaksiner, helsekontroll, mat og utstyr. Det blir noen tusen i løpet av et år. Noe bør man betale for en hund. Helt klart. Seriøse eiere gir ikke bort hunder til fremmede. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Jeg synes det er bra at hunder koster en del. Da er det større sjanse for at de blir tatt godt vare på. Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller. 0 Siter
waxo Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 15-20 lapper er jeg enig i er dyrt. Det hadde ikke jeg gitt heller hvis jeg ikke var så oppslukt i en spesiell rase. Men hvor mye er dere villige til å gi for en hund? Vær også klar over at du ikke er garantert å få et friskt individ, uansett hvor du kjøper. Jeg var litt uheldig, og det første 1,5 året kostet min hund 23.000,- da er ikke kjøpesummen med her. Selv om man er oppvokst med hund, trenger de fleste litt kurs og sosialisering, selv med en liten hund, og iallefall når ungene skal håndtere hunden. Den biten slapp jeg unna, pga medlemskap i en hundeklubb med 3 treningsdager i uka, jeg har hatt hund sammenhengende i 33 år, og drevet aktivt med konkurransetrening og annen trening i snart 20 år. Så jeg føler jeg er ganske oppdatert når det gjelder den biten, og fikser alt selv. Når jeg tar med kostnaden som kom fordi jeg ble fullstendig hektet av konkurranser........hmmm, nesten så jeg ikke tør tenke på det en gang :-) Kan kanskje plusse på 10 lapper til iløpet av det siste året, men så står det noen pokaler på hylla og gliser til meg da, og jeg trøster meg med at det er billigere enn modellfly :-) Pass bare på at dere kjøper en hund som passer inn i familien, ikke kjøp en Ferrari hvis du bare skal bruke den til lokalbutikken liksom :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Jeg synes det er bra at hunder koster en del. Da er det større sjanse for at de blir tatt godt vare på. Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller. Enig. 0 Siter
Sofline Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Hør med Dyrebeskyttelsen. Jeg tror ikke det koster så mye der. 0 Siter
Sofline Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Jeg er enig med en del andre her inne. Kjøpesummen er ikke den største. Men å leve et liv med hund koster penger,. Mange penger!! Vi har også bare hund til kos. Men det som koster mest hos oss er alle veterinær regninger som kommer i løpet av et år, i tillegg til besøk hos kennel ved ferier hvor hund ikke passer å ha med seg -f.eks til utlandet. Bare du "titter" inn hos vet. så koster besøket minst 500,- og oppover i tillegg til medisin. Det blir fort både ørebetennelser, øyebetennelser osv. på alle bikkjer både titt og ofte. I utgangspunket mener jeg at over 15000,- er dyrt for en hunderase. Men selv gav vi 10000,- for 10 år siden, hvis vi da tar i betraktning inflasjonen som har pågått ville denne rasen ha kostet det dobbelte i dag. Dermed må vi innse at 20000,- kan være helt normalt i våre tider. Vi gav 7500 for 10 år siden, og det var ikke billig. 0 Siter
Sofline Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Ja, men mye av dette er jo hva du gjør det til selv. Jeg syns uansett at hunder generellt er for dyre. Jeg har sittet noen mnd og lett etter hund nå, og det serr ut til å være forgjeves. Kunne godt tenkt meg en blandingshund, men vil ikke betale flere tusen for en. Vi skal kun ha hunden til kos, ikke til hverken avl eller utstilling. Hvis du ikke engang er villig til å betale et par tusen for en blandingshund, er det kanskje en dårlig idé med en hund. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Vet ikke hva andre har svart deg, så mulig dette blir en gjentakelse. Er ikke bare for å dekke utgifter folk tar penger for blandingshunder. Også for å unngå useriøse kjøpere og folk uten penger. Det er dyrt å ha hund, den skal ha mat, utstyr, vaksiner og penger til uforutsette utgifter. Dyrlegeregninger står ikke tilbake for regninger fra privatpraktiserende leger for mennesker. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Tror vi betalte 7000 for en del år siden... Men - det er vel mer de andre utgiftene som teller - fôr, vaksiner, forsikring (eller hvis ikke forsikring, ha et buffer av penger man kan spandere i tilfelle høye veterinærregninger). 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Å ha hund er litt hva man gjør det til mener nå jeg. Vi har hatt hund i mange år og aldri betalt full pris for hunden. På finn.no er det mange flotte hunder som trenger et hjem. Vår siste hund fant vi der, og betalte under halv pris for en renraset ung hund av rasen som vi alltid hadde ønsket oss, men ikke sett å råd til å kjøpe. Det fulgte med masse flott (og dyrt) utstyr til hunden, men bare en liten del av det er i bruk. Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt. På alle de årene vi har hatt hund har vi knapt vært hos veterinær. Årlig helsesjekk burde være unødvendig, all den tid man faktisk kjenner sin egen hund. Så jeg håper dere ikke gir opp tanken på å skaffe en firbent venn. Lykke til. