Gå til innhold

Teste av øynene

astridny

Anbefalte innlegg

Optiker er ekspert på synsfeil, mens øyelege er ekspert på øyesykdommer. Så vanligvis er det best å gå til optiker for sjekk av syn og tilpassing av briller. Men øyeleger har ofte mer spesialisert utstyr for testing av barn, som ikke alltid er i stand til å svare "riktig" på spørsmålene optiker bruker for å justere til riktig styrke. I tillegg er det greit å få utelukket at det er andre årsaker til synsfeilen enn bare ren nærsynthet, første gang barnet sjekkes.

Det var et godt svar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• morsan

5

• astridny

4

• PieLill

4

Mest aktive i denne tråden

Da vår seksåring fikk briller i vår, gikk det slik til:

1) oppdaget av helsesøster på kontroll

2) Helsesøster henviste til øyenlege

3) Kontroll hos øyenlege - grundig! Gratis.

4) Fikk brillelapp med oss, og der sto det også "diagnosen" som var nødvendig for å få dekket noe av NAV.

5) Bestillte briller hos specsavers (men kunne selvsagt valgt hvilken som helst annen optikerforretning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt svar :o)

Enig i bra svar. Siden både min mann og jeg er nærsynte (eller i allefall _var_ nærsynte intil jeg laseropererte meg) tar jeg det nesten vor gitt at barna kommer til å arve dette på et eller annet tidspunkt. I første omgang holder det nok da med vanlig optiker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i bra svar. Siden både min mann og jeg er nærsynte (eller i allefall _var_ nærsynte intil jeg laseropererte meg) tar jeg det nesten vor gitt at barna kommer til å arve dette på et eller annet tidspunkt. I første omgang holder det nok da med vanlig optiker. :-)

Akkurat slik tenkte vi også.

Og nærsyntheten _ble_ arvet, ja....;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er under 12 år vil optiker som regel henvise videre til øyelege.

Hvis alle skal sjekkes ut av øyelege, så blir ventelistene utrolig lange. Jeg vet at f.eks. PPT en del steder ber alle foreldre med barn som har lærevansker om å få barnets syn sjekket hos optiker. Dersom optikeren finner grunnlag, så er det selvfølgelig fornuftig med besøk hos øyelege. Derfor ville jeg ha latt barnet gjennomgå en synstest hos en dyktig optiker såfremt jeg hadde råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brille-mor

Få henne testet hos optiker. Der får du en mer nøyaktig synsprøve enn de fleste øyeleger tar seg tid til.

Optikere tar seg av det som kan løses med briller eller kontaktlinser. Øyeleger jobber med øyesykdommer og skader.

Om hun trenger å kontrolleres av øyelege vil optikeren henvise henne direkte. Optikeren vet ofte hvilke øyeleger som er flinke med barn.

Det er kun et fåtall som får dekke utgifter til briller hos NAV.

Det er helt tilfeldig hvilke råd du får hos helsesøster. De har kun svært begrenset kunnskap om syn. Flere av mine venner fikk beskjed om at alt var i orden når det slett ikke var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-mor

Er det noe forskjell på optiker og øyelege?

Optikere har tre års høyskoleutdanning og ofte flere års spesialisering. De er helsepersonell.

Øyeleger er leger som har spesialisert seg på øyesykdommer og syn.

Optikere er spesialister på synsfuksjon, optimalt syn og synskomfort. De sitter også på mer kompetanse i forhold til brilleglass, kontaktlinser mm. Ofte flinkere og mer nøyaktige enn øyeleger.

Kjøper du brillene hos den optikeren der du tok synsprøven, vil de ta det som en reklamasjon om styrken skulle vise seg å være feil. Kommer du med brilleseddel fra øyelege eller annen optiker, har du selvsagt ingen reklamasjonsrett så fremt brillen er i tråd med brilleseddel.

