Gå til innhold

Kan hun tvinges til å ha gym?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil hjelpe henne da......
Skrevet

Datteren min er 17 år og går på videregående 1.år. Hun begynte i fjor, men sluttet. Har snakket med henne, og hun sier en av grunnene var at hun ikke ønsket å ha gym. Hun har komplekser for kroppen sin, og synes det er vanskelig å ha gym.

Jeg ser en jente som sliter litt her fordi hun er en del overvektig. Synes det er synd, da hun nå trives ellers på skolen. Hun vil heller ikke ugyldig fravær. Er det noen en kan gjøre i en slik situasjon? Hun vil rett og slett ikke utsettes for disse gymtimene, og det nytter ikke hva jeg sier til henne av oppmuntrende ord, samt motivere.

Hun har bestemt seg. Kan jeg som forelder si fra til skolen at hun ikke ønsker disse gymtimene, eller må hun ha legeerklæring? Det er ingenting i veien fysisk, det blir vel heller på det psykiske plan da.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

4

• laban

3

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Legeerklæring er god å ha for å dokumentere at datteren din har komplekser for kroppen, og at hun kanskje tidligere er blitt mobbet nettopp i gymtimene, og derfor har fobi mot å kle av seg sammen med jevnaldrende.

Oppsøk skolen og snakk med læreren og gjerne studieveilederen. Kanskje hun kan bli fritatt for gym, men hun må antakeligvis møte opp til timene, og noen av timene er jo også teoretisk undervisning.

Gjest merkelige greier
Skrevet

Hvordan kan foreldre mene at ungene, som er _overvektige_ IKKE skal ha gym? Jeg kan bare ikke fatte og begripe fornuften i det!

Send jenta på gym - hvorfor skal hun ikke bevege seg?

Gjest lærer på videregående
Skrevet

Ingen elever får fritak i kroppsøving. Har de fysiske plager som gjør det vanskelig å følge den ordinære undervisningen skal de ha et alternativt opplegg. Som f.eks. en elev på min skole med revmatisme slipper å løpe 3 km skogstur, men skal da bruke ergometersykkel på skolen istedet for. Det som dere evt kan gjøre er å spørre om hun kan gå litt før de andre slik at hun evt. slipper å dusje sammen med de andre. Hvis hun ikke deltar i kroppsøvingstimene vil hun ikke få fullverdig vitnemål, og kan dermed få problemer med evt senere opptak til høyskole eller universitet.

Gjest kollega fra alternativ opplæring
Skrevet

Ingen elever får fritak i kroppsøving. Har de fysiske plager som gjør det vanskelig å følge den ordinære undervisningen skal de ha et alternativt opplegg. Som f.eks. en elev på min skole med revmatisme slipper å løpe 3 km skogstur, men skal da bruke ergometersykkel på skolen istedet for. Det som dere evt kan gjøre er å spørre om hun kan gå litt før de andre slik at hun evt. slipper å dusje sammen med de andre. Hvis hun ikke deltar i kroppsøvingstimene vil hun ikke få fullverdig vitnemål, og kan dermed få problemer med evt senere opptak til høyskole eller universitet.

Jeg jobber også på videregående skole, men på alternativ opplæring. Hos oss har vi et alternativ opplegg til de som ikke har gym, dvs at de får gå tur istedet når de ikke greier å delta. Antar at det ikke er like lett til å få til noe sånt når dere ikke har like mye ressurser (i form av miljøarbeidere), men i teorien: Kunne hun gått tur disse timene og ellers deltatt i teorien? For det er jo ekstra viktig at denne jenten får beveget seg OG et vitnemål. (hvilket hun i verste fall kan gå glipp av, når hun psykisk har det såå dårlig at hun ikke makter å delta på lik linje med de andre i gym) Innspill?

Skrevet

Kanskje hun liker noen former for gym? Jeg elsket bading, selv om vi var mest avkledd da!

Gjest Vil hjelpe henne da......
Skrevet

Hvordan kan foreldre mene at ungene, som er _overvektige_ IKKE skal ha gym? Jeg kan bare ikke fatte og begripe fornuften i det!

Send jenta på gym - hvorfor skal hun ikke bevege seg?

Vet du hva lav selvfølelse og mobbing gjør med ett menneske? Selvfølgelig vil jeg at hun skal ha gym. Miljømessig har datteren min hatt alle forutsetningene til stede hva sunne matvaner og fysisk aktivitet angår. Det er nok andre ting her.

Gjest antigymnastikk
Skrevet

Gymnastikk-fascismen lever fortsatt i beste velgående i Norge ser jeg.

Jeg vil anbefale dere å skaffe henne en legeerklæring sånn at hun slipper gym. Evt kan hun be om å få gå spaserturer som et alternativ til gym og da slipper hun den fornærmelsen det er med fellesdusjing etterpå.

Skrevet

Vet du hva lav selvfølelse og mobbing gjør med ett menneske? Selvfølgelig vil jeg at hun skal ha gym. Miljømessig har datteren min hatt alle forutsetningene til stede hva sunne matvaner og fysisk aktivitet angår. Det er nok andre ting her.

