Gjest Oppussing på gang her også Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Det er mange som mener noe om farger og slikt her. Jeg har ikke mye peil, vanskelig å sette sammen utifra fargekart. Er det noen regler om hva som blir pent sammen? Noe som farger med samme fargestyrke, skal de være enten bare brune toner eller helt kontrast. Hva med å bruke kalde og varge farger eller nyanser av farger i samme rom. Noen som har erfaringer å dele? 0 Siter
Gjest Oppussing på gang her også Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Kalde og varme farger skulle det være selvfølgelig. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Hvis du får til et malefirma/byggbutikk, får du se fargekart/skalaer, det kan hjelpe deg. Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Vil du ha en kontrastvegg, og flere duse/lyse vegger? Er det noen spesielle farger du ser for deg? Husk å ta hensyn til hvor mye lys som kommer inn i rommet. Mange farger virker litt mørkere på en hel vegg, enn på en liten fargelapp :-) 0 Siter
Gjest Oppussing på gang her også Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1252320057' post='4207629] Hvis du får til et malefirma/byggbutikk, får du se fargekart/skalaer, det kan hjelpe deg. Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Vil du ha en kontrastvegg, og flere duse/lyse vegger? Er det noen spesielle farger du ser for deg? Husk å ta hensyn til hvor mye lys som kommer inn i rommet. Mange farger virker litt mørkere på en hel vegg, enn på en liten fargelapp :-) Jeg opplever at fargen blir mye lysere på veggen enn på den lille fargeprøven jeg! Og en farge som virker varm på fargeprøven ender opp som kald på veggen. Og denne kalde fargen skulle da gå sammen med en farge som er veldig varm. Burde jeg da bytte ut denne varme fargen? Og heller finne en med en kaldere tone. Det er det jeg tenkte på, at kalde og varme toner ikke passer så godt sammen. Vet jo at det er synsing og forskjellig smak, men noen ganger så er det jo visse regler det lønner seg å følge for et best mulig resultat. For oss nolduser som ikke klarer se det der med farger selv... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Jeg opplever at fargen blir mye lysere på veggen enn på den lille fargeprøven jeg! Og en farge som virker varm på fargeprøven ender opp som kald på veggen. Og denne kalde fargen skulle da gå sammen med en farge som er veldig varm. Burde jeg da bytte ut denne varme fargen? Og heller finne en med en kaldere tone. Det er det jeg tenkte på, at kalde og varme toner ikke passer så godt sammen. Vet jo at det er synsing og forskjellig smak, men noen ganger så er det jo visse regler det lønner seg å følge for et best mulig resultat. For oss nolduser som ikke klarer se det der med farger selv... Reglene for fargevalg = hva som passer sammen, ser du i en fargespiral. Fargene går fra lyst til mørkt på fargesedlene, og du får opplysning om sjangere. Rødblanding er varm, blåblanding er kald, om jeg ikke husker feil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.