Gå til innhold

Konsekvenser for tenåringer

Gjest Konsekvenser for tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest Konsekvenser for tenåringer

Når en tenåring bruker å gjøre noe ordentlig galt...så er den eneste konskvensen "Gå og rydd på rommet ditt"...

Jeg mener denne konskvensen er alt for mild i mange settinger.... (lyving, stjeling osv)

Tenåringen vet at h*n bare må rydde rommet når h*n gjør noe galt...så da er det bare å fortsette med å gjøre gale ting...

Hva mener dere om konsekvenser for slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Gå å rydd rommet ditt"??

Er det noen som bruker det som konsekvens/straff? En burde da forvente at en tenåring rydder rommet sitt uansett, ikke som en straff?

En bør vel tenke mer på restriksjoner ifht mobil, PC og utetid som en konsekvens for feil handlinger hos tenåringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt på tryne ut. Jeg ville uansett aldri brukt å rydde rommet som straff. Da vil de jo hate dette enda mer.

Dessuten bør de få en virkelig straff. (Ta mobilen/PC tror jeg er kjedelig for dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rydde rommes er en oppgave alle må ta, ikke en straff.

Ved stjeling kan det være en idé å gjøre en avtale med en grepa politibetjent, ta med den håpefulle på politistasjonen og la h*n gjennomgå en av politiets realitetsorienteringer.

Slikt gjør inntrykk på de fleste.

Eller kan det ved gjentatt stjeling være greit å måtte betale dobbelt tilbake.

Løgn vil nødvendigvis medføre svekket tillit, mindre frihet og inndragning av privilegier.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tror ikke tenåringer gjør slike ting fordi de har blitt straffet for mildt. Derimot kan det være mange andre grunner som f.eks. usikker tilknytning, manglende forståelse av mitt og ditt (sammenheng med tilknytning), behov for å bli sett, mange negative erfaringer f.eks. med at "jeg får skylda uansett", press fra/frykt for represalier fra andre ungdommer eller andre ting. Hvis en tenker etter med seg selv så er det vel ikke frykten for straff som gjør at en ikke stjeler i butikken, eller? Hvis en tenåring har kommet inn i et mønster med slik atferd tror jeg iallefall ikke at det trengs en opptrapping av "konflikten" med strenge straffer. At det følger med noen naturlige konsekvenser er greit, f.eks. å måtte gjøre opp for seg, men ellers er det vel behov for en helt ny retning i relasjonen, ville jeg tenke. Det kan være lurt å drøfte saken med noen som har hele bildet, men samtidig ser det litt utenfra siden slike ting ofte er vanskelig å vurdere i eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...