Gå til innhold

Bidrag +18 år. Hvem får pengene

Speak

Anbefalte innlegg

Føyer på et spørsmål til rundt bidag etter fylte 18 år.

Jeg vet at i utgangspunktet så skal pengene nå gå til 18-åringen. Men er dette rettferdig?

Jeg tenker her på mora som har utgifter på barnet i form av mat + div. Samtidig får barnet over 3000,- pr. mnd. i bidrag fra far som barnet kan bruke som han vil.

Jeg synes det er mer riktig at i hvert fall en del av pengene bør gå til mor for å dekke hennes utgifter.

(Jeg er kanskje litt dum her da jeg vet at 18-åringen har 0 styring på pengene sine. Her om dagen fikk han over 8000 i lønn. Han brukte 5000 på en ny PC. De siste 3200 kronene brukte han opp på under 10 dager. Uten å vite hva pengene gikk til....)

Noen som har noen smarte tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, pengene går jo til "barnet", men det synes jeg er urettferdig så lenge "barnet" bor hjemme. Så er det jo forelderen som har de fleste utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pengene går jo til "barnet", men det synes jeg er urettferdig så lenge "barnet" bor hjemme. Så er det jo forelderen som har de fleste utgiftene.

Da er vi enige der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noen som er uenige? Bortsett fra 18-åringen selv.... :-)

Når det gjelder slike ting, så er det ofte svært mange meninger. Og noen begrunner meningene sine bra, så derfor håper jeg på flere innspill her:-)

Til syvende og sist får vi jo ta en snakk med mora for å høre hvor mye vi skal betale + hvem som skal ha pengene. Dersom mora f.eks. mener at det koster 2500 i mat i mnd., så må vi jo betale 1250 av dette. Man kan også bli enige om at hver av foreldrene betaler 1000,- i mnd. til dekning av klær/lommepenger.

Så det finnes sikkert mange forskjellige løsninger.

Jeg tror også det avhenger en del av "barnet". Noen er jo vant til å få en viss sum pr. mnd. som skal gå i til klær. Og at "barnet" da står for innkjøp av slike ting selv.

Mange rare tanker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres temmelig urimelig ut om 18 åringen skal svømme i lommepenger, mens mor kan ha sitt svare strev med å få endene til å møtes.

Mor burde da få disse pengene til mat og underhold. 18 åringen har allerede flere tusen kroner i mnd å rutte med som rene lommepenger, så det burde vel holde i lange baner mener nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres temmelig urimelig ut om 18 åringen skal svømme i lommepenger, mens mor kan ha sitt svare strev med å få endene til å møtes.

Mor burde da få disse pengene til mat og underhold. 18 åringen har allerede flere tusen kroner i mnd å rutte med som rene lommepenger, så det burde vel holde i lange baner mener nå jeg..

Han har normalt sett ikke flere tusen kroner i mnd. Men han hadde vært heldig å fått litt jobb akkurat nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen som har noen smarte tanker rundt dette?''

La gutten begynne å betale husleie.. det skulle bare mangle når han er 18 år og har egen inntekt.

Han har nomalt sett ikke mange tusen kroner i lønn hver mnd. Men han var litt heldig nå så han har jobbet en del. Men snart begynner nok skolen igjen, og da blir det ikke mye penger.

(Høres sikkert dumt ut når jeg skriver at snart begynner nok skolen, men han har ikke fått lærlingeplass, og da har faktisk ikke skoleåret begynt enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har normalt sett ikke flere tusen kroner i mnd. Men han hadde vært heldig å fått litt jobb akkurat nå:-)

Kanskje burde dere overført en fast sum til han i mnd som lommepenger. Så definerer dere hva lommepengene skal dekke. Og resten av pengene går til mor, til underhold.

Koster vel litt med en tenåring i huset vil jeg tro..

Hvis mor har penger til overs, kan hun vel spare på hans vegne. Om det bare er et par hundre kroner i mnd, blir det jo penger av det også.. Hørtes bare ikke helt ut som han ville ha spart noe særlig på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje burde dere overført en fast sum til han i mnd som lommepenger. Så definerer dere hva lommepengene skal dekke. Og resten av pengene går til mor, til underhold.

Koster vel litt med en tenåring i huset vil jeg tro..

Hvis mor har penger til overs, kan hun vel spare på hans vegne. Om det bare er et par hundre kroner i mnd, blir det jo penger av det også.. Hørtes bare ikke helt ut som han ville ha spart noe særlig på egen hånd.

Jeg har også tenkt tanken på lommepenger direkte til gutten.

Men bør mor da også gi han lommepenger?

Du har veldig rett i at gutten aldri ville klart å spare så mye som en krone selv - dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg har også tenkt tanken på lommepenger direkte til gutten.

Men bør mor da også gi han lommepenger?

Du har veldig rett i at gutten aldri ville klart å spare så mye som en krone selv - dessverre....

''Jeg har også tenkt tanken på lommepenger direkte til gutten''

En gutt på 18 er voksen og burde ikke få lommepenger av sin mor. Han har krav på bidraget i sin helhet og bestemmer selv hva dette skal brukes til.

At han burde betale for seg hjemme er en annen sak, men dette er noe mor burde ta opp med han og få til en ordning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder slike ting, så er det ofte svært mange meninger. Og noen begrunner meningene sine bra, så derfor håper jeg på flere innspill her:-)

Til syvende og sist får vi jo ta en snakk med mora for å høre hvor mye vi skal betale + hvem som skal ha pengene. Dersom mora f.eks. mener at det koster 2500 i mat i mnd., så må vi jo betale 1250 av dette. Man kan også bli enige om at hver av foreldrene betaler 1000,- i mnd. til dekning av klær/lommepenger.

Så det finnes sikkert mange forskjellige løsninger.

Jeg tror også det avhenger en del av "barnet". Noen er jo vant til å få en viss sum pr. mnd. som skal gå i til klær. Og at "barnet" da står for innkjøp av slike ting selv.

Mange rare tanker:-)

Et argument for å betale direkte til barnet, er at dette er den ene foreldrens andel av pengene. Moren skal jo bidra litt hun også. Men mye kommer jo ann på om de har forskjellig inntekt, og samværsfradrag i forhold til hvor mye barnet er hos faren.

På bidragskalkulatorene til NAV finner du enkelt ut hvor mye man mener at et "barn" i en gitt alder koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Etter som jeg har skjønt, så er det barnet som skal ha pengene selv etter at det er blitt 18 år. Bidraget skal betales direkte til barnet, pengene har ingenting hos mor å gjøre.

du som er bidragsyter skal ikke fø på ditt barns mor. det er barnet du skal forsørge. Hvis barnet da flytter ut, så kan barnet også søke om bidrag fra mor.

Slik fungerer det iallefall i min omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et argument for å betale direkte til barnet, er at dette er den ene foreldrens andel av pengene. Moren skal jo bidra litt hun også. Men mye kommer jo ann på om de har forskjellig inntekt, og samværsfradrag i forhold til hvor mye barnet er hos faren.

På bidragskalkulatorene til NAV finner du enkelt ut hvor mye man mener at et "barn" i en gitt alder koster.

Bidragskalkulatoren for de over 18 tror jeg ikke stemmer. Ringte nemlig nav og oppgav innfo for å få dem til å beregne, og da ble det ikke det samme....

Men argumentet om at mor bidrar med mat + div. og far med lommepenger er grei:-)

Men i følge Nav blir bidraget hos oss 3800,-, og det må da være mer enn en 18-åring trenger. Ikke mange har så mye å bruke bare på seg selv hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har også tenkt tanken på lommepenger direkte til gutten''

En gutt på 18 er voksen og burde ikke få lommepenger av sin mor. Han har krav på bidraget i sin helhet og bestemmer selv hva dette skal brukes til.

At han burde betale for seg hjemme er en annen sak, men dette er noe mor burde ta opp med han og få til en ordning

Du menter at 18-åringen bør selv få bestemme. Det vet jeg ikke om jeg er enig i. Vi har også et fellesbarn. Jeg tenker da på da ho blir 18. Det er jo totalt uaktuelt at vi gir henne 3800 pr. mnd. til fritt forbruk. Jeg vil heller tro at jeg sier at dersom du trenger penger, så får du jobbe. Så dette blir jo kjempeurettferdig.

Jeg tror faktisk ikke av veldig mange foreldre gir 3800 i lommepenger til 18-åringer. Da blir det jo bare at de venner seg til et veldig høyt forbruk. Noe de antagelig ikke har råd til etter at de flytter for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn som mottar barnepensjon. Så lenge de bor hjemme, går pengene rett inn på min konto, uansett alder.

Er barnepensjon det samme som barnebidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har skjønt, så er det barnet som skal ha pengene selv etter at det er blitt 18 år. Bidraget skal betales direkte til barnet, pengene har ingenting hos mor å gjøre.

du som er bidragsyter skal ikke fø på ditt barns mor. det er barnet du skal forsørge. Hvis barnet da flytter ut, så kan barnet også søke om bidrag fra mor.

Slik fungerer det iallefall i min omgangskrets.

Joda, vet jo at reglene er slik. Men om vi betaler til mor så betyr det jo ikke at vi forsørger mor. Men at ho sørger for at "barnet" får det han trenger.

At en 18-åring skal få 3800 i lommepenger til fritt bruk virker ikke fornuftig. Hvilken 18-åring får vel slike summer å rutte med dersom det bor sammen med begge foreldrene? Jeg vet jo i hvert fall at vårt fellebarn aldri vil få det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnepensjon det samme som barnebidrag?

Barnepensjon er noe barn får hvis de har mistet en eller begge foreldre. Derfor er situasjonen vår helt annen, men likevel: det kommer inn penger månedlig til barnet. Men inn på min konto. Navs ordning slutter ved fyllte 18 år, men det finnes andre pensjonsordninger der utbetalingene fortsetter til barnet er 20 år. Men så lenge barnet bor hos meg, kommer pengene til meg. Dette har mine ungdommer faktisk vært helt enige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...