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Å ha hund er litt hva man gjør det til mener nå jeg. Vi har hatt hund i mange år og aldri betalt full pris for hunden. På finn.no er det mange flotte hunder som trenger et hjem. Vår siste hund fant vi der, og betalte under halv pris for en renraset ung hund av rasen som vi alltid hadde ønsket oss, men ikke sett å råd til å kjøpe. Det fulgte med masse flott (og dyrt) utstyr til hunden, men bare en liten del av det er i bruk. Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt. På alle de årene vi har hatt hund har vi knapt vært hos veterinær. Årlig helsesjekk burde være unødvendig, all den tid man faktisk kjenner sin egen hund. Så jeg håper dere ikke gir opp tanken på å skaffe en firbent venn. Lykke til. Hva om hunden blir truffet av en bil? Det skjedde med vår. Vi hadde ikke forsikring og det kostet oss 35-50 000 kroner, før vi tilslutt måtte gi opp allikevel og avlive fordi hun led. 0 Siter
waxo Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Å ha hund er litt hva man gjør det til mener nå jeg. Vi har hatt hund i mange år og aldri betalt full pris for hunden. På finn.no er det mange flotte hunder som trenger et hjem. Vår siste hund fant vi der, og betalte under halv pris for en renraset ung hund av rasen som vi alltid hadde ønsket oss, men ikke sett å råd til å kjøpe. Det fulgte med masse flott (og dyrt) utstyr til hunden, men bare en liten del av det er i bruk. Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt. På alle de årene vi har hatt hund har vi knapt vært hos veterinær. Årlig helsesjekk burde være unødvendig, all den tid man faktisk kjenner sin egen hund. Så jeg håper dere ikke gir opp tanken på å skaffe en firbent venn. Lykke til. ''Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt.'' Du har nok vært en veldig heldig hundeeier, det finnes nok mange som deg. Selv har jeg en helt annen virkelighet å forholde meg til, og kommer aldri til å la være å forsikre mine hunder. Hund nr 1 fikk kreft som 7 åring, dette var det ikke noe å gjøre med, så han ble avlivet. Hund nr 2 hadde i en alder av 6 år store problemer med prolapser i ryggen, og etter en del ut og inn hos vet avlivet jeg han. Hund nr 3 vet vi ikke hva som feilte. Vet fant det aldri ut, men vi omtrent bodde hos vet i mange mnd før vi måtte avlive henne. Hund nr 4 hadde sterk allergi som kom til uttrykk med store eksemområder, måtte flere ganger i året til vet, for behandling, medisinering, nedbarbering og styr. Ho ble dessverre aggresiv etter noen år på denne måten, hadde nok en del smerter. Hund nr 5 er nå 20 mnd gammel, har vært operert for analkjertelbetennelse, hadde noen mnd før operasjonen som vi var hos vet hver uke. Gikk på antibiotika konstant en periode for å roe betennelsen så mye at det gikk å operere. Ho har også hatt livmorbetennelse i sitt unge liv. For å si det sånn så hadde jeg vært ca konkurs hvis det ikke hadde vært for forsikring....... Og ja, jeg har mistet illusjonen om å noen gang få en frisk hund. Dessverre har jeg forelsket meg i rasen. ''og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt.'' Jeg er en oppmerksom hundeeier, men det er ikke stort jeg får gjort når sykdommen først er et faktum.....da er det vet. som må til, og det koster :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 ''Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt.'' Du har nok vært en veldig heldig hundeeier, det finnes nok mange som deg. Selv har jeg en helt annen virkelighet å forholde meg til, og kommer aldri til å la være å forsikre mine hunder. Hund nr 1 fikk kreft som 7 åring, dette var det ikke noe å gjøre med, så han ble avlivet. Hund nr 2 hadde i en alder av 6 år store problemer med prolapser i ryggen, og etter en del ut og inn hos vet avlivet jeg han. Hund nr 3 vet vi ikke hva som feilte. Vet fant det aldri ut, men vi omtrent bodde hos vet i mange mnd før vi måtte avlive henne. Hund nr 4 hadde sterk allergi som kom til uttrykk med store eksemområder, måtte flere ganger i året til vet, for behandling, medisinering, nedbarbering og styr. Ho ble dessverre aggresiv etter noen år på denne måten, hadde nok en del smerter. Hund nr 5 er nå 20 mnd gammel, har vært operert for analkjertelbetennelse, hadde noen mnd før operasjonen som vi var hos vet hver uke. Gikk på antibiotika konstant en periode for å roe betennelsen så mye at det gikk å operere. Ho har også hatt livmorbetennelse i sitt unge liv. For å si det sånn så hadde jeg vært ca konkurs hvis det ikke hadde vært for forsikring....... Og ja, jeg har mistet illusjonen om å noen gang få en frisk hund. Dessverre har jeg forelsket meg i rasen. ''og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt.'' Jeg er en oppmerksom hundeeier, men det er ikke stort jeg får gjort når sykdommen først er et faktum.....da er det vet. som må til, og det koster :-) Er det en spesielt utsatt rase..? 0 Siter
