Gå til innhold

Foreldremøte 5.trinn: 9 foreldre møtte opp!

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Ok, læreren sendte med elevene invitasjon til foreldremøte kun 2 dager før møtet skulle holdes. Det var sent. Jeg måtte selv hive meg rundt for å ordne barnepass for mine to, siden jeg er alene med dem.

Men når 9 foreldre (av 22 barn) møter på foreldremøtet, hva kan vi tenke er grunnen til dette? Er ikke det veldig dårlig? Hva slags foreldre er det egentlig til barna i mitt barns klasse? Jeg skjønner jo at ikke alle kan gå alltid, men så stort frafall?!

I tillegg er dette en helt ny klasse (de ble splittet opp og det ble laget nye klasser i 5.trinn), og med HELT ny lærer!

Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at ca. 50% av frafallet var "gidder ikke", ikke noe nytt uansett, kan ikke påvirke, vil ikke bli valgt til foreldrekontakt, fau, diverse annet man må bli valgt til osv. Den andfre halvparten har ikke fått lappen av barnet, eller fått beskjed på alt for kort varsel, eller var på annet foreldremøte. Vi har to på samme dag denne uken....

Men- det er dårlig oppmøte.

Forige uke var vi ca. 60- 70 foreldre til 55 barn til vår 5- klassing. dato for møtet ble sendt med hjem i den første ukeplanen, så ble det minnet på den neste ukeplanen, så kom det innkalling. Dermed hadde ihvrtfall alle fått beskjed. Fau, klassekontakter osv. ble valgt før ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig lavt oppmøte, det kan ikke være helt vanlig?

Vi får beskjed om foreldremøte på ca 1-2 ukers varsel, og oppmøtet er som regel 90-100%. En av foreldrene pr elev dukker oftest opp, men gjerne begge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var merkelig. Jeg har "sviktet" på ett foreldremøte. Klarte bare ikke å få det til.

Samme klasse og samme lærer. Så da er det jo ikke såååå viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sen beskjed tenker jeg.. Jeg prioriterer alltid foreldremøter, selv om jeg har vært på det før med samma ansatte, barn og foreldre. Hadde jeg fått beskjed to dager i forkant hadde jeg nok fått problemer selv.. men 9 var veldig dårlig da.. det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dagers varsel er alt for kort. Vi prøver så godt vi kan, men det kommende foreldremøtet hos oss blir uten deltakelse fra vår side denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var dårlig ja, men 2 dagers varsel er alt for lite.

Jeg pleier å gå på alle foreldremøter (untatt de som er den ene faste kvelden jeg jobber) men med to dagers varsel hadde det blitt vanskelig uansett tror jeg.

Hos oss får vi som regel 1-2 ukers varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen er for sent varsel, kollisjon med andre ting (alt og alle er nå godt igang etter sommeren og skal ha møte før høstferien) og tilfeldigheter.

Noen steder er det også generelt ganske lavt oppmøte, det kommer an på foreldregruppa. Jeg er vant til at det er ganske fullt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det var veldig dårlig oppmøte!

Men to dagers varsel er også alt for lite, og hvordan ble varslet gitt? Om varslet er blittlagt i sekken kan det jo hende det ikke har kommet foreldrene for øyet før møtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på slikt jeg.

Særlig når man tar i betraktning at det er en ny lærer og en ny klasse. Da vil man i alle fall kaste seg rundt å sette alle kluter til for å kunne møte opp.

Hos oss er det gjerne de samme som ikke møter opp på foreldremøtene, men stort sett har vi hatt godt oppmøte både i klassen til hun som går i 5. og hun som går i 3.

Da 5.klassen fikk ny lærer i fjor var nesten alle barna representert med en forelder på det første foreldremøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har barn i den alderen (5. klasse) er man ofte veldig opptatt. Det første som slår meg er hvilken fritidsaktivitet foreldremøtet kolliderte med. I tillegg er 2 dager aaalt for kort frist. Varsel kan gjerne gis to uker i forveien på ukeplanen, og så innkalling ca ei uke før møtet. I tillegg så har du dem som aldri møter opp på foreldremøter. Og så noen som har gyldig fravær.

Jeg syns det er synd, men det er ofte dårlig frammøte på foreldremøter. Og vår erfaring er at det blir dårligere jo høyere opp i klassene barna kommer (men i barnehagen er det dårligst). Jeg har opplevd å være på foreldremøte i barnehagen der de ansatte var i flertall... Så merkelig som jeg syns det er, så er det alltid noen som ikke syns det er interesssant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Dette syns jeg var veldig dårlig oppmøte. Selv møter jeg opp på foreldremøter så sant jeg kan. Men må innrømme at det har vært et par ganger jeg ikke har fått det til. Selv var jeg på foreldremøte til 7 klasse torsdag i forrige uke. Vi fikk også sent varsel, på mandag, med svarfirst onsdag. Jeg hadde egentlig en annen avtale akkurat den dagen, men syns at jeg måtte prioritere foreldremøtet siden det er siste året på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt bra muggen dersom jeg hadde fått innkalling til foreldremøte med to dagers varsel, for det er slett ikke sikkert vi hadde klart å få til det med så kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...