Gå til innhold

Hva går ettermiddagene til?

Spirello

Anbefalte innlegg

Her jobber vi begge 100 %. Samboeren min jobber ofte litt sent, og noen helger. Etter jobb henter jeg poden på 4 år, så er det hjem til middag (poden hjelper til med maten og dekke på osv), lek, dusjing av poden hvis nødvendig (stort sett), litt barnetv og så er det natta.. Hender vi går ut og finner på noe, men stort sett blir det i helgene. Hvis vi gjør det om ettermiddagen så blir det rett etter jobb. Synes ettermiddagene blir "slukt", for poden legger seg mellom 19 og 20, så det blir ikke mange timene. Mest lyst til å jobbe 50%, men det har jeg ikke råd til nå.

Hender vi går på kino, griller i nærområdet, drar ut og spiser, drar på lekeplassen, går en tur, eller tar en tur ut med sykkelen hans, spiller ball ol. men mest om sommeren. Blir lite av sånt når det er drittvær. Men det er jo så mye annet som skal gjøres og. Jeg tar som oftes husvask og sånt i helgene tidlig om morningen, men støvsuging og småplukk gjøres jo flere ganger i uka.

Hvordan går hverdagen deres? I dag skal vi på kino og ut og spise, poden gleder seg masse :) det gjør jeg og. :) Han synes det er ekstra stas å spise ute med meg alene, da er han en liten gentelman. :) Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye det samme hos oss. Middag, fri lek/boklesing, bading om nødvendig. Av og til en liten tur bort i butikken eller på lekeplassen. Jeg synes ikke det er nødvendig med så mye opplegg i hverdagen, jeg. Koselig med noe ekstra en gang iblant, men det er ikke sånn at det må "skje noe" hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skolebarn, så her er det mye lekser og fritidsaktiviteter på hverdagene. Lite dødtid eller utflukter, for å si det sånn. I sommerhalvåret er vi gjerne ute på ettermiddagen/kvelden om vi har anledning, og mest selvfølgelig når det er mindre/ikke lekser og aktiviteter.

Huff, gleder meg ikke til den mørke høsten med mye innetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddagene går fort. Men de er heldigvis litt lengre med en 10-åring.

3 ettermiddager blir delvis brukt til trening. Snuppa er ferdig kl. 18, og jeg stort sett kl. 18:30 eller 19.

Ellers er det middagslaging som tar en del av tiden.

Litt lekseoppfølging, men heldigvis klarer snuppa seg stort sett selv.

Så TV-titting. (Det stjeler alt for mye tid)

Bruker også litt tid på rydding, klesvask o.l.

De dagene jeg ikke trener er jeg ofte ute og går meg en tur. Noen ganger er snuppa også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset jobber mannen borte (pendler) og jeg går fulltid på skole. Jeg prøver å hente i barnehagen rundt kl. 15-15.30. Da har jentene kommet hjem fra skolen - og har gjerne med seg x antall venner hjem.

Vel hjemme starter jeg middagen, mens gjestene enten avtaler med foreldrene sine at de spiser her, eller de får tusle hjem igjen.

Så er det masse som må snakkes med mamma om fra mine 3 og evt fra gjestene.

Etter middagen gjør jentene lekser, mens minstemann er ute og leker med venner, leker inne selv, eller har besøk.

Jeg prøver å finne igjen stue og kjøkken som stort sett har blitt rotet bort av jentene før jeg kom hjem.

Så er det Barne-TV, kveldsmat og legging av minstemann.

Jentene ser gjerne litt TV, rydder litt og vi snakker litt før de legger seg henholdsvis kl. 20 og 20.30.

1 kveld i uka er minstemann på barnedans fra kl. 17-17.45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset jobber mannen borte (pendler) og jeg går fulltid på skole. Jeg prøver å hente i barnehagen rundt kl. 15-15.30. Da har jentene kommet hjem fra skolen - og har gjerne med seg x antall venner hjem.

Vel hjemme starter jeg middagen, mens gjestene enten avtaler med foreldrene sine at de spiser her, eller de får tusle hjem igjen.

Så er det masse som må snakkes med mamma om fra mine 3 og evt fra gjestene.

Etter middagen gjør jentene lekser, mens minstemann er ute og leker med venner, leker inne selv, eller har besøk.

Jeg prøver å finne igjen stue og kjøkken som stort sett har blitt rotet bort av jentene før jeg kom hjem.

Så er det Barne-TV, kveldsmat og legging av minstemann.

Jentene ser gjerne litt TV, rydder litt og vi snakker litt før de legger seg henholdsvis kl. 20 og 20.30.