waxo Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Er det en spesielt utsatt rase..? Har schæfer, og det er en del dritt på de dessverre.....Men det er den mest allsidige hunderasen jeg har vært borti, og det digger jeg :-) 0 Siter
morsan Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Jeg synes det er bra at hunder koster en del. Da er det større sjanse for at de blir tatt godt vare på. Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller. ''Jeg synes det er bra at hunder koster en del. Da er det større sjanse for at de blir tatt godt vare på. Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller.'' Det blir som å si at man tviler på at folk som overtar omplasseringsdyr fra Dyrebeskyttelsen er villige til å ta skikkelig vare på hunden sin. Eller at alle dem som har fått kattunger gratis lar dem gå for lut og kaldt vann. Det å ta betalt for dyr kan heve terskelen for at folk bare skaffer seg et dyr for deretter å gi blaffen i det (typisk katter). Men det at betaling kan utelukke enkelte uønskede dyreeiere er ikke ensbetydende med at betaling er den viktigste garantien for at dyr blir tatt godt vare på. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Har schæfer, og det er en del dritt på de dessverre.....Men det er den mest allsidige hunderasen jeg har vært borti, og det digger jeg :-) Ah, ja. Schäfere kjenner jeg vel egentlig ikke noe til personlig - og ynder vel egentlig - antagligvis nettopp fordi jeg ikke kjenner dem - å kalle dem psykoser i pels.. Unnskyld ;-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Å ha hund er litt hva man gjør det til mener nå jeg. Vi har hatt hund i mange år og aldri betalt full pris for hunden. På finn.no er det mange flotte hunder som trenger et hjem. Vår siste hund fant vi der, og betalte under halv pris for en renraset ung hund av rasen som vi alltid hadde ønsket oss, men ikke sett å råd til å kjøpe. Det fulgte med masse flott (og dyrt) utstyr til hunden, men bare en liten del av det er i bruk. Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt. På alle de årene vi har hatt hund har vi knapt vært hos veterinær. Årlig helsesjekk burde være unødvendig, all den tid man faktisk kjenner sin egen hund. Så jeg håper dere ikke gir opp tanken på å skaffe en firbent venn. Lykke til. ''Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt. På alle de årene vi har hatt hund har vi knapt vært hos veterinær. Årlig helsesjekk burde være unødvendig, all den tid man faktisk kjenner sin egen hund.'' Men du vet aldri når du virkelig trenger forsikringen. Hva gjør du hvis veterinærregningen plutselig kommer opp i 45 000 kr? Avliver hunden? Det er heller ikke alle ting man kan se selv på hunden. Årlig helsesjekk er kanskje å overdrive, men den skal uansett vaksineres hvert år. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 ''Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt.'' Du har nok vært en veldig heldig hundeeier, det finnes nok mange som deg. Selv har jeg en helt annen virkelighet å forholde meg til, og kommer aldri til å la være å forsikre mine hunder. Hund nr 1 fikk kreft som 7 åring, dette var det ikke noe å gjøre med, så han ble avlivet. Hund nr 2 hadde i en alder av 6 år store problemer med prolapser i ryggen, og etter en del ut og inn hos vet avlivet jeg han. Hund nr 3 vet vi ikke hva som feilte. Vet fant det aldri ut, men vi omtrent bodde hos vet i mange mnd før vi måtte avlive henne. Hund nr 4 hadde sterk allergi som kom til uttrykk med store eksemområder, måtte flere ganger i året til vet, for behandling, medisinering, nedbarbering og styr. Ho ble dessverre aggresiv etter noen år på denne måten, hadde nok en del smerter. Hund nr 5 er nå 20 mnd gammel, har vært operert for analkjertelbetennelse, hadde noen mnd før operasjonen som vi var hos vet hver uke. Gikk på antibiotika konstant en periode for å roe betennelsen så mye at det gikk å operere. Ho har også hatt livmorbetennelse i sitt unge liv. For å si det sånn så hadde jeg vært ca konkurs hvis det ikke hadde vært for forsikring....... Og ja, jeg har mistet illusjonen om å noen gang få en frisk hund. Dessverre har jeg forelsket meg i rasen. ''og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt.'' Jeg er en oppmerksom hundeeier, men det er ikke stort jeg får gjort når sykdommen først er et faktum.....da er det vet. som må til, og det koster :-) Uff, du har virkelig hatt ditt når det gjelder hundene ( Trist med syke dyr. Jeg ville heller aldri latt være å forsikre mine hunder. Den dagen regningen kommer på 50 000, og kanskje mer ,er forsikringen god å ha. Kanskje det aldri skjer, men det vet man ikke. Vi har også vært utrolig mye hos veterinær disse første månedene. I begynnelsen var det vel ca annenhver uke. Nå avtar det heldigvis litt ser det ut til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.