Gjest tamina Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Når er det vanlig å begynne med pottetrening? Poden min kan ikke gå ennå, så det er vel første steg Når bør de senest ha pottetreninga i boks - og når begynner de å trene seg på å gå på do? Ser de selger slike seter til å sette på doskålen - og krakk til å trå på, hva syns dere om disse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten potte, sommeren de er ca to og et halvt Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Pottettrening er vel etterhveert brukt som fellesbetegnelse på hele prosessen med å slutte med bleie og begynne å gå på do, uten at det nødvendigvis inkluderer en potte. Starter man veldig tidlig er det sikkert greit å bruke en potte, men veldig mange hopper over potten, og går rett fra bleie til do. Ofte med et slikt dosete du nevner, som gjør ringen litt mindre, og med en krakk når de er store nok til å klatre opp selv. Går barnet i barnehage er det liten vits i å starte med bleieslutt før man har en lang ferie med barnet, eller barnehagen viser initiativ til å ta del i treningen. De fleste barn i kalde land slutter med bleie om våren / sommeren, ellers blir prosessen veldig langvarig hvis man må ta på blie hver gang de skal ut. Og mange tissevåte vinterytterdresser hver dag er sjelden så lett å håndtere.. I barnehagen der mine tre barn har gått, har de fleste sluttet med bleie mellom påske og august den sommeren de fyller tre, mens en god del slutter året etter. Det er klart at noen er født i januar og noen i desember, så året de fyller tre er alt mellom såvidt to og nesten fire.. Vi har ventet til barna selv ga uttrykk for å prøve uten bleie, og så har det gått veldig fort (alle har sluttet med natt- og dagbleie i løpet av en treukersperiode den våren det året de fyller tre). Men mine barn har øsnket å slutte ganske tidlig (påsketider ved to- og et hvalvtåralder), jeg hadde nok forsøkt uansett den påfølgende sommerferien, for å slippe å vente et helt år til.. Vi har aldri brukt potte (bortsett fra på vinterhytta med utedo), og ingen prøvde å sitte på do før de aktivt sluttet med bleie. I noen land får de ikke begynne på barnehge /førskole før de er bleiefri, da er det sikkert mer nødvendig med aktiv trening. Er du hjemme med barnet hver dag / hele dagen, kan du, etterhvert som du gjenkjenner rytmen mht når de har avføring, sette ham på potte til disse tidene, og etterhvert vil du ihvertfall spare en del bleier ved at avføringen ofte går i potten. Men da må det være et bevisst ønske for deg å bruke mye tid på pottetrening og gjøre dette til noe hyggelig for dere begge. For statistisk har de ikke et helt bevisst forhold til det å gå på do (dvs selv tar initiativ til å gå på do når de kjenner behov) tidligere ved iherdig pottetrening enn ved at de finner det ut selv et år senere. Men man kan slippe mange bleieskift. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3-barns mora Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Mine 3 har aldri brukt potte. De har gått rett på do. Har prøvd potte først,men de skjønner ikke at de skal gjøre noe i den når de ser vi sitter på do. De begynner å tisse på do når de ønsker det selv.Hjelper ikke å mase om at de skal begynne før de er klare selv. Mine har begynt ved treårs alder. Minstemann på 3,5 bæsjer fortsatt i bleia. Han har vært bleiefri i noen mnd nå,men tar på seg bleie selv når han må bæsje og går inn på rommet sitt. Det er visst vanlig at de slutter senere med å bæsje i bleia. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Her slutta gutta med bleie da de var temmelig nøyaktig 2,5 år begge to. Yngstemann starta med pottetrening da han var 9 mnd. Eldstemann er adoptert og jeg vet ikke helt når han startet med dette, men han var godt pottevant da vi fikk han 17 mnd gammel. Har bare gode erfaringer med å starte tidlig med pottetrening. Er barna blitt for store så er det ganske vanlig at de ikke tør bæsje på do (av en eller annen grunn) og man må styre med bæsjebleier i lang tid etter at barnet egentlig har lært seg å gå på do. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Framgangsmåte? Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Her slutta gutta med bleie da de var temmelig nøyaktig 2,5 år begge to. Yngstemann starta med pottetrening da han var 9 mnd. Eldstemann er adoptert og jeg vet ikke helt når han startet med dette, men han var godt pottevant da vi fikk han 17 mnd gammel. Har bare gode erfaringer med å starte tidlig med pottetrening. Er barna blitt for store så er det ganske vanlig at de ikke tør bæsje på do (av en eller annen grunn) og man må styre med bæsjebleier i lang tid etter at barnet egentlig har lært seg å gå på do. Hvordan gjorde du det? Min sønn er ett nå, og jeg har lyst til at han skal være ferdig tidlig, da han skal begynne i barnehage der man må være tørr ved start, vanligvis i 2 - 2 1/2 alder her. Bor i utlandet. Vet om andre skandinaviere som har slitt veldig når de plutselig forsøker å få poden tørr i løpet av en treukers periode rett før oppstart. Jeg har forsøkt å lese om dette, men finner bare opplysninger om at pottetrening virker, men at det går mye raskere og greiere hvis man venter slik det er vanlig hjemme (men da bruker man jo mye tid på bleieskift det siste året da). Jeg er hjemme med ham, så tid har vi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ungene ville ikke bruke potta. De ville gå på do slik som oss. Vi kjøpte en krakk i passende høyde slik at de følte seg trygge der de satt. Vi begynte ikke med dotrening før de viste interesse for det og forsto hva det gikk ut på. De to eldste var tørre dag og natt en uke etter de ble 3 år. Nr tre slutta med dagbleie da hun var 2 år og 7 mnd. Nattbleia slutta hun med ca en mnd etter hun ble 3 år. Den siste fant ut helt av seg selv at hun ville slutte med dagbleie måneden før hun ble 2 år. Hun brukte nattbleie til hun var 3 år og 1 mnd. Det viktigste er at treningen blir positiv for barnet, og det blir det den dagen h*n er klar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hvordan gjorde du det? Min sønn er ett nå, og jeg har lyst til at han skal være ferdig tidlig, da han skal begynne i barnehage der man må være tørr ved start, vanligvis i 2 - 2 1/2 alder her. Bor i utlandet. Vet om andre skandinaviere som har slitt veldig når de plutselig forsøker å få poden tørr i løpet av en treukers periode rett før oppstart. Jeg har forsøkt å lese om dette, men finner bare opplysninger om at pottetrening virker, men at det går mye raskere og greiere hvis man venter slik det er vanlig hjemme (men da bruker man jo mye tid på bleieskift det siste året da). Jeg er hjemme med ham, så tid har vi. Ja jeg kan godt si litt om hvordan vi gjorde med minsten her hjemme:-) Mange synes at det er veldig tidlig å starte med pottetrening for en ettåring. Det tror jeg i grunnen ikke noe på. For 40 år siden var det helt vanlig her i Norge også, og i store deler av verden starter man med dette langt tidligere enn de fleste gjør her hjemme. Siden du er hjemmeværende så har du god anledning til å starte opp med pottetrening og få fulgt opp dette på en god måte. Du starter med å ha stående ei potte ved doen. Til faste tider på døgnet (når barnet har våknet om morgenen, før han skal duppe, før leggetid) så setter du barnet på potta. Ikke gjør noen stor sak ut av det, men prøv at barnet setter seg nedpå og blir sittende litt. Hos oss fungerte det best om jeg satte meg på do samtidig;-) Etterhvert vil det skje at det kommer litt tiss i potta. Da skryter du uhemmet av barnet. Masse positiv oppmerksomhet de gangene man er så heldig at det kommer en dråpe:-) Om det viser seg å være vanskelig å få barnet til å sitte i mer enn tre sekunder så kan du ha liggende en boks med noen spennende ting oppi som dere bare kikker på mens barnet sitter på potta. Etterhvert vil et par bøker være bra også. Om denne spennende boksen tas fram _kun_ når barnet sitter på potta så kan det glemme