Gjest utmattelse Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 En amalgan-plombe løsnet i stad, og jeg kom til å svelge den! Hva skal jeg gjøre for å motvirke eventuelle skader den kan gjøre i kroppen?? Jeg har utmattelsessyndrom fra før (som jeg begynner å bli bedre fra) så dette var veldig lite greit. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Stapp en finger i halsen og prøve å spy den opp igjen? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Ut i fra hva jeg har klart å søke opp, så virker det som om amalgan vil gå gjennom fordøyelsessystemet ditt uten å gjøre skade. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Tror ikke amalgan i fast form er skadelig, du er nok ikke den første som har opplevd dette. Er du usikker kan du jo ringe tannlegen og høre. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Amalgan gjør neppe noe mer skade ved at den ligger i magen din, enn at den satt i tennene... Nå vil den tross alt følge fordøyelsessystemet ut, og du blir kvitt den så egentlig er det bare positivt:-) 0 Siter
Gjest et ikke-problem Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Hvorfor skulle det medføre mer problemer å ha det i magen 7-8 timer i forhold til alle de åra du har hatt det i munnen? Vær glad du er kvitt det, og slutt å bekymre deg over sånne ikke-problemer. 0 Siter
Gjest utmattelse Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. Omstendelige prosedyrer for å fjerne det hos tannlegen? Er det det? Byttet akkurat ut to amalganfyllinger med to hvite plastfyllinger jeg. Tannlegen brukte boret og boret for å fjerne de gamle fyllingene. Ikke noe spesiell prosedyre som ble brukt der iallefall. Godt mulig jeg også svelget noen små biter - er ikke sikker på at alt ble med i den som suger opp spyttet, eller når jeg skylte nei. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. Det har du rett i, så jeg tror nok jeg hadde vært litt i tvil selv... Men jeg vil tro at når ei amalgamfylling gradvis løsner, så vil den gi fra seg like mye kvikksølv som når den går gjennom kroppen? Det tryggeste er altså at den ikke løsner og rekker å få gitt fra seg kvikksølv (noe din da må ha gjort i forkant av at den ramla av?). Sånn sett er det kanskje ikke noe verre at den ramler ut enn at den er løs? Du kan kanskje ringe tannlegen og spørre? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. ''Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe'' Jeg har fjernet amalgam hos tannlege flere ganger i forbindelse med at gamle plomber er blitt erstattet med nye, hvite. Jeg har ikke erfart noen "omstendelige prosedyrer". 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. ''Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe'' Jeg har fjernet amalgam hos tannlege flere ganger i forbindelse med at gamle plomber er blitt erstattet med nye, hvite. Jeg har ikke erfart noen "omstendelige prosedyrer". 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. Jeg har som sagt lest om dette ettersom du stilte spørsmålet. Og ja, man mistenker at amalgan-fyllinger kan være giftige, men det finnes ingen beviser for det så langt. Kvikksølvforgiftning på grunn av amalgan er fremdeles en veldig kontroversiell diagnose, så vidt jeg forstår. Som sagt: Det er mest sannsynlig ikke skadelig at fyllingen går igjennom fordøyelsen din og kommer ut på andre siden. 0 Siter
lu30 Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Huffda,men den kommer nok ut igjen neste gang du er på dr..... 0 Siter
Gjest et ikke-problem Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Takk for svar - men det virker som folk ikke har fått med seg at amalgan inneholder kvikksølv og regnes som giftig (endelig også av norske styringsmakter). Derfor er det omstendelige prosedyrer som skjer når man fjerner amalgan hos tannleger, nettopp fordi man ikke skal svelge noe. Tull og tøv. Amalgam inneholder riktignok kvikksølv, og hysteriske folk har helt sikkert ingen problemer med å finne tannleger som tar på seg månedrakt for å fjerne fyllingene. Men folk har levd helt greit med det i mange tiår uten at menneskeheten har forgått. Nei, glem fyllinga, og kom deg ut i frisk luft for å bli kvitt eventuelle andre ikke-problemer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Det er totalt ufarlig. Den går uendret gjennom tarmen og kommer ut i løpet av et par døgn. 0 Siter
Ginger2002 Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Når det gjelder kvikksølvet i amalgam så er det dampen som er farlig, ikke det stoffet i seg selv. Den du har svelget vil altså gå igjennom kroppen og ut i do. 0 Siter
Helmi Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Du har jo gått med dette amalgamet i munnen din i flere år.... 0 Siter
fresja Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Amalgamblommene har vært så lenge i munnen at vi har nok fått i oss masse gift allerede, dessverre. Jeg har hørt at tannlegen skal vise varsemd ved fjerning av amalgamblommer, og ikke ta alle tennene på en gang. 0 Siter
Mirabell Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Som flere andre her skriver, det går helt fint, du blir ikke syk av dette! Amalganet havner i do på naturlig måte, det er ikke mer skadelig enn å gå med det i munnen. Tiltakene rundt fjerning av amalgam fra tennene går vel mer på "føre var"-prinsippet, samt at da blir amalganet finfordelt pulver som potensielt kan være litt mer skadelig. Det er først og fremst kvikksølv-damp og kvikksølv-salter som er giftig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.