1 kveld i uka er minstemann på barnedans fra kl. 17-17.45.

Høres deilig ut å kunne starte ettermiddagen allerede kl. 15 - eller måtte vært nærmere 14.30 om jeg skulle hente i barnehagen kl. 15 :). Høres ut til at dere har "evig lange" og rolige ettermiddager.

Kanskje jeg burde bli student? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hjemmeværende helt ufrivillig

Tja, dette fortoner seg sikkert som en stor glede for de fleste, men husk bare på at det ikke er _frivillig_ at vi har det sånn:

- Ungene kommer hjem med skolebussen ca 14.15, da spiser de litt og gjør lekser hvis de har.

- Middag står på bordet når mannen kommer hjem ca 16.00-16.30.

- 1 kveld i uka er ungene på en aktivitet, utrolig nok har de fått samme kveld, samme tid og i samme hall - selv om det er ulike aktiviteter. Vi er flere foreldre som bytter på å kjøre.

- Tida fra etter middag og til leggetid (20.30) brukes til så mangt: Kinobesøk, svømmehallen, gå tur, sykle tur, leke med venner, glassmaling, baking, lesing - det vi har lyst til.

Nei, vi har ikke mye stress og mye styr, men jeg sliter med endel smerter som gjør at jeg ikke alltid greier å være med på det ungene har lyst til. Heldigvis har de en veldig oppegående pappa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierende da jeg jobber turnus.

Har jeg fri kommer jr hjem ca halv 2. Spiser litt/ gjør lekser/ leker med kompiser. Middag rundt 16.30. To kvelder i uka er det aktiviteter, ellers er det mest kompiser det går i. Rolige dager som er gull verdt:)

Jobber jeg dagtid er jeg ferdig kl 15. Så er det hjem å lage middag og leksehjelp. Før som regel rolige ettermiddager med leking for ham, husrydding for meg. Besøk eller byturer når det passer seg slik. Greie dager da jeg er såpass tidlig ferdig på jobb og han er hjemme, eller hos naboene når jeg kommer hjem.

Jobber jeg kveld, ja så er jeg på jobb, frem til jeg er ferdig og går hjem og legger meg:) Da er jr hos pappaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag ettermiddag: jeg jobber. Guttungen er på pianospilling på kulturskolen(sykler selv), og jentungen har fotballkamper. Fotballkampene byttes ut med alpint for pappa+ barn når det blir vinter.

Tirsdag ettermiddag: Jentungen har spilletimer på kulturskolen (rett etter skolen) og fotballtrening kl 17. Guttungen har hatt bandøving, men det er ikke fast

Onsdag ettermiddag: jeg jobber i korpset som jentungen er aspirant i. Jeg hver uke, hun hver 14. dag. Guttungen sykler sjøl til fotballtrening.

Torsdag ettermiddag: guttungen har fotballkamper nå på høsten. Om vinteren er det alpint for hele familien.

Fredag: mor er på trening rett etter jobb. Guttungen er på tennistrening med bestefar.

-jeg skjønner ikke helt hva du snakker om kjenner jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye det samme hos oss. Middag, fri lek/boklesing, bading om nødvendig. Av og til en liten tur bort i butikken eller på lekeplassen. Jeg synes ikke det er nødvendig med så mye opplegg i hverdagen, jeg. Koselig med noe ekstra en gang iblant, men det er ikke sånn at det må "skje noe" hver dag.

Enig der, trenger ikke skje noe. man kan kose seg hjemme og, men det jeg synes tiden blir borte i ting som "må" gjøres på en måte.. På mandag hadde vi en utrolig deilig dag - da lagde poden og jeg middag til samboern kom hjem, så spiste vi litt, så la vi oss alle tre på sofaen og så på tv sammen :), før poden skulle legge seg og jeg på trening. Utrolig deilig. Jeg ligger og hviler middag kanskje en gang i halvåret.

Føler bare at tiden ikke strekker til noen ganger til å bare være sammen og slappe av eller finne på noe. Alltid et eller annet å styre med. men sånn er vel livet for de fleste. :) Føler det sikkert ekstra sånn nå siden samboern jobber ofte seint og helger, og jeg har alt ansvaret og heim og barn med alt det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går ettermiddagene med til henting og levering til alskens aktiviteter. De to eldste får være med på to aktiviteter i uken, mens vesla har én aktivitet. Med tre barn da, blir det full rulle fra mand til torsd.

Fredager får de to eldste ha med venner hjem fra skolen som også spiser middag her.

Vi synes det er travelt, men har nå valgt å ha det slik. Hvis det ikke er aktiviteter en kveld, er det gjerne møte av et eller annet slag, dugnad eller noe annet som fyller opp ettermiddagene.

Sofaen må pent vente til mellomste er i seng i halv ni tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddagen går til å dra fra jobb, hente på SFO,drahjem og lage middag.Spise middagen, rydde av, ta en kopp te mens jeg hjelper ungene med lekser. Kjøring til diverse aktiviteter, det varierer litt fra dag til dag. Så henger jeg opp klesvask mens ungene ser på barne-tv. Kveldsmat, dusj/bad av barn og sengetid med høytlesing på sengekanten. Deretter er det en ryddeøkt, vanligvis stua og gangen+kjøkkenet før jeg kan synke ned i sofaen og lese, strikke eller se på tv. Innimellom sper vi på med et eller annet møte, foreldremøte, diverse organisasjoner mm.

Jeg synes selv at dette fungerer greit. Det som velter lasset for meg, er når det skjer ting på tidlig etttermiddag, typisk klokka fire. Vanskelig å rekke når jeg egentlig slutter klokka fire...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag; 7-åringen er på samspill (fiolin) på Kulturskolen

Tirsdag; 7-åringen er på individuell time (fiolin) på Kulturskolen

Onsdag; 5-åringen er på svømmekurs og 7-åringen er på hundekurs

Torsdag; Annenhver torsdag er hele familien på svømming

Ellers er det jo oppfølging av lekser så og si hver dag - samt bursdager, vennebesøk, familiebesøk, foreldremøter, FAU-møter ..... og alt annet som hører til når man har barn.

I vinterhalvåret er jentene med på skikarusell og skøyteskole, men da er det ikke hundekurs eller svømmekurs.

Helgene prøver vi å holde av til familieaktiviteter. Helga innledes med "kosemat" (pizza, taco, lasagne, e.l.) til middag for å feire at det er helg.

Ja, det er travle hverdager, men vi har valgt det selv. For å frigjøre tid går jeg ut av noen verv nå i høst. Det ser jeg fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo oppfølging av lekser så og si hver dag - samt bursdager, vennebesøk, familiebesøk, foreldremøter, FAU-møter ..... og alt annet som hører til når man har barn.

I vinterhalvåret er jentene med på skikarusell og skøyteskole, men da er det ikke hundekurs eller svømmekurs.

Helgene prøver vi å holde av til familieaktiviteter. Helga innledes med "kosemat" (pizza, taco, lasagne, e.l.) til middag for å feire at det er helg.

Ja, det er travle hverdager, men vi har valgt det selv. For å frigjøre tid går jeg ut av noen verv nå i høst. Det ser jeg fram til.

Ettermiddagene går stort sett med til barnas aktiviteter. For tiden er det bare fredagene som ikke har en aktivitet, flere av dagene har to. Vanlig ettermiddag hos oss:

Drar fra jobb kl. 15, henter yngstemann på SFO ca. 15.45 (noen dager går han selv, da drar jeg rett hjem).

Hjemme ca. 16, da starter guttungen med leksene mens jeg begynner å lage middag mens jeg hjelper han med leksene. Eldstemann er da stort sett ferdig med leksene sine.

Spiser middag ca. 16.30/17, rydder litt på kjøkkenet og hjelper med resten av leksene hvis det trengs. Hvis det er litt tid til overs, går ungene ut og leker eller leker litt inne.

Skifter til treningstøy ca. 17.45 og kjøring til trening eller spilling.

Hjemme igjen i 19-20 tiden, da er det kanskje litt tv-titting før kveldsmat og legging. Vi leser stort sett alltid på sengen før yngstemann slår av lyset. Eldstemann leser selv litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var mye faste planer, det hadde jeg ikke orket. Men hvor travelt det blir kommer jo også an på når dere er hjemme hverdagene. Og som du sier - dere har valgt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var vel egentlig til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres deilig ut å kunne starte ettermiddagen allerede kl. 15 - eller måtte vært nærmere 14.30 om jeg skulle hente i barnehagen kl. 15 :). Høres ut til at dere har "evig lange" og rolige ettermiddager.

Kanskje jeg burde bli student? ;)

He, he - ja, det er godt å kunne slutte på skolen ca kl. 15. Ettermiddagene blir mye roligere enn om jeg skulle slutte 16.

Så er det også kjekt å bo i en liten by, der det tar meg 5 minutter å kjøre til barnehagen, og 2 minutter å kjøre hjem derifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...