Gå til innhold

Vanvittig dyrt!!!

Gjest Hundeinteressert

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628
Skrevet

''Hundemat, forsikring og helsesjekk koster, men vi har valgt å ikke forsikre hunden. De fleste hunder er sunne og friske, og en oppmerksom hundeeier merker raskt om noe skulle være galt. På alle de årene vi har hatt hund har vi knapt vært hos veterinær. Årlig helsesjekk burde være unødvendig, all den tid man faktisk kjenner sin egen hund.''

Men du vet aldri når du virkelig trenger forsikringen. Hva gjør du hvis veterinærregningen plutselig kommer opp i 45 000 kr? Avliver hunden?

Det er heller ikke alle ting man kan se selv på hunden. Årlig helsesjekk er kanskje å overdrive, men den skal uansett vaksineres hvert år.

''Men du vet aldri når du virkelig trenger forsikringen. Hva gjør du hvis veterinærregningen plutselig kommer opp i 45 000 kr? Avliver hunden?

''

Ja da hadde jeg avlivet hunden.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

14

• waxo

9

• Lillemus

4

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svar du har fått, men generelt vil jeg si at hvis du ikke har råd til å betale det en hund koster, så bør du ikke ha hund.

En hund skal ha ordentlig sammensattfor, og å kjøpe dårlig for, får du en hund som får dårlig immunforsvar og blir lettere syk.

Det du sparer inn på forutgiftene, kommer gjerne igjen på dyrlegeregningen.

Du bør forsikre den, det koster en tusenlapp i året ca, og du kommer til å være takknemmelig for det, den dagen hunden blir skadet elller syk. Blir den aldri syk, så har du vært heldig. Alle mine hunder har hatt god bruk for forsikringen.

Hunden må få vaksine en gang i året, og da er det vanlig at man titter over dyret samtidig. Koster ca 600 kr.

I tillegg kommer halsbånd og kanskje en seng/teppe og hundeposer. Børster og kloklipper.

Så om Finn.no Jeg ser masse hunder averteres der til forskjellige priser. Du bør absolutt ha et kritisk øye til hunder som omplasseres. Det er sikkert gode familiehunder innimellom der, som omplasseres av en kjærlig familie, MEN oftere er det hunder som kanskje har vist aggresive tendenser, som ikke kan være alene hjemme, som er blitt herjet med, og ikke klarer å ligge fem minutter i ro, men bare ligger med tunga ut og peser, bikkjer som er født i fjøs/låve og har hatt minimal komtakt med folk.

Skal du kjøpe valp ( som er det beste) så forsikre deg om at valpen har vokst opp inne i huset. Jeg ser altfor mange valper til salgs på Finn som bor i bur ute, på sagflis som et annet krøtter. En valp som skal bli en god familiehund må leve inne sammen mennesker, og lære seg menneskets levemåte. Tåle støvsugere som durer, TV, vaskemaskin, kanskje kjøre litt bil, men sevfølgelig må de ha vært ute også.

Husk at valpens viktigste periode i livet er fra 0-7 uker. Forsømmes den da, og ikke er preget på mennesker, skal det mye til å klare å skap en god familiehund.

Forsøk som er gjort, med å prege dyr på feks tøybamser, viser at ved fare søker dyret til tøybamsen fremfor menneske eller andre dyr av samme art.

Derfor: Velg den du kjøper hund av med omhu. Ikke første og beste fordi hun selger rasen du ønsker deg.

Du skal også stille krav til selger. Betal heller noen tusenlapper ekstra og få en valp som ikke kommer fra en valpefabrikk, så har dere stor mulighet til å få en god hund istedenfor å selv måtte avertere den på Finn.no når den er blitt helt uhåndterlig.

Lykke til med hunden.

Skrevet

''Men du vet aldri når du virkelig trenger forsikringen. Hva gjør du hvis veterinærregningen plutselig kommer opp i 45 000 kr? Avliver hunden?

''

?? Da syns jeg rett og slett man skal la være å ha hund! De fortjener bedre.