Øyeleger jobber med øyesykdommer, øyeskader, alvorlig sjeling, lappbehandling mm. Det er dårlig resursbruk å sende barn i skolealder til øyelege bare for å finne ut at de f.eks. er litt nærsynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Tror rett og slett det er fordi det er for mange med dårlig syn til at de synes de kan støtte alle...

''

Du er sikkert inne på noe der.

Når det gjelder barn er jo alt av lege og tannlege dekket inntil barnet er syv år. Men briller faller utenom.

Lege er vel dekket fram til 12 år.

Tannlege trodde jeg var fram til 18.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Er det ikke slik at noen former for tannlegebehandling ikke er dekket? Trodde foreldre betalte en relativt stor andel av regningen for tannregulering selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Ah, i så fall er jeg helt på bærtur.

Er det nytt at lege er dekket til 12 år? Tidligere var det vel syv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optikere har tre års høyskoleutdanning og ofte flere års spesialisering. De er helsepersonell.

Øyeleger er leger som har spesialisert seg på øyesykdommer og syn.

Optikere er spesialister på synsfuksjon, optimalt syn og synskomfort. De sitter også på mer kompetanse i forhold til brilleglass, kontaktlinser mm. Ofte flinkere og mer nøyaktige enn øyeleger.

Kjøper du brillene hos den optikeren der du tok synsprøven, vil de ta det som en reklamasjon om styrken skulle vise seg å være feil. Kommer du med brilleseddel fra øyelege eller annen optiker, har du selvsagt ingen reklamasjonsrett så fremt brillen er i tråd med brilleseddel.

Øyeleger jobber med øyesykdommer, øyeskader, alvorlig sjeling, lappbehandling mm. Det er dårlig resursbruk å sende barn i skolealder til øyelege bare for å finne ut at de f.eks. er litt nærsynte.

''Optikere har tre års høyskoleutdanning og ofte flere års spesialisering. De er helsepersonell.''

Tror ikke de fleste optikere anser seg for helsepersonell - de er vel mer teknikere.

''Øyeleger er leger som har spesialisert seg på øyesykdommer og syn.''

Ja, de er spesialister på syn, og er nok de som har mest kompetanse på akkurat dét.

'' Ofte flinkere og mer nøyaktige enn øyeleger''

Den uttalelsen får du stå for selv - tror ikke den er helt allmengyldig :).

Har selv stor tillitt til øyeleger, og vil føle meg sikrere der enn hos optiker. F.eks. sa øyelegen vi gikk til at vi gjerne/helst skulle vente et år eller to med briller til gutten vår, så ville synet muligens korrigeres noe av seg selv. Optikeren var av en annen oppfatning. Jeg tror det først og fremst skyldes noe lavere kompetanse, men at de tjener penger på å selge briller kan jo også spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at noen former for tannlegebehandling ikke er dekket? Trodde foreldre betalte en relativt stor andel av regningen for tannregulering selv?

Det stemmer. Og det synes jeg er svært urimelig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-mor

''Optikere har tre års høyskoleutdanning og ofte flere års spesialisering. De er helsepersonell.''

Tror ikke de fleste optikere anser seg for helsepersonell - de er vel mer teknikere.

''Øyeleger er leger som har spesialisert seg på øyesykdommer og syn.''

Ja, de er spesialister på syn, og er nok de som har mest kompetanse på akkurat dét.

'' Ofte flinkere og mer nøyaktige enn øyeleger''

Den uttalelsen får du stå for selv - tror ikke den er helt allmengyldig :).

Har selv stor tillitt til øyeleger, og vil føle meg sikrere der enn hos optiker. F.eks. sa øyelegen vi gikk til at vi gjerne/helst skulle vente et år eller to med briller til gutten vår, så ville synet muligens korrigeres noe av seg selv. Optikeren var av en annen oppfatning. Jeg tror det først og fremst skyldes noe lavere kompetanse, men at de tjener penger på å selge briller kan jo også spille inn.

