astridny Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hei Jenta mi som går i 2 klasse ser dårlig på lang avstand. Så vi ta en test av øynene hennes. Må vi kontakte først helsesøstra på skolen eller...? Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Kontakt en flink optiker og be vedkommende teste synet hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg hadde tatt kontakt med en optiker og hørt der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Vi har vært denne runden med vår: Helsesøster - skolelege - øyelege. Litt tungvint, men dette er vel veien man må gå, om da ikke helsesøster, evt. allmenlegen, mener det ikke er behov for videre utredning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Kontakt en flink optiker og be vedkommende teste synet hennes. Men må vi da betale for timen eller...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Min nevø ble som 4-5-åring henvist til øyenlege, og de har siden da benyttet øyenlegen jevnlig. Synsundersøkelsen der er gratis, og de kan benytte brilleseddelen derfra i den optikerforretningen de ønsker. Tror dette er gratis til fylte 12 år. Da min daværende 10,5-åring fikk behov for briller, gikk vi imidlertid rett til optiker, selv om det betød at vi måtte betale for sysntesten. Begge foreldrene er vant med optikere og deres kompetanse, og vi slapp mange runder "her&der" - det var bare å bestille time hos optikeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Men må vi da betale for timen eller...? Ja, om du kontakter en optiker må du nok betale for denne testen. Vi tok en slik test for noen mnd siden av 5 klassingen. Tror det kostet 300-400 kroner, husker ikke nøyaktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Men må vi da betale for timen eller...? Ja, det koster vel ca kr 300,- for en ordentlig synstest. Til gjengjeld får dere muligheten til å raskt å få sjekket synet til jenta. Dere kan selvfølgelig også ta kontakt med helsesøster, men dere får da kun en svært forenklet undersøkelse, eller evt. en henvisning til øyelege hvor det som regel tar lang tid å få time. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Ja, det koster vel ca kr 300,- for en ordentlig synstest. Til gjengjeld får dere muligheten til å raskt å få sjekket synet til jenta. Dere kan selvfølgelig også ta kontakt med helsesøster, men dere får da kun en svært forenklet undersøkelse, eller evt. en henvisning til øyelege hvor det som regel tar lang tid å få time. Koster brillene noe elelr får vi det dekket? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Koster brillene noe elelr får vi det dekket? ''Koster brillene noe elelr får vi det dekket? '' Det kommer an på typen synsfeil. Vi fikk ikke dekket noe for sønnen vår. Uansett er det vel bare øyelege som kan skrive rekvisisjon for dekning av briller, tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Koster brillene noe elelr får vi det dekket? Det må være helt spesielle avvik i synet for å få brillene dekket. Vanlig synsfeil dekkes ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg vbille gått rett til fastlegen, og bedt om henvisning til øyelege, og bestilt time hos øelege så fort som mulig (det er ofte lang venteliste hos øyeleger). Så kan dere heller papralelt kjøre et opplegg via skolen og helsesøster, og så heller avbestille hvis dere ender opp med to bestilte øyelegetimer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Kontakt en flink optiker og be vedkommende teste synet hennes. Hvis barnet er under 12 år vil optiker som regel henvise videre til øyelege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 ''Koster brillene noe elelr får vi det dekket? '' Det kommer an på typen synsfeil. Vi fikk ikke dekket noe for sønnen vår. Uansett er det vel bare øyelege som kan skrive rekvisisjon for dekning av briller, tror jeg. Bare en liten kommentar... har alltid syntes at det systemet er helt høl i huet. Typen synsfeil/sykdom du har skal altså innvirke på om du får dekket briller eller ikke. Jeg var tidligere ganske så nærsynt (ca -5). Jeg kunne ikke fungere i dagliglivet - langt mindre i jobb uten briller/linser. Fordi jeg "bare" var næsynt fikk jeg ikke dekket briller. Hadde jeg derimot hatt en sykdom som hadde ført til samme synsreduksjon - så kunne jeg muligens ha fått dekket brillene. Hva er sensen i dette, jeg er jo akkurat like avhengig av synshjelp uansett årsaken til hvordan jeg har blitt slik??? Trenger du derimot høreapparat får du dekket dette (muligens ikke alt, me i allefall