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svar du har fått, men generelt vil jeg si at hvis du ikke har råd til å betale det en hund koster, så bør du ikke ha hund.

En hund skal ha ordentlig sammensattfor, og å kjøpe dårlig for, får du en hund som får dårlig immunforsvar og blir lettere syk.

Det du sparer inn på forutgiftene, kommer gjerne igjen på dyrlegeregningen.

Du bør forsikre den, det koster en tusenlapp i året ca, og du kommer til å være takknemmelig for det, den dagen hunden blir skadet elller syk. Blir den aldri syk, så har du vært heldig. Alle mine hunder har hatt god bruk for forsikringen.

Hunden må få vaksine en gang i året, og da er det vanlig at man titter over dyret samtidig. Koster ca 600 kr.

I tillegg kommer halsbånd og kanskje en seng/teppe og hundeposer. Børster og kloklipper.

Så om Finn.no Jeg ser masse hunder averteres der til forskjellige priser. Du bør absolutt ha et kritisk øye til hunder som omplasseres. Det er sikkert gode familiehunder innimellom der, som omplasseres av en kjærlig familie, MEN oftere er det hunder som kanskje har vist aggresive tendenser, som ikke kan være alene hjemme, som er blitt herjet med, og ikke klarer å ligge fem minutter i ro, men bare ligger med tunga ut og peser, bikkjer som er født i fjøs/låve og har hatt minimal komtakt med folk.

Skal du kjøpe valp ( som er det beste) så forsikre deg om at valpen har vokst opp inne i huset. Jeg ser altfor mange valper til salgs på Finn som bor i bur ute, på sagflis som et annet krøtter. En valp som skal bli en god familiehund må leve inne sammen mennesker, og lære seg menneskets levemåte. Tåle støvsugere som durer, TV, vaskemaskin, kanskje kjøre litt bil, men sevfølgelig må de ha vært ute også.

Husk at valpens viktigste periode i livet er fra 0-7 uker. Forsømmes den da, og ikke er preget på mennesker, skal det mye til å klare å skap en god familiehund.

Forsøk som er gjort, med å prege dyr på feks tøybamser, viser at ved fare søker dyret til tøybamsen fremfor menneske eller andre dyr av samme art.

Derfor: Velg den du kjøper hund av med omhu. Ikke første og beste fordi hun selger rasen du ønsker deg.

Du skal også stille krav til selger. Betal heller noen tusenlapper ekstra og få en valp som ikke kommer fra en valpefabrikk, så har dere stor mulighet til å få en god hund istedenfor å selv måtte avertere den på Finn.no når den er blitt helt uhåndterlig.

Lykke til med hunden.

Godt skrevet!

Gjest Jeg har aldri betalt full pris
Skrevet

Jeg synes det er bra at hunder koster en del. Da er det større sjanse for at de blir tatt godt vare på. Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller.

Nå gaper du over en del Ulvinnen.

Jeg gidder IKKE å betale 15 - 20.000.- for en hund.

Jeg har hatt hund i alle år, og disse har alltid fått bra fòr, utstyr etc. etc. Går dressurkurs, bytter på spesialfòr hvis det trengs osv.

Så selvom noen ikke gidder betale den første store summen så er ikke det synonymt med at de ikke kan være gode hundeeiere.

Hvorfor betalte i haugevis til å begynne med når det er så mange flotte hunder som gis bort og/eller selges til en god penge?

De siste hundene mine har vært halvannet år gamle når jeg har fått dem og han jeg måtte ta for en tre år tilbake var en særdeles flott schafer. Og hunden vi har nå er den beste hunden jeg noen sinne har vært borti, aldri syk, utrolig gemytt, fantastisk nobel mm, og det sier ikke lite når jeg er voksen og har hatt hun i alle år. Og forskjellige raser også.

Han fikk jeg gratis, og vi har hatt ham nå i 7,5 år. Han blir 9 år til søndagen :)

Skrevet

Ah, ja. Schäfere kjenner jeg vel egentlig ikke noe til personlig - og ynder vel egentlig - antagligvis nettopp fordi jeg ikke kjenner dem - å kalle dem psykoser i pels.. Unnskyld ;-)

Dessverre mange som har den formeningen :-(

De aller aller fleste schæfere er noen utrolige dyr. Var på lydighetsstevne i helga, og den flokken med schæfere som kom med oss oppførte seg eksemplarisk :-)

Men det er mange schæfere som kommer i gale hender, det er stort sett ingen kosedott, men en hund som trenger å jobbe. Det er det noen som ikke tar høyde for når de skaffer seg den..... Det står brukshund i rasestandaren, og ikke sofahund liksom :-))))

Men dessverre mye sykdom...

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg synes det er bra at hunder koster en del. Da er det større sjanse for at de blir tatt godt vare på. Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller.

''Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller.''

De aller fleste, meg selv inkludert greier utmerket godt å ta ordentlig vare på hunden sin, selv om den ikke var kjøpt til full pris. Omsorg, stell, turer og kjærlighet koster ikke penger, og er heldigvis noe vi alle kan gi uavhengig av penger og status forøvrig.

Skrevet

Ah, ja. Schäfere kjenner jeg vel egentlig ikke noe til personlig - og ynder vel egentlig - antagligvis nettopp fordi jeg ikke kjenner dem - å kalle dem psykoser i pels.. Unnskyld ;-)

''antagligvis nettopp fordi jeg ikke kjenner dem - å kalle dem psykoser i pels.. ''

Nesten så jeg mistenker min mann for å stå bak nicket Katt-ja her...;-)

Det vil si - jeg har ikke hørt han si dette om schäfere generelt, men han sa det om en forhenværende nabohund, som bjeffet vilt bare vi satt i vår egen hage eller hentet post i vår egen postkasse;-) Hunden het forresten Leika, og de gangene mannen min ikke omtalte den som en psykose i pels, gikk den under navnet "Sleika". Tror jammen meg han glemte seg et par ganger og kalte hunden Sleika når han snakket til naboen...;-)

Skrevet

Uff, du har virkelig hatt ditt når det gjelder hundene :o( Trist med syke dyr.

Jeg ville heller aldri latt være å forsikre mine hunder. Den dagen regningen kommer på 50 000, og kanskje mer ,er forsikringen god å ha. Kanskje det aldri skjer, men det vet man ikke.

Vi har også vært utrolig mye hos veterinær disse første månedene. I begynnelsen var det vel ca annenhver uke. Nå avtar det heldigvis litt ser det ut til.

Ja, har igrunn vært nok, særlig de siste årene.

Skal snart ha en til i hus, vet ikke om jeg orker å bruke energi til å konkurransetrene den de første 2 årene. Det er deperimerende å ha trent og konkurrert i 3 år, er iferd med å nå toppen, så strander det pga sykdom, og bare å begynne på nytt igjen.

Selv om det er hobby, og jeg elsker å drive med det, så er det jo tross alt ganske mange timer og penger jeg legger i konkurranse og konkurranserettet trening iløpet av et år. Så neste skal bare kunne det mest elementære :-)

Men foreløpig tror jeg framtiden er ganske lys for det 20 mnd gamle dyret mitt, så vi står på og har bare noen vintermnd igjen nå, så er vi i elite klasse i lydighet :-)

Skrevet

''

En uvaksinert hund er til fare for andre hunder (og katter), fordi den kan dra med seg sykdommer.

Skrevet

''Hvis du ikke er villig til å betale det det koster å anskaffe hund, så er du neppe villig til å betale det det koster å ta vare på den heller.''

De aller fleste, meg selv inkludert greier utmerket godt å ta ordentlig vare på hunden sin, selv om den ikke var kjøpt til full pris. Omsorg, stell, turer og kjærlighet koster ikke penger, og er heldigvis noe vi alle kan gi uavhengig av penger og status forøvrig.