''Tror ikke de fleste optikere anser seg for helsepersonell - de er vel mer teknikere.''

Optikere er helsepersonell:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-009.html

http://www.hibu.no/studietilbud/optometri/

Optikere har rett til å:

- Utføre synsprøver.

- Henvise direkte til øyelege og lege.

- Tilpasse svaksynthjelpemiddel.

- Synstrening.

- Attest til førerkort mhp syn og rapportere personer som ikke tilfredstiller kravet til fylkeslege.

- Attest til arbeidsgiver mhp databrille/vernebrille.

Med spesialistgodkjenning kan de også bruke diagnostika og tilpasse kontaktlinser.

''"Øyeleger er leger som har spesialisert seg på øyesykdommer og syn.

Ja, de er spesialister på syn, og er nok de som har mest kompetanse på akkurat dét."

Øyeleger har spesialisert seg på øyesykdommer, øyeskader og andre øyeanomailer. Å finne riktige brillestyrker er kun en veldig liten del av jobben. Som mange øyeleger ikke legger mye vekt på. Noen øyeleger ber pasientene gå til optiker for brillestyrke mm. Øyelegene behøver ikke dekke pasientens medutgifter dersom brilleseddelen ikke er riktig.

''"Ofte flinkere og mer nøyaktige enn øyeleger"

Den uttalelsen får du stå for selv - tror ikke den er helt allmengyldig :).''

Optikere bruker det meste av dagen på å sørge for at folk får optimal nytte av synet sitt og optimal komfort. Optikeren må dessuten ta kostnadene for sine feil om pasienten kjøper brillen der synsprøven ble tatt.

''Har selv stor tillitt til øyeleger, og vil føle meg sikrere der enn hos optiker. F.eks. sa øyelegen vi gikk til at vi gjerne/helst skulle vente et år eller to med briller til gutten vår, så ville synet muligens korrigeres noe av seg selv. Optikeren var av en annen oppfatning. Jeg tror det først og fremst skyldes noe lavere kompetanse, men at de tjener penger på å selge briller kan jo også spille inn.''

Øyeleger tjener mye mer på laseroperasjoner... Optikere tjener penger på fornøyde kunder som kommer tilbake.

Ingen av brillebrukerne i min familie har noen gang fått en brille som ikke gav dem en synsmessig forbedring, heller ikke jeg. Men mange har kommet frustrerte fra øyelegen etter å ha fått beskjed om at brillen var god nok. Et besøk hos optiker avslørte at de kunne se mye bedre.

Øyeleger er som regel fornøyde når det er ca eller nesten bra. Optikere gir seg sjeldent før det er best. Min optiker pleier å la meg teste den nye styrken i en slags prøvebrille dersom det er tvil om jeg vil ha nytte av ny styrke.

http://www.optikerne.no/

I slekta er det både optikere, øyeleger, nærsynte, langsynte og svaksynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror ikke de fleste optikere anser seg for helsepersonell - de er vel mer teknikere.''

Optikere er helsepersonell:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-009.html

http://www.hibu.no/studietilbud/optometri/

Optikere har rett til å:

- Utføre synsprøver.

- Henvise direkte til øyelege og lege.

- Tilpasse svaksynthjelpemiddel.

- Synstrening.

- Attest til førerkort mhp syn og rapportere personer som ikke tilfredstiller kravet til fylkeslege.

- Attest til arbeidsgiver mhp databrille/vernebrille.

Med spesialistgodkjenning kan de også bruke diagnostika og tilpasse kontaktlinser.

''"Øyeleger er leger som har spesialisert seg på øyesykdommer og syn.

Ja, de er spesialister på syn, og er nok de som har mest kompetanse på akkurat dét."