seg bort og bli sittende i lengre perioder av gangen. Siden barnet er så lite så spør du aldri barnet om det vil på potta. Dette bare tar du kontrollen over og i noen uker fremover så setter du barnet på potta til faste tider. Ikke stress og pes for å rekke dette mellom alt mulig annet. viktig at barnet opplever det som noe positivt. Starter man tidlig med pottetrening så pleier det å gå greitt å få barna rene til de er 2,5 år , det er i grunnen ingen heksekunst. Men at det for noen barn kan være problematisk, av ulike årsaker, det er jeg nok sikker på. Men for de aller fleste tror jeg dette er helt greitt. Håper dette hjalp deg litt. Bare spør videre om du har konkrete spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Glemte å si at min ikke gikk da vi startet pottetrening. Jeg startet når han satt stødig og godt alene (ni mnd). Det er nok en viss sjanse for at barna har bedre tid til å sitte på potta i denne tiden enn etter at de har lært seg å gå, da er det jo mye mer spennende å fare rundt omkring:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg ser ikke poenget med å pottetrene barna. Klart man kan oppmuntre osv., men å sette en ettåring på potte synes jeg bare er tull. Mine tre slutta med bleier når de var mellom 23 mnd og 2,5 år, og det uten å drive pottetrening. Vanligvis er det ikke fysisk mulig for små barn å holde på urin og/eller avføring før de er rundt to år gamle, så da sier det seg selv at å trene dem ved å la dem sitte på potte til faste tider er nytteløst... Vi brukte forøvrig aldri potte til ungene. De fikk dokrakk og doring, så der begynte de rett på toalettet. Gikk helt fint det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ja jeg kan godt si litt om hvordan vi gjorde med minsten her hjemme:-) Mange synes at det er veldig tidlig å starte med pottetrening for en ettåring. Det tror jeg i grunnen ikke noe på. For 40 år siden var det helt vanlig her i Norge også, og i store deler av verden starter man med dette langt tidligere enn de fleste gjør her hjemme. Siden du er hjemmeværende så har du god anledning til å starte opp med pottetrening og få fulgt opp dette på en god måte. Du starter med å ha stående ei potte ved doen. Til faste tider på døgnet (når barnet har våknet om morgenen, før han skal duppe, før leggetid) så setter du barnet på potta. Ikke gjør noen stor sak ut av det, men prøv at barnet setter seg nedpå og blir sittende litt. Hos oss fungerte det best om jeg satte meg på do samtidig;-) Etterhvert vil det skje at det kommer litt tiss i potta. Da skryter du uhemmet av barnet. Masse positiv oppmerksomhet de gangene man er så heldig at det kommer en dråpe:-) Om det viser seg å være vanskelig å få barnet til å sitte i mer enn tre sekunder så kan du ha liggende en boks med noen spennende ting oppi som dere bare kikker på mens barnet sitter på potta. Etterhvert vil et par bøker være bra også. Om denne spennende boksen tas fram _kun_ når barnet sitter på potta så kan det glemme seg bort og bli sittende i lengre perioder av gangen. Siden barnet er så lite så spør du aldri barnet om det vil på potta. Dette bare tar du kontrollen over og i noen uker fremover så setter du barnet på potta til faste tider. Ikke stress og pes for å rekke dette mellom alt mulig annet. viktig at barnet opplever det som noe positivt. Starter man tidlig med pottetrening så pleier det å gå greitt å få barna rene til de er 2,5 år , det er i grunnen ingen heksekunst. Men at det for noen barn kan være problematisk, av ulike årsaker, det er jeg nok sikker på. Men for de aller fleste tror jeg dette er helt greitt. Håper dette hjalp deg litt. Bare spør videre om du har konkrete spørsmål. Men hva er egentlig poenget med pottetrening for en ettåring når ungen faktisk ikke er fysisk istand til å holde på urin og avføring? Jeg skjønner det bare ikke... Det vanlige er at barn blir tørre mellom 2 og 3 år gamle, og sånn har det vel alltid vært - både når alle ble pottetrente og når de selv bestemmer tempoet? Jeg tror så absolutt at enkelte barn trenger ekstra trening for å slutte med bleier, men jeg ser ikke poenget med å starte med dette et år før de i det hele tatt er i stand til å gjøre noe med det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg ser ikke poenget med å pottetrene barna. Klart man kan oppmuntre osv., men å sette en ettåring på potte synes jeg bare er tull. Mine tre slutta med bleier når de var mellom 23 mnd og 2,5 år, og det uten å drive pottetrening. Vanligvis er det ikke fysisk mulig for små barn å holde på urin og/eller avføring før de er rundt to år gamle, så da sier det seg selv at å trene dem ved å la dem sitte på potte til faste tider er nytteløst... Vi brukte forøvrig aldri potte til ungene. De fikk dokrakk og doring, så der begynte de rett på toalettet. Gikk helt fint det Jeg er enig med deg. Jeg ser ikke helt poenget med å sette en 1-åring på potte. Det er ganske tilfeldig om det kommer noe eller ei, og kommer det noe er det tvilsomt om barnet forstår mor eller fars entusiasme. Dotrening er noe man har sammen med barnet når det forstår hva det dreier seg om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg er enig med deg. Jeg ser ikke helt poenget med å sette en 1-åring på potte. Det er ganske tilfeldig om det kommer noe eller ei, og kommer det noe er det tvilsomt om barnet forstår mor eller fars entusiasme. Dotrening er noe man har sammen med barnet når det forstår hva det dreier seg om. Sant det Jeg husker min yngste datter var veldig klar for bleieslutt en måned før hun fylte to år. Hun tok av bleia selv og erklærte at nå skulle hun tisse og bæsje på do! Problemet var at hun helt tydelig ikke kjente at hun måtte tisse før hun allerede hadde begynt å tisse... Vi tok på bleia igjen og venta noen uker. Hun prøvde seg på nytt (frivillig fra hennes side), men det samme skjedde igjen. Noen uker etter dette igjen, sa hun plutselig gledesstrålende mens hun sto tvikroka på stuegulvet: "Oj, ej kjenne at tisset må ut no - _før_ det kjem!!" Da bar det rett på do og hun tissa der. Fra den dagen var det bleiestopp på dagtid hos oss 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Sant det Jeg husker min yngste datter var veldig klar for bleieslutt en måned før hun fylte to år. Hun tok av bleia selv og erklærte at nå skulle hun tisse og bæsje på do! Problemet var at hun helt tydelig ikke kjente at hun måtte tisse før hun allerede hadde begynt å tisse... Vi tok på bleia igjen og venta noen uker. Hun prøvde seg på nytt (frivillig fra hennes side), men det samme skjedde igjen. Noen uker etter dette igjen, sa hun plutselig gledesstrålende mens hun sto tvikroka på stuegulvet: "Oj, ej kjenne at tisset må ut no - _før_ det kjem!!" Da bar det rett på do og hun tissa der. Fra den dagen var det bleiestopp på dagtid hos oss Ja, det er nok viktig å ha barna med på treningen. Det er når de kjenner det som skjer at de er klare Vår yngste var 1 år og 11 mnd. Jeg hadde planlagt å starte treningen med henne sommeren etter, men hun var veeeldig klar Det begynte da hun løp naken ute og hun tisset på seg. Det var da hun forsto sammenhengen tror jeg, for hun insisterte på å gå på do etter det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg begynte nok pottetrening veldig tidlig. Snuppa var vel under 1 år. Men grunnen var rett og slett at ho stort sett tisset i badehåndkle etter bad/dusj. Og det gadd jeg ikke. Så da satt jeg henne på potta så ho kunne tisse der i stedet. Ellers ser jeg vel ingen stor grunn til å trene på å sitte på potte. Det kommer når tiden er der. Dersom barnet ikke kan gå enda, så er det nok en god stund til du kan slutte med bleier:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Men hva er egentlig poenget med pottetrening for en ettåring når ungen faktisk ikke er fysisk istand til å holde på urin og avføring? Jeg skjønner det bare ikke... Det vanlige er at barn blir tørre mellom 2 og 3 år gamle, og sånn har det vel alltid vært - både når alle