Men vil hun ikke havne enda mer på siden av de andre om hun ikke deltar i gymmen? De andre vil vel lure på hvorfor hun ikke deltar også? Hva har hun tenkt å si til det?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg hadde legeerklæring på at jeg av ymse grunner ikke kunne følge den vanlige gymnastikken. Det jeg da gjorde, var at jeg hadde eget opplegg for meg selv. Det var fleksibelt slik at jeg kunne gå i garderoben før de andre.

Jeg måtte følge de få teoritimene vi hadde, det foregikk i klasserommet.

Så jeg ville ha tatt kontakt med skole og lege, og hørt om det ikke finnes en løsning som kan fungere for alle parter. Evnt om hun kanskje kan ta gym som privantist.

Her er ett eksempel på det:

http://www.sonans.no/ng/page?id=1138&key=795

For kroppsøving må en ha for å få vitnemål, men det er muligheter for å finne ordninger, så lenge dere tar kontakt med de rette instanser, vil jeg tro. Hva med å starte med rådgiveren på skolen?

Gjest har ikke ord
Skrevet

Hva i helvete gir deg rett til å "oute" meg?!? Jeg skrev innlegget med endret nick, din jævla idiot.

Oppførselen din gir webmaster rett til å oute deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva i helvete gir deg rett til å "oute" meg?!? Jeg skrev innlegget med endret nick, din jævla idiot.

Du outer deg selv. Det er kun du som viser en slik mangel på vanlig nettikette her på dette nettstedet.

Skrevet

Jeg jobber også på videregående skole, men på alternativ opplæring. Hos oss har vi et alternativ opplegg til de som ikke har gym, dvs at de får gå tur istedet når de ikke greier å delta. Antar at det ikke er like lett til å få til noe sånt når dere ikke har like mye ressurser (i form av miljøarbeidere), men i teorien: Kunne hun gått tur disse timene og ellers deltatt i teorien? For det er jo ekstra viktig at denne jenten får beveget seg OG et vitnemål. (hvilket hun i verste fall kan gå glipp av, når hun psykisk har det såå dårlig at hun ikke makter å delta på lik linje med de andre i gym) Innspill?

Det står jo i læreplanen at alle skal ha opplæring etter evner og forutsetninger. Derfor vil kanskje ikke denne eleven ha forutsetninger for å løpe 3 km skogstur, og burde kanskje få tilbud om, som du foreslår, en gåtur i stedet, eller en time på ergometersykkel. Poenget er jo at hun må ha karakter i kroppsøving for å kunne gå videre. Et tilpasset opplegg vil det være mulig for foreldre/elev, evt med legeerklæring å diskutere seg frem til. Da vil hun få karakter i forhold til sine prestasjoner i tilpasset opplegg, og et fullverdig vitnemål.

Skrevet

Det burde være mulig for datteren din å få et alternativt opplegg i kroppsøving, men hun kan ikke få fritak. Kanskje dere skulle sette dere ned sammen, og studere årsplanen. Der ser dere på hva hun tror hun kan følge med på og hva hun tror hun ikke kan klare. På det hun tror hun ikke makter har hun kanskje noen tanker om hva hun kan gjøre istedet. Hvis dere møter skolen med en positiv holdning og egne løsninger for hva dere mener kan fungere er det lettere for skolen å kunne godta ett alternativt opplegg. Ja, det å bli mobbet og stigmatisert gjennom oppveksten kan gjøre forferdelige ting med ett menneskes selvtillit. Men dere må jo fokusere på at det går bra nå, og ikke gjøre alt for mye ting som gjør at negativ oppmerksonhet er det som vil gjøre livet på vgs så vanskelig at hun velger å gi opp, igjen.

Skrevet

Og hvilken rett mener du at du har med å svare slik? Dette ba du om selv. Snakker om idiot.

Gjest fremmedord
Skrevet

Du outer deg selv. Det er kun du som viser en slik mangel på vanlig nettikette her på dette nettstedet.

Hva er netikette?

Gjest høstløv
Skrevet

Hva er netikette?

Sitat: "God folkeskikk gjelder overalt – også på Internett. Nettetikette er et fellesbegrep på regler for god folkeskikk ved bruk av Internett som kommunikasjonsmiddel. "

Google litt og så finner du svar på det allermeste.

Skrevet

Men vil hun ikke havne enda mer på siden av de andre om hun ikke deltar i gymmen? De andre vil vel lure på hvorfor hun ikke deltar også? Hva har hun tenkt å si til det?

Det samme tenkte jeg. Det må jo være enda verre..

Gjest dolberta
Skrevet

Sitat: "God folkeskikk gjelder overalt – også på Internett. Nettetikette er et fellesbegrep på regler for god folkeskikk ved bruk av Internett som kommunikasjonsmiddel. "

Google litt og så finner du svar på det allermeste.

Poenget var vel at det var nettikette vedkommende ikke skjønte.!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...