Likevel kan du vel være enig i at det sannsynligvis hadde vært flere uansvarlige hundeeiere dersom anskaffelsen hadde vært tilnærmet gratis?

Jeg tror at de tusenlappene avverger en del impulskjøp. Valper er jo så søte. :-)

Onsdag1365380628
Skrevet

Likevel kan du vel være enig i at det sannsynligvis hadde vært flere uansvarlige hundeeiere dersom anskaffelsen hadde vært tilnærmet gratis?

Jeg tror at de tusenlappene avverger en del impulskjøp. Valper er jo så søte. :-)

''Likevel kan du vel være enig i at det sannsynligvis hadde vært flere uansvarlige hundeeiere dersom anskaffelsen hadde vært tilnærmet gratis?

''

Ja her er jeg helt enig.

Skrevet

Ja, har igrunn vært nok, særlig de siste årene.

Skal snart ha en til i hus, vet ikke om jeg orker å bruke energi til å konkurransetrene den de første 2 årene. Det er deperimerende å ha trent og konkurrert i 3 år, er iferd med å nå toppen, så strander det pga sykdom, og bare å begynne på nytt igjen.

Selv om det er hobby, og jeg elsker å drive med det, så er det jo tross alt ganske mange timer og penger jeg legger i konkurranse og konkurranserettet trening iløpet av et år. Så neste skal bare kunne det mest elementære :-)

Men foreløpig tror jeg framtiden er ganske lys for det 20 mnd gamle dyret mitt, så vi står på og har bare noen vintermnd igjen nå, så er vi i elite klasse i lydighet :-)

Så bra :o) Det er godt gjort. Har bare tatt ferdig hverdagslydigheten vi, men håper på å klare bronsemerket hvertfall :o) Så får vi ta resten derfra. Hehe. Min rase er vel ikke den det er mest av på lydighetsbanen, men det er da noen. Hehe

Skrevet

Så bra :o) Det er godt gjort. Har bare tatt ferdig hverdagslydigheten vi, men håper på å klare bronsemerket hvertfall :o) Så får vi ta resten derfra. Hehe. Min rase er vel ikke den det er mest av på lydighetsbanen, men det er da noen. Hehe

Hva slag har du?

Skrevet

Hva slag har du?

Staffordshire bull terrier :o) Blir flere av dem i konkurranser nå, men ikke så mange som div. brukshunder. Selv om jeg nesten ser på en staff som brukshund. Det er hvertfall ingen sofahund :o)

Skrevet

Staffordshire bull terrier :o) Blir flere av dem i konkurranser nå, men ikke så mange som div. brukshunder. Selv om jeg nesten ser på en staff som brukshund. Det er hvertfall ingen sofahund :o)

Var en staff på stevnet i helga, men jeg var for opptatt av å varme opp selv, så fikk ikke med meg hvordan det gikk.

Og nei, det er ingen sofahund :-)

Iallefall flere batterier i den staffen jeg kjenner enn i schæferen min :-)

Skrevet

Var en staff på stevnet i helga, men jeg var for opptatt av å varme opp selv, så fikk ikke med meg hvordan det gikk.

Jeg syns det er morsomt å høre at flere og flere bruker staffen sin. Ikke sikkert vi kommer til å konkurrere noen gang, men trene det skal vi :o) Veldig lyst til å prøve agility, men vil vente på HD/AD resultater først.

Det er ikke så ofte de går tom for batterier nei. Hehe. :o) Men det som er deilig er jo at de er faktisk ganske rolige inne, men fulle av krutt ute.

Skrevet

Var det ei rød tispe forresten som konkurrerte?

Skrevet

Var det ei rød tispe forresten som konkurrerte?

Nei, en svart. Vet ikke om det var tispe eller hannhund. Registrerte bare at den var en sånn i ringen. Første gang jeg har sett faktisk :-)

Skrevet

Nei, en svart. Vet ikke om det var tispe eller hannhund. Registrerte bare at den var en sånn i ringen. Første gang jeg har sett faktisk :-)

Hehe.. Er vel mest schäfer og BC kanskje :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...