ble pottetrente og når de selv bestemmer tempoet? Jeg tror så absolutt at enkelte barn trenger ekstra trening for å slutte med bleier, men jeg ser ikke poenget med å starte med dette et år før de i det hele tatt er i stand til å gjøre noe med det... Helt enig med deg. Jeg har aldri styret med noe pottetrening før barna selv har vært klare. Men "Framgangsmåte" bor i utlandet og der har de andre holdninger og krav til barna. Jeg forstår jo at hun ønsker å forsøke, og i og med at hun er hjemmeværende og har god tid, er det jo gode muligheter at hun likevel klarer det. Barnet vil jo etterhvert skjønne sammenhengen mellom at h*n sitter på potten og at det kommer noe ut... Bevisst pottetrening gir jo gjerne resultater over tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Helt enig med deg. Jeg har aldri styret med noe pottetrening før barna selv har vært klare. Men "Framgangsmåte" bor i utlandet og der har de andre holdninger og krav til barna. Jeg forstår jo at hun ønsker å forsøke, og i og med at hun er hjemmeværende og har god tid, er det jo gode muligheter at hun likevel klarer det. Barnet vil jo etterhvert skjønne sammenhengen mellom at h*n sitter på potten og at det kommer noe ut... Bevisst pottetrening gir jo gjerne resultater over tid. Jo, jeg ser problemet med at hun bor i utlandet... Siden det virker som man bør nærme seg toårsalderen før det faktisk er mulig å bli fysisk klar, så synes jeg imidlertid det virker bortkasta å forsøke før den tid. At man setter ettåringer på potte er jo helt latterlig egentlig ;-) En toåring kan man prate med og f.eks. fortelle at nå skal h*n øve på å kjenne når tisset kommer, og da gå på do/potte. Greit å la barnet se hva toalettet brukes til og evt se at andre barn går på do. Min eldste var den seneste til å bli tørr. Hun hadde jo ingen eldre søsken å se opp til. Vi hadde besøk av ei jevnaldra jente da de to ungene var akkurat 2,5 år gamle. Den andre jenta gikk på do og min datter sto storøyd og tittet på. Da bedyret hun at også hun hadde slutta med bleier nå, og slik ble det De to yngste ønsket selv å slutte før jeg trodde de var klare. De så jo at eldre søsken gikk på do og ikke brukte bleier. Den ene slutta rett før toårsdagen og den andre rett etter. "Pottetrening" forbinder jeg med ettåringer som settes på potte til bestemte tider, men man kan selvsagt kalle det å "pottetrene" dersom en toåring blir oppmuntret til å sitte på potte/do, at man påvirker ved å kjøpe nye underbukser som ikke må bli våte etc 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jo, jeg ser problemet med at hun bor i utlandet... Siden det virker som man bør nærme seg toårsalderen før det faktisk er mulig å bli fysisk klar, så synes jeg imidlertid det virker bortkasta å forsøke før den tid. At man setter ettåringer på potte er jo helt latterlig egentlig ;-) En toåring kan man prate med og f.eks. fortelle at nå skal h*n øve på å kjenne når tisset kommer, og da gå på do/potte. Greit å la barnet se hva toalettet brukes til og evt se at andre barn går på do. Min eldste var den seneste til å bli tørr. Hun hadde jo ingen eldre søsken å se opp til. Vi hadde besøk av ei jevnaldra jente da de to ungene var akkurat 2,5 år gamle. Den andre jenta gikk på do og min datter sto storøyd og tittet på. Da bedyret hun at også hun hadde slutta med bleier nå, og slik ble det De to yngste ønsket selv å slutte før jeg trodde de var klare. De så jo at eldre søsken gikk på do og ikke brukte bleier. Den ene slutta rett før toårsdagen og den andre rett etter. "Pottetrening" forbinder jeg med ettåringer som settes på potte til bestemte tider, men man kan selvsagt kalle det å "pottetrene" dersom en toåring blir oppmuntret til å sitte på potte/do, at man påvirker ved å kjøpe nye underbukser som ikke må bli våte etc Hvorfor i all verden skulle det være latterlig å sette ettåringer på potte??? Fra poden her var 14 mnd så hadde vi i snitt ei bæsjebleie i uka, alt annet gikk i potta (av bæsjen altså). Han