Gå til innhold

Montessoriskole - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har barnet sitt i en Montessoriskole og har erfaringer å dele?

Det er fortsatt to år til storesøster her i huset skal begynne på skolen, men jeg har begynt å gruble litt på dette med skolevalg. Vi har en Montessoriskole ikke så altfor langt unna, og skolen hun sogner til har vi hørt litt både og om for å si det sånn. Syns foreløpig det virker som om Montessoripedagogikk har mye for seg, uten at jeg har satt meg skikkelig inn i det enda. Imidlertid skal det en del til før jeg sender henne til en annen skole enn barnehagevenninnene... Ikke så lett dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334450-montessoriskole-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest labolina

Vi har 2 barn i Montessoriskole og 1 barn i Montessoribarnehage, vår eldste går nå i 5.trinn så vi begynner å ha litt erfaring. Selvfølgelig er jeg positiv til montessoripedagogikken, ellers hadde ikke våre barn gått i montessoriskole, og de største fordelene i mine øyne er skoledagens struktur (teorifag før lunsj, gym/musikk/k&h etter lunsj), lengre økter som gjør at de kan fordype seg i emnene før det er utetid, montessorimateriellet (spesielt konkretiseringsmateriellet i matematikk), aldersblanding, samt reell individuelt tilpasset opplegg.

For å også få med svakheter så er det litt vanskelig å følge med på hva ungene holder med på i fagene, f.eks matte fordi de ikke kan ta med materiellet hjem og har lite lekser. Vår skole har imidlertid etterhvert fått til en ordning som gjør at dette er lettere (dette er mest problematisk de 1.3 første årene, før de skriver tydelige logger på hva de har gjort). Jeg ville også ha sjekket om hvor mange av de ansatte som har montessoriutdanningen før jeg valgte skole (ved mange nye skoler har de gjerne ikke rukket å utdanne seg ferdig før oppstart av skolen). Det er også helt uproblematisk å kontakte skolen og be om å komme og observere i klasserommet - dette er ungene vant til og blir ikke forstyrret av det.

Angående barnehagevenninner - ikke gjør dette til et større problem enn det er! Det er MANGE barn som begynner på skole uten å kjenne mange medelever - det skal mye til at dette ikke ordner seg. Du kan også kontakte Montessoriskolen og høre om de ikke kan ha noen samlinger for de som skal begynne i 1. klasse sammen, slik at de blir litt kjent med hverandre. Her kommer det mye an på en selv hva man kan få til eller ikke.

Samtidig ville jeg begynt å "bearbeide" foreldrene til barnehagevenninnene, spør om ikke de også vil være med å observere noen timer i montessoriskolen, bli med på infomøte om montessoripedagogikken etc. Kanskje finner flere ut av de ønsker å sende ungene til montessoriskolen :-)

Vi har 2 barn i Montessoriskole og 1 barn i Montessoribarnehage, vår eldste går nå i 5.trinn så vi begynner å ha litt erfaring. Selvfølgelig er jeg positiv til montessoripedagogikken, ellers hadde ikke våre barn gått i montessoriskole, og de største fordelene i mine øyne er skoledagens struktur (teorifag før lunsj, gym/musikk/k&h etter lunsj), lengre økter som gjør at de kan fordype seg i emnene før det er utetid, montessorimateriellet (spesielt konkretiseringsmateriellet i matematikk), aldersblanding, samt reell individuelt tilpasset opplegg.

For å også få med svakheter så er det litt vanskelig å følge med på hva ungene holder med på i fagene, f.eks matte fordi de ikke kan ta med materiellet hjem og har lite lekser. Vår skole har imidlertid etterhvert fått til en ordning som gjør at dette er lettere (dette er mest problematisk de 1.3 første årene, før de skriver tydelige logger på hva de har gjort). Jeg ville også ha sjekket om hvor mange av de ansatte som har montessoriutdanningen før jeg valgte skole (ved mange nye skoler har de gjerne ikke rukket å utdanne seg ferdig før oppstart av skolen). Det er også helt uproblematisk å kontakte skolen og be om å komme og observere i klasserommet - dette er ungene vant til og blir ikke forstyrret av det.

Angående barnehagevenninner - ikke gjør dette til et større problem enn det er! Det er MANGE barn som begynner på skole uten å kjenne mange medelever - det skal mye til at dette ikke ordner seg. Du kan også kontakte Montessoriskolen og høre om de ikke kan ha noen samlinger for de som skal begynne i 1. klasse sammen, slik at de blir litt kjent med hverandre. Her kommer det mye an på en selv hva man kan få til eller ikke.

Samtidig ville jeg begynt å "bearbeide" foreldrene til barnehagevenninnene, spør om ikke de også vil være med å observere noen timer i montessoriskolen, bli med på infomøte om montessoripedagogikken etc. Kanskje finner flere ut av de ønsker å sende ungene til montessoriskolen :-)

Tusen takk for svar! Å ta kontakt med skolen og be om å få observere var slett ikke dumt. Takk for tipset, skal ta med meg tankene og gruble videre :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...