grot Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er klart at når barna blir tre og fire år gamle og fortsatt bruker bleie, så bør man begynne å trene aktivt. Det synes jeg er noe helt annet enn å sette en unge som knapt har fylt ett år på potte. Jeg kjenner til barn som har vært utsatt for tidlig pottetrening og som har fått problemer en tid etter at de slutta med bleie (tilbakefall). Faktisk tror jeg man idag oppfordrer foreldre til å ta slike ting i barnets tempo, for som regel ordner det seg selv. Joda, det ordner seg selv til slutt. Men jeg, og mange med meg, synes at det er veldig greitt å slippe bleier så tidlig som mulig. Det er nok et ufravikelig faktum at alderen for full bleiestopp i dag ligger atskillig nærmere fire år enn tre.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Poenget med pottetrening i tidlig alder, for omkring 30 år siden var mye for å spare klesvask. Barna brukte tøybleier, og disse skulle vaskes. Jeg hadde to bleiebarn på samme tid, og de ble fort vant til å sitte på potte og nesten hver gang kom det resultater av det ene eller det annet slag. Jeg begynte vel med pottetrening før barna ble året, i begynnelsen var det var ikke så nøye om det kom noe i potten, poenget var at de ble vant til å sitte der. Jeg var veldig oppmerksom på barna og med en gang jeg så at noe stort var på gang, så satte jeg de på potte, og det fungerte i løpet av meget kort tid, dessuten ble de vant til å gjøre fra seg til faste sider på døgnet. Alt hva der kom av resultater i potten, sparte meg for vasking av enda flere bleier. Akkurat den biten der kan jeg forstå Godt vi slipper å vaske bleier idag ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Joda, det ordner seg selv til slutt. Men jeg, og mange med meg, synes at det er veldig greitt å slippe bleier så tidlig som mulig. Det er nok et ufravikelig faktum at alderen for full bleiestopp i dag ligger atskillig nærmere fire år enn tre.. Men er det bevist at man slutta tidligere med bleier før enn nå? Min mor og svigermor har oppfostra fem barn tilsammen og vi alle begynte med pottetrening før vi var året. Alle deres barnebarn (12 stk) som ikke fikk pottetrening, slutta med bleier ved omkring samme alder som sine foreldre. Min mor jobber i barnehage og hun blir nesten flau ved tanken på de faste pottetidene man hadde i barnehagen for mange år tilbake. Ungene satt på rad og rekke på potta uten egentlig å ha kontroll over hva de gjorde/ikke gjorde på potta..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Akkurat den biten der kan jeg forstå Godt vi slipper å vaske bleier idag ;-) Ja, å bruke bleie i dag er jo rene idyllen i forhold til det å bruke tøybleier. Bleiene kjennes jo ikke våte engang, selv om de om morgenen er tunge av væte, det er noe annet enn de kalde, våte tøybleiene, jeg tok av ungene om morgenen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Framgangsmåte? Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ja jeg kan godt si litt om hvordan vi gjorde med minsten her hjemme:-) Mange synes at det er veldig tidlig å starte med pottetrening for en ettåring. Det tror jeg i grunnen ikke noe på. For 40 år siden var det helt vanlig her i Norge også, og i store deler av verden starter man med dette langt tidligere enn de fleste gjør her hjemme. Siden du er hjemmeværende så har du god anledning til å starte opp med pottetrening og få fulgt opp dette på en god måte. Du starter med å ha stående ei potte ved doen. Til faste tider på døgnet (når barnet har våknet om morgenen, før han skal duppe, før leggetid) så setter du barnet på potta. Ikke gjør noen stor sak ut av det, men prøv at barnet setter seg nedpå og blir sittende litt. Hos oss fungerte det best om jeg satte meg på do samtidig;-) Etterhvert vil det skje at det kommer litt tiss i potta. Da skryter du uhemmet av barnet. Masse positiv oppmerksomhet de gangene man er så heldig at det kommer en dråpe:-) Om det viser seg å være vanskelig å få barnet til å sitte i mer enn tre sekunder så kan du ha liggende en boks med noen spennende ting oppi som dere bare kikker på mens barnet sitter på potta. Etterhvert vil et par bøker være bra også. Om denne spennende boksen tas fram _kun_ når barnet sitter på potta så kan det glemme seg bort og bli sittende i lengre perioder av gangen. Siden barnet er så lite så spør du aldri barnet om det vil på potta. Dette bare tar du kontrollen over og i noen uker fremover så setter du barnet på potta til faste tider. Ikke stress og pes for å rekke dette mellom alt mulig annet. viktig at barnet opplever det som noe positivt. Starter man tidlig med pottetrening så pleier det å gå greitt å få barna rene til de er 2,5 år , det er i grunnen ingen heksekunst. Men at det for noen barn kan være problematisk, av ulike årsaker, det er jeg nok sikker på. Men for de aller fleste tror jeg dette er helt greitt. Håper dette hjalp deg litt. Bare spør videre om du har konkrete spørsmål. Takk for svar. Det virker som de fleste under her mener at det går greit av seg selv siden deres barn slutta ved 2 1/2 års alder, men hos de fleste jeg kjenner har barna brukt blierer til minst 3 1/2, har inntrykk av at det er vanlig og det er ikke aktuelt for oss hvis vi kan unngå det. Er jo mulig at min gutt finner ut av det selv ved toårs alder, men vi skal nok kjøre litt potte/do-tilvenning før det, og aktiv trening når det nærmer seg. Tenker jeg forsøker litt om morgenen, og etter bading som en start. Vi leker mye på badet, så tror ikke det blir et problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ja, å bruke bleie i dag er jo rene idyllen i forhold til det å bruke tøybleier. Bleiene kjennes jo ikke våte engang, selv om de om morgenen er tunge av væte, det er noe annet enn de kalde, våte tøybleiene, jeg tok av ungene om morgenen. Det er sant Min yngste søster er ti år yngre enn meg, så jeg husker tøybleiene jeg også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Vi begynte rett på dotrening da de var rundt 2 år. Har aldri brukt potte eller doring. Noen barn er kanskje redde for det store hullet i doen, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe doring før det store hullet er prøvd ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Vi har begynt nå, hun er litt over to år. Tar av bleia på ettermiddagen, og har potta på stuegulvet. Hun setter seg på den når hun kjenner hun må tisse. Har også sete på do som hun bruker, men det går også greit uten. Men da må jeg holde henne så hun ikke faller nedi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.