sa fra at han skulle bæsje og han bæsjet på potta. Generelt sett så blir norske barn svært sent bleiefrie og dette har nok ikke med barna å gjøre. Det er vel klart at pottetrening gir resultat hos de fleste barn, når foreldrene både har overskudd og tid til å drive med det?? Og jeg er sjeleglad jeg slapp sette bleie på mine store tre og fireåringer for at de skulle bæsje. Og poenget med å sette en ettåring på potta er jo ikke nødvendigvis at han skal tisse der med en gang men at han skal venne seg til å sitte der og få et naturlig forhold til potta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg begynte å sette mine unger på dosetet (vært veldig fornøyd med BabyBjörn sitt sete) når de begynte å interessere seg for doen. Da var det ikke om å gjøre at det skulle komme noe i doen, men at de skulle venne seg til å sitte der. Skikkelig pottetrening startet med førstemann - jente - da hun var 2 år og 1 mnd gammel. Hun ble tørr på 1 uke. Andremann - også jente - var 2 år og 3 mnd. Ble tørr på 4 dager. Sistemann - gutt - startet vi pottetrening på når han var 2 år og 5 mnd. Han ble tørr på 2 uker. Fikk ett tilbakefall da han var nesten 3 år - antagelig pga bytte av avdeling i barnehagen. Varte i ca 3 uker. Når jeg sier pottetrening her, så mener jeg intensiv bleieslutt - ikke dotilvenning eller pottetilvenning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hvorfor i all verden skulle det være latterlig å sette ettåringer på potte??? Fra poden her var 14 mnd så hadde vi i snitt ei bæsjebleie i uka, alt annet gikk i potta (av bæsjen altså). Han sa fra at han skulle bæsje og han bæsjet på potta. Generelt sett så blir norske barn svært sent bleiefrie og dette har nok ikke med barna å gjøre. Det er vel klart at pottetrening gir resultat hos de fleste barn, når foreldrene både har overskudd og tid til å drive med det?? Og jeg er sjeleglad jeg slapp sette bleie på mine store tre og fireåringer for at de skulle bæsje. Og poenget med å sette en ettåring på potta er jo ikke nødvendigvis at han skal tisse der med en gang men at han skal venne seg til å sitte der og få et naturlig forhold til potta. Det er klart at når barna blir tre og fire år gamle og fortsatt bruker bleie, så bør man begynne å trene aktivt. Det synes jeg er noe helt annet enn å sette en unge som knapt har fylt ett år på potte. Jeg kjenner til barn som har vært utsatt for tidlig pottetrening og som har fått problemer en tid etter at de slutta med bleie (tilbakefall). Faktisk tror jeg man idag oppfordrer foreldre til å ta slike ting i barnets tempo, for som regel ordner det seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Men hva er egentlig poenget med pottetrening for en ettåring når ungen faktisk ikke er fysisk istand til å holde på urin og avføring? Jeg skjønner det bare ikke... Det vanlige er at barn blir tørre mellom 2 og 3 år gamle, og sånn har det vel alltid vært - både når alle ble pottetrente og når de selv bestemmer tempoet? Jeg tror så absolutt at enkelte barn trenger ekstra trening for å slutte med bleier, men jeg ser ikke poenget med å starte med dette et år før de i det hele tatt er i stand til å gjøre noe med det... Poenget med pottetrening i tidlig alder, for omkring 30 år siden var mye for å spare klesvask. Barna brukte tøybleier, og disse skulle vaskes. Jeg hadde to bleiebarn på samme tid, og de ble fort vant til å sitte på potte og nesten hver gang kom det resultater av det ene eller det annet slag. Jeg begynte vel med pottetrening før barna ble året, i begynnelsen var det var ikke så nøye om det kom noe i potten, poenget var at de ble vant til å sitte der. Jeg var veldig oppmerksom på barna og med en gang jeg så at noe stort var på gang, så satte jeg de på potte, og det fungerte i løpet av meget kort tid, dessuten ble de vant til å gjøre fra seg til faste sider på døgnet. Alt hva der kom av resultater i potten, sparte meg for vasking av enda flere bleier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.