Gå til innhold

Kan hun tvinges til å ha gym?

Anbefalte innlegg

Gjest dolberta
Skrevet

Hva er netikette?

Det er en slags forkortelse av nett og etikette, og som høstløv sier: en slags mal for god oppførsel på nettet :)

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

4

• laban

3

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest har ikke ord
Skrevet

Poenget var vel at det var nettikette vedkommende ikke skjønte.!

Ja, og da får man svaret ved å google nettikette.

Skrevet

Synes du har fått gode svar av "lærer på videregående". Ta kontakt med skolen og fokuser på betydningen av tilrettelegging slik at ikke motstanden mot å del i gym blir det som gjør at hun slutter. Sannsynligvis vil skolen kunne være med på et alternativt opplegg for en periode, men dere bør sikkert jobbe med at hun ikke helt stenger for muligheten av at det kan bli mulig for henne å delta i det vanlige opplegget på et senere tidspunkt.

Forhåpentligvis har hun en forstandig gymlærer.

Gjest dolberta
Skrevet

Ja, og da får man svaret ved å google nettikette.

Joda, klart man kan google det meste, men det er mange her som liker å være hjelpsomme når det gjelder enkle spm, det er jo ingen som tvinger oss å svare. Blir man ordløs av så lite så skal det jaggu meg ikke mye til! :P

Gjest har ikke ord
Skrevet

Joda, klart man kan google det meste, men det er mange her som liker å være hjelpsomme når det gjelder enkle spm, det er jo ingen som tvinger oss å svare. Blir man ordløs av så lite så skal det jaggu meg ikke mye til! :P

Jeg var nødt til å bruke det nicket da jeg allerede har svart et annet sted i tråden. Det var ikke dette som gjorde at jeg ikke hadde ord :)

Jeg googler alt, og er en av de som ofte svarer folk her med det jeg googler frem. Jeg kan ikke riktig forstå at ikke alle andre finner den samme fascinasjonen i googling, men det er nå meg, da :-p

Skrevet

Hun kan ikke fritas fra gym, men hun kan få tilpasset opplegg - og der kan veldig mye gjøres. Jeg kjenner vgs-elever som (på grunn av angstproblemer, tidligere mobbing el.l) ikke har deltatt sammen med de andre i klassen sin i det hele tatt, i stedet har de f.eks gått turer, drevet med ridning eller lignende - planlagt sammen med gymlærer/rådgiver.

Ta kontakt med rådgiver ved skolen og/eller kontaktlærer/gymlærer, og be om å få snakke med dem om situasjonen. De fleste steder er de blitt veldig flinke til å få til alternative, tilpassede opplegg.

Ikke la dette skure og gå, sånn at hun sliter enda mer med motivasjon og vegring og pådrar seg en masse fravær attpåtil. Skolen liker foreldre som samarbeider. :)

Lykke til!

Skrevet

Hvordan kan foreldre mene at ungene, som er _overvektige_ IKKE skal ha gym? Jeg kan bare ikke fatte og begripe fornuften i det!

Send jenta på gym - hvorfor skal hun ikke bevege seg?

Hvis du hadde vært overvektig og i en sårbar alder, så er det stor sannsynlighet for at du ikke hadde orka å ha gym sammen med vennene dine du heller.... Klart det beste for den fysiske helsa er at hun har gym, men hun har også en psykisk helse å ta vare på.

Til og med voksne overvektige synes ofte det er ubehagelig å trene på helsestudio osv. Hvorfor skulle ikke en ungdom da føle det samme?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis du hadde vært overvektig og i en sårbar alder, så er det stor sannsynlighet for at du ikke hadde orka å ha gym sammen med vennene dine du heller.... Klart det beste for den fysiske helsa er at hun har gym, men hun har også en psykisk helse å ta vare på.

Til og med voksne overvektige synes ofte det er ubehagelig å trene på helsestudio osv. Hvorfor skulle ikke en ungdom da føle det samme?

Helt enig! Dessuten er unge mennesker mye mer sårbare, så her er det viktig å gå forsiktig frem!

Tror det er dusjingen som er verst. Det å være naken og totