Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leser h*n seint?

I så fall er det et veldig godt tips å klippe ut f.eks. ti avlange papirbiter. På hver bit skriver du et ord (kort eller langt, alt ettersom hvor store leseproblemer barnet har). Legg papirene som i en kortstokk og vis forreste kort til barnet. Barnet leser - vis neste kort - barnet lese - neste kort osv... Det er om å gjøre at skiftingen av kort går raskere og raskere. Etterhvert ser barnet mer på ordbildet enn på hver bokstav og man automatiserer lesningen. Etter noen dagers øving er det kanskje på tide med en ny kortstokk med nye ord :)

Leser h*n seint?

I så fall er det et veldig godt tips å klippe ut f.eks. ti avlange papirbiter. På hver bit skriver du et ord (kort eller langt, alt ettersom hvor store leseproblemer barnet har). Legg papirene som i en kortstokk og vis forreste kort til barnet. Barnet leser - vis neste kort - barnet lese - neste kort osv... Det er om å gjøre at skiftingen av kort går raskere og raskere. Etterhvert ser barnet mer på ordbildet enn på hver bokstav og man automatiserer lesningen. Etter noen dagers øving er det kanskje på tide med en ny kortstokk med nye ord :)

Han leser ganske bra, og har god leseforståelse. For tiden holder vi på med Harry Potter, leser litt hver, og han har bra tempo og flyt. Det er skrivingen som er "problemet" og det synes jeg er litt vanskeligere å øve på hjemme uten at det blir for mye preg av ekstralekser. Han sliter særlig med dobbeltkonsonanter og skj/kj-lyder. Han leser dem greit, antagelig fordi han skjønner ut fra sammenhengen hvilken lyd det er, men han skriver ofte feil.

Annonse

Han leser ganske bra, og har god leseforståelse. For tiden holder vi på med Harry Potter, leser litt hver, og han har bra tempo og flyt. Det er skrivingen som er "problemet" og det synes jeg er litt vanskeligere å øve på hjemme uten at det blir for mye preg av ekstralekser. Han sliter særlig med dobbeltkonsonanter og skj/kj-lyder. Han leser dem greit, antagelig fordi han skjønner ut fra sammenhengen hvilken lyd det er, men han skriver ofte feil.

Ok, da er det nok andre metoder som er bedre..

Her er en kjempefin side du kanskje kan finne noe som kan være til hjelp: http://www.laererhjelp.no/

Henger meg på denne. Noen som vet om noe nettbasert? Min 4. klassing er helt håpløs i rettskriving, spesielt dobbelkonsonant.

Jeg fant dette:

http://ordforalt3-4.cappelendamm.no/c205063/sammendrag/vis.html?strukt_tid=205063

http://www.quia.com/jg/570945.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...