MHC Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Vår 10 årige jente er verdens greieste men- hun blir verre å verre å hanskes med når det gjelder ting som faktisk bare må gjøres- sånn som lekser. Vi sliter hver dag for å få gjort leksene. Hun gidder ikke, slurver, konsentrerer seg ikke osv. Alt som har med lekser å gjøre interesserer henne midt bak. Hun har nå begynt i 5. klasse, og kravene er allerede merkbart høyere enn i fjor. Med to yngre barn i tillegg er det ikke alltid mulig at en av oss sitter 1- 2 timer kun med eldstemann for å gjøre lekser hver dag, selv om det er det vi burde ha gjort. Hun er ingen dumming, så hvis hun bare gidder klarer hun seg bra. Hun elsker å se på Newton og liknende programmer + bla i faktabøker om alt mulig. Kunnskapen sitter som spikret. Men det hjelper lite når det er skolearbeidet som måles og vektlegges. I tillegg er hun er rotehode med klær og ting, og gidder ikke å rydde etter seg. Hver lille ting må hun konkret få beskjed om for å få det gjort. (Nå må du ta ut håndkleet fra gym- bagen, nå må du henge opp kjolen i skapet, nå må du ta de skitne sokkene dine i skittentøyskurven osv. Sikkert flere som har det på samme måten. Gode råd før ettermiddagene blir for sure her hjemme? Belønningssystemer? Straff? Er passelig oppgitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg har også en 10-åring hjemme. Leksene går heldigvis greit. Men mange ting har tendenser til å dette ned rett rundt henne. Vi har innført ukelønn. 50,- om rommet er ryddig og støvsuget til helgen. Jeg setter det gjerne i sammenheng med ting ho ønsker seg. Det har i hvert fall blitt bedre:-) Lekser må alltid gjøres før andre aktiviteter. (Venner, PC, TV osv.) Kun trening er unntatt. (Ellers hadde ho ikke rukket å komme på trening i tide.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hos oss er det som hos Speak. Vår 10-åring er rimelig greit til å gjøre leksene, heldigvis. Kanskje fordi vi har hatt et strengt regime på det fra 1. klasse? Hun er et totalt rotehue og jeg er sikker på at hun glemmer igjen seg selv en dag. Hun kan få en beskjed, svare på den, og så ha glemt den før hun er ferdig med å svare. Rimelig slitsomt, men ganske alderstypisk tror jeg. Hun får 50,- i ukepenger hvis rommet er ryddet på lørdagen.Vi oppmuntrer til å rydde litt underveis uka, slik at hun slipper å rydde alt på lørdagen. Dette går stadig bedre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 I fjor gikk sønnen min i 5. klasse. Det var helt umulig for han å gjøre lekser med småsøsken surrende rundt seg, så vi gjorde dem etter den minste var i seng. Vi brukte tiden mellom 1900 og 2100, og jeg synes nå det var verdt det. I år viser han bedre takter når det kommer til rutiner. Det var ikke alltid så kjekt for hverken han eller meg å bruke kveldene på det, men slik jeg ser det var det en nødvendighet. Vi prøvde å gjøre disse kveldsstundene til noe positivt, og ofte hadde vi det veldig kjekt. Egentlig har jeg fått nok av leksene hans for lenge siden, men det har jeg klart å holde for meg selv Det har vært tungt å holde motet oppe når han er så umotivert som han har vært til tider. Vi har arbeidet hardt for at stundene skal være positive, og det har vi til en viss grad greid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.