Speak Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Barnepensjon er noe barn får hvis de har mistet en eller begge foreldre. Derfor er situasjonen vår helt annen, men likevel: det kommer inn penger månedlig til barnet. Men inn på min konto. Navs ordning slutter ved fyllte 18 år, men det finnes andre pensjonsordninger der utbetalingene fortsetter til barnet er 20 år. Men så lenge barnet bor hos meg, kommer pengene til meg. Dette har mine ungdommer faktisk vært helt enige i. Da blir det jo omtrent på samme måten:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Joda, vet jo at reglene er slik. Men om vi betaler til mor så betyr det jo ikke at vi forsørger mor. Men at ho sørger for at "barnet" får det han trenger. At en 18-åring skal få 3800 i lommepenger til fritt bruk virker ikke fornuftig. Hvilken 18-åring får vel slike summer å rutte med dersom det bor sammen med begge foreldrene? Jeg vet jo i hvert fall at vårt fellebarn aldri vil få det! Vårt fellebarn skulle jo vært vårt fellesbarn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Så lenge ungen bor hjemme, så bør du få pengene. Han høres ut som en økonomisk uansvarlig ungdom. Kanskje litt bortskjemt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest honnicorn Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Joda, vet jo at reglene er slik. Men om vi betaler til mor så betyr det jo ikke at vi forsørger mor. Men at ho sørger for at "barnet" får det han trenger. At en 18-åring skal få 3800 i lommepenger til fritt bruk virker ikke fornuftig. Hvilken 18-åring får vel slike summer å rutte med dersom det bor sammen med begge foreldrene? Jeg vet jo i hvert fall at vårt fellebarn aldri vil få det! Nei, det er ikke rettferdig, men loven er slik. Dette har det vært skrevet om før her. Det er jo det som er så utrolig. En 18 åring med skilte foreldre har rett på bidrag fra begge foreldre hvis den bor hjemmefra, og bidrag fra en foreldre hvis den bor hjemme. En 18 åring som har gifte foreldre har ikke de rettighetene. De kan egentlig hive ungen ut, og si at den får klare seg selv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Nei, det er ikke rettferdig, men loven er slik. Dette har det vært skrevet om før her. Det er jo det som er så utrolig. En 18 åring med skilte foreldre har rett på bidrag fra begge foreldre hvis den bor hjemmefra, og bidrag fra en foreldre hvis den bor hjemme. En 18 åring som har gifte foreldre har ikke de rettighetene. De kan egentlig hive ungen ut, og si at den får klare seg selv! Ja, ja, om gutten blir påståelig så får jo mora si at han må betale for seg hjemme. Så løser saken seg på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1252400691' post='4208074] Så lenge ungen bor hjemme, så bør du få pengene. Han høres ut som en økonomisk uansvarlig ungdom. Kanskje litt bortskjemt? Gutten bor hos mora, så derfor synes jeg mora bør få i hvert fall en del av pengene. Han er vel egentlig ikke så bortskjemt. Virker mer som han ikke tar ansvar for ting. Selv nå da han har jobbet en del for å tjene egne penger, så forsvinner de på masse tull utrolig fort. Jeg skulle jo ønske at han kunne tatt litt mer ansvar så han også kunne fikset klær selv. Men det går ikke. (Det har vi testet. Sa at han måtte få kjøpt seg et par shorts til da vi skal til syden og han bare har en. Men det kunne han ikke gjør nå under 10 dager etter lønningsdag hvor han fikk over 8000. For pengene var brukt opp....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Gutten bor hos mora, så derfor synes jeg mora bør få i hvert fall en del av pengene. Han er vel egentlig ikke så bortskjemt. Virker mer som han ikke tar ansvar for ting. Selv nå da han har jobbet en del for å tjene egne penger, så forsvinner de på masse tull utrolig fort. Jeg skulle jo ønske at han kunne tatt litt mer ansvar så han også kunne fikset klær selv. Men det går ikke. (Det har vi testet. Sa at han måtte få kjøpt seg et par shorts til da vi skal til syden og han bare har en. Men det kunne han ikke gjør nå under 10 dager etter lønningsdag hvor han fikk over 8000. For pengene var brukt opp....) Vel, det er god læring for barn/ungdom på den alderen å lære seg pengebruk. Så det at pengene er brukt opp og null shorts-kjøp er mulig, må jo få lov til å erfares . Dette er bare mulig i praksis, dersom de voksne ikke kjøper det de mener at ungdommen trenger, men lar de få kjenne på at de mangler noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Vel, det er god læring for barn/ungdom på den alderen å lære seg pengebruk. Så det at pengene er brukt opp og null shorts-kjøp er mulig, må jo få lov til å erfares . Dette er bare mulig i praksis, dersom de voksne ikke kjøper det de mener at ungdommen trenger, men lar de få kjenne på at de mangler noe. Sorry - jeg tar ikke med gutten til syden med en shorts. For han går gladelig i samme short hele uka... Det kan godt både lukte og være møkkete uten at han bryr seg. Jeg synes dette hadde vært kjempeflaut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Sorry - jeg tar ikke med gutten til syden med en shorts. For han går gladelig i samme short hele uka... Det kan godt både lukte og være møkkete uten at han bryr seg. Jeg synes dette hadde vært kjempeflaut! He-he-he... det kan være vanskelig, ja. Prøver å praktisere dette ift. min egen pode, og det holder hardt innimellom . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 He-he-he... det kan være vanskelig, ja. Prøver å praktisere dette ift. min egen pode, og det holder hardt innimellom . Ja, det er nok en fight som ikke jeg gidder å ta. Ikke for et par shorts:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Gutten bor hos mora, så derfor synes jeg mora bør få i hvert fall en del av pengene. Han er vel egentlig ikke så bortskjemt. Virker mer som han ikke tar ansvar for ting. Selv nå da han har jobbet en del for å tjene egne penger, så forsvinner de på masse tull utrolig fort. Jeg skulle jo ønske at han kunne tatt litt mer ansvar så han også kunne fikset klær selv. Men det går ikke. (Det har vi testet. Sa at han måtte få kjøpt seg et par shorts til da vi skal til syden og han bare har en. Men det kunne han ikke gjør nå under 10 dager etter lønningsdag hvor han fikk over 8000. For pengene var brukt opp....) ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ja, det er nok en fight som ikke jeg gidder å ta. Ikke for et par shorts:-) Og da har jo gutten lært at hvis han bruker opp pengene sine med en gang, så får han i tillegg penger for å kjøpe klær. Hvis han ikke bruker dem opp, så må han bruke sine egne penger på klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Og da har jo gutten lært at hvis han bruker opp pengene sine med en gang, så får han i tillegg penger for å kjøpe klær. Hvis han ikke bruker dem opp, så må han bruke sine egne penger på klær. Kjenner at det i denne sammenheng ikke spiller noen rolle. Dessuten hadde han fått beskjed av mora at han kunne komme med kvittering til henne, så skulle ha få igjen pengene. Å oppdra en 18-åring som bor hos mora 90% av tiden gidder jeg ikke å prøve på engang:-) Så nå da han skal være med oss på tur, så er det viktigst for meg at han ser ordentlig ut. Klar prioritering fra min side her:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.