morsan Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Går sjelden til lege, så det er ingen stor post på budsjettet *banker i bordet*. Men har faktisk vært et par ganger på privat legevakt med barna - det koster flesk uansett . Ja, vi har heller ikke vært mange ganger til lege med junior, så muligens har vi fått to gratisbesøk før han fylte 12? Husker ikke. Lurer forresten på om gratistjenesten opphører den datoen man fyller 12, den måneden, eller om den varer ut hele året? (Sistnevnte frist gjelder etter hva jeg forstår for sykt-barn-dagene, uten at vi har hatt sånn voldsom behov for dem i det siste heller...;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 ''Jeg velger fortsatt å tro at særlig små barn har større nytte av å gå til øyelege enn optiker.'' Det høres sannsynlig ut. Min nevø gikk til øyenlege da han var 4 år, og da var han litt for liten til å kunne delta i en synstest slik den utføres hos optiker. Men jeg var overhodet ikke i tvil om at optiker ville være det beste da min sønn trengte briller da han var 10,5 år - jeg har selv gått jevnlig til optiker fra jeg var 11. Jeg hadde rett og slett ikke orket å styre med først runde hos helsesøster/fastlege, så mange måneders ventetid til øyenlege, for deretter å bruke tid i en optikerforretning for å finne brillene, spesielt ikke når jeg var overbevist om at optikeren ville være mer enn kvalifisert nok for jobben, og trolig også den best kvalifiserte i et tilfelle som dette. ''Jeg hadde rett og slett ikke orket å styre med først runde hos helsesøster/fastlege, så mange måneders ventetid til øyenlege, for deretter å bruke tid i en optikerforretning for å finne brillene, '' Det skjønner jeg godt. Vi var runden med helsesøster/helsestasjonslege uansett (førskolekontroll), så det var heldigvis ingen runddans spesielt for dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brille-mor Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Vi har tydeligvis litt ulike erfaringer og inntrykk, men du har tydeligvis noe bredere erfaringsgrunnlag enn jeg :-). Jeg velger fortsatt å tro at særlig små barn har større nytte av å gå til øyelege enn optiker. Uansett om de går til optiker eller øyelege bør det selvfølgelig være en som har erfaring med barn. Takk for info når det gjelder optikere og status som helsepersonell - det var nytt for meg. ''Uansett om de går til optiker eller øyelege bør det selvfølgelig være en som har erfaring med barn.'' Det er vi enige om. At optikeren mente barnet trengte brille, mens øyelege ikke syntes det var nødvendig, skyldes nok faglig uenighet og ulike vektlegging. Kanskje ingen av dem forklarte grundig nok hvorfor de mente det de gjorde og gav _deg_ grunnlag for å ta en besluttning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 ''Uansett om de går til optiker eller øyelege bør det selvfølgelig være en som har erfaring med barn.'' Det er vi enige om. At optikeren mente barnet trengte brille, mens øyelege ikke syntes det var nødvendig, skyldes nok faglig uenighet og ulike vektlegging. Kanskje ingen av dem forklarte grundig nok hvorfor de mente det de gjorde og gav _deg_ grunnlag for å ta en besluttning. ''Kanskje ingen av dem forklarte grundig nok hvorfor de mente det de gjorde og gav _deg_ grunnlag for å ta en besluttning. '' Jo, jeg fikk en ganske god og grundig begrunnelse fra øyelegen, og den hadde som nevnt med "naturlig korreksjon" å gjøre, men husker ikke flere detaljer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg anbefaler å gå til optiker, og ta en test der. Hvis optikeren finner noe som trengs å ses på av øyelege vil han henvise videre. Når det gjelder briller vil det lønne seg å kjøpe dem hos spacsavers. Der får du 2 par briller til prisen av en+ et mellomlegg for å legge på antirefleks og antiripe glass. Jenta mi forandrer syn så fort at vi har sluttet å kjøpe briller hos optiker, men heller kjøper de på nett. Det har jeg nå spart mange tusen på. Jeg kan abolutt anbefale http://www.favoptic.com/, men de leverer kun til barn over 12 år. Jeg har også kjøpt briller hos en annen nettoptiker, og er kjempefornøyd med kvaliteten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ah, i så fall er jeg helt på bærtur. Er det nytt at lege er dekket til 12 år? Tidligere var det vel syv. ''Er det nytt at lege er dekket til 12 år? Tidligere var det vel syv.'' Jepp, endringen kom i 2005 for da rundet poden 7 år og vi hadde på den tiden en del hjertekontroller på poden. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg vil anbefale optiker, gjerne en spesialist på samsynsproblematikk, siden det dessverre nok er underdiagnostisert. Få det sjekka - en gang for mye er bedre enn en gang for lite! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg vil anbefale optiker, gjerne en spesialist på samsynsproblematikk, siden det dessverre nok er underdiagnostisert. Få det sjekka - en gang for mye er bedre enn en gang for lite! :-) Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, da jeg var over 20 før jeg fikk mine første prismebriller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvemamma Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Vi ba helesøster på skolen om å sjekke h*n litt ut, hvorpå hun henviste videre til øyelege. Og med de synsfeilene som ble avdekket der, bl.a indre skjeling er jeg glad for at vi tok det den veien, og ikke bare brukte optiker. Tror ikke h*n hadde fått så godd hjelp til synskorrigering om vi hadde gått den veien. Ikke minst fikk vi endel logiske forklaringer på hvorfor barnet vårt var en dårlig leser, noe som har hatt stor betydning for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brille-mor Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Vi ba helesøster på skolen om å sjekke h*n litt ut, hvorpå hun henviste videre til øyelege. Og med de synsfeilene som ble avdekket der, bl.a indre skjeling er jeg glad for at vi tok det den veien, og ikke bare brukte optiker. Tror ikke h*n hadde fått så godd hjelp til synskorrigering om vi hadde gått den veien. Ikke minst fikk vi endel logiske forklaringer på hvorfor barnet vårt var en dårlig leser, noe som har hatt stor betydning for barnet. En optiker kan gi svært god hjelp i forhold til denne problematikken. Det er en dagligdags oppgave. Ved behov vil optiker henvise til øyelege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.