noe). Er hørselshemmede mer handikappet enn synshemmede?. Tror rett og slett det er fordi det er for mange med dårlig syn til at de synes de kan støtte alle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Barn under 12 år skal som hovedregel undersøkes av øyelege, i alle fall første gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Bare en liten kommentar... har alltid syntes at det systemet er helt høl i huet. Typen synsfeil/sykdom du har skal altså innvirke på om du får dekket briller eller ikke. Jeg var tidligere ganske så nærsynt (ca -5). Jeg kunne ikke fungere i dagliglivet - langt mindre i jobb uten briller/linser. Fordi jeg "bare" var næsynt fikk jeg ikke dekket briller. Hadde jeg derimot hatt en sykdom som hadde ført til samme synsreduksjon - så kunne jeg muligens ha fått dekket brillene. Hva er sensen i dette, jeg er jo akkurat like avhengig av synshjelp uansett årsaken til hvordan jeg har blitt slik??? Trenger du derimot høreapparat får du dekket dette (muligens ikke alt, me i allefall noe). Er hørselshemmede mer handikappet enn synshemmede?. Tror rett og slett det er fordi det er for mange med dårlig syn til at de synes de kan støtte alle... '' Tror rett og slett det er fordi det er for mange med dårlig syn til at de synes de kan støtte alle... '' Du er sikkert inne på noe der. Når det gjelder barn er jo alt av lege og tannlege dekket inntil barnet er syv år. Men briller faller utenom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Gutten vår myste når han så på TV da han var 8-9 år. Jeg trok dette opp med både helsesøster og fastlege, men de trodde ikke at det var noe galt. Hvis jeg var usikker mente de jeg kunne få sjekket synet hos en optiker. Vi gjorde dette og han var litt nærsynt på begge øynene. Det var en grundig test, og jeg betalte 3-400 kroner for dette. Jeg er selv nærsynt og er veldig fornøyd med at optiker sjekker mitt syn. Vi kjøpte briller til ham hos Specsavers. De er mye billigere enn feks Synsam. Det er mulig at kvaliteten på billige briller ikke er like god som på dyre briller, men det fungerer godt for ham (og meg). Vi vil heller kjøpe nye briller etterhvert som han vokser, enn å ha noen dyre som "må brukes opp". Så mitt råd er at du får sjekket synet hos en optiker nær deg ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Gutten vår myste når han så på TV da han var 8-9 år. Jeg trok dette opp med både helsesøster og fastlege, men de trodde ikke at det var noe galt. Hvis jeg var usikker mente de jeg kunne få sjekket synet hos en optiker. Vi gjorde dette og han var litt nærsynt på begge øynene. Det var en grundig test, og jeg betalte 3-400 kroner for dette. Jeg er selv nærsynt og er veldig fornøyd med at optiker sjekker mitt syn. Vi kjøpte briller til ham hos Specsavers. De er mye billigere enn feks Synsam. Det er mulig at kvaliteten på billige briller ikke er like god som på dyre briller, men det fungerer godt for ham (og meg). Vi vil heller kjøpe nye briller etterhvert som han vokser, enn å ha noen dyre som "må brukes opp". Så mitt råd er at du får sjekket synet hos en optiker nær deg ) Er det noe forskjell på optiker og øyelege? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Er det noe forskjell på optiker og øyelege? Optiker er ekspert på synsfeil, mens øyelege er ekspert på øyesykdommer. Så vanligvis er det best å gå til optiker for sjekk av syn og tilpassing av briller. Men øyeleger har ofte mer spesialisert utstyr for testing av barn, som ikke alltid er i stand til å svare "riktig" på spørsmålene optiker bruker for å justere til riktig styrke. I tillegg er det greit å få utelukket at det er andre årsaker til synsfeilen enn bare ren nærsynthet, første gang barnet sjekkes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Er det noe forskjell på optiker og øyelege? Jeg tror det er forskjell på utdanningen. En øyelege blir vel mer en spesialist tror jeg. Min mor går til øyelege pga høyt trykk på øynene, og det var optikeren som henviste henne dit. Jeg var selv hos øyelege i 10 årsalderen, før jeg fikk mine første briller. Dette var en gammel surpomp, slik jeg husker det. Jeg likte mye bedre undersøkelsene hos optikeren, og har gått dit i alle de 30 år etterpå. Mitt tantebarn var hos optiker, men optikeren fant uklare resultater og sendte henne til øyelege. Der ble synet friskmeldt, og hun bruker ikke briller. Så jeg tror at optiker er like greit som lege eller helsesøster i første omgang ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.