Øyeleger har spesialisert seg på øyesykdommer, øyeskader og andre øyeanomailer. Å finne riktige brillestyrker er kun en veldig liten del av jobben. Som mange øyeleger ikke legger mye vekt på. Noen øyeleger ber pasientene gå til optiker for brillestyrke mm. Øyelegene behøver ikke dekke pasientens medutgifter dersom brilleseddelen ikke er riktig.

''"Ofte flinkere og mer nøyaktige enn øyeleger"

Den uttalelsen får du stå for selv - tror ikke den er helt allmengyldig :).''

Optikere bruker det meste av dagen på å sørge for at folk får optimal nytte av synet sitt og optimal komfort. Optikeren må dessuten ta kostnadene for sine feil om pasienten kjøper brillen der synsprøven ble tatt.

''Har selv stor tillitt til øyeleger, og vil føle meg sikrere der enn hos optiker. F.eks. sa øyelegen vi gikk til at vi gjerne/helst skulle vente et år eller to med briller til gutten vår, så ville synet muligens korrigeres noe av seg selv. Optikeren var av en annen oppfatning. Jeg tror det først og fremst skyldes noe lavere kompetanse, men at de tjener penger på å selge briller kan jo også spille inn.''

Øyeleger tjener mye mer på laseroperasjoner... Optikere tjener penger på fornøyde kunder som kommer tilbake.

Ingen av brillebrukerne i min familie har noen gang fått en brille som ikke gav dem en synsmessig forbedring, heller ikke jeg. Men mange har kommet frustrerte fra øyelegen etter å ha fått beskjed om at brillen var god nok. Et besøk hos optiker avslørte at de kunne se mye bedre.

Øyeleger er som regel fornøyde når det er ca eller nesten bra. Optikere gir seg sjeldent før det er best. Min optiker pleier å la meg teste den nye styrken i en slags prøvebrille dersom det er tvil om jeg vil ha nytte av ny styrke.

http://www.optikerne.no/

I slekta er det både optikere, øyeleger, nærsynte, langsynte og svaksynte.

Vi har tydeligvis litt ulike erfaringer og inntrykk, men du har tydeligvis noe bredere erfaringsgrunnlag enn jeg :-).

Jeg velger fortsatt å tro at særlig små barn har større nytte av å gå til øyelege enn optiker. Uansett om de går til optiker eller øyelege bør det selvfølgelig være en som har erfaring med barn.

Takk for info når det gjelder optikere og status som helsepersonell - det var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at vi rakk å betale for ett legebesøk før ordningen ble utvidet fra 7 til 12 år;-)

Går sjelden til lege, så det er ingen stor post på budsjettet *banker i bordet*. Men har faktisk vært et par ganger på privat legevakt med barna - det koster flesk uansett :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tydeligvis litt ulike erfaringer og inntrykk, men du har tydeligvis noe bredere erfaringsgrunnlag enn jeg :-).

Jeg velger fortsatt å tro at særlig små barn har større nytte av å gå til øyelege enn optiker. Uansett om de går til optiker eller øyelege bør det selvfølgelig være en som har erfaring med barn.

Takk for info når det gjelder optikere og status som helsepersonell - det var nytt for meg.

''Jeg velger fortsatt å tro at særlig små barn har større nytte av å gå til øyelege enn optiker.''

Det høres sannsynlig ut. Min nevø gikk til øyenlege da han var 4 år, og da var han litt for liten til å kunne delta i en synstest slik den utføres hos optiker.

Men jeg var overhodet ikke i tvil om at optiker ville være det beste da min sønn trengte briller da han var 10,5 år - jeg har selv gått jevnlig til optiker fra jeg var 11.

Jeg hadde rett og slett ikke orket å styre med først runde hos helsesøster/fastlege, så mange måneders ventetid til øyenlege, for deretter å bruke tid i en optikerforretning for å finne brillene, spesielt ikke når jeg var overbevist om at optikeren ville være mer enn kvalifisert nok for jobben, og trolig også den best kvalifiserte i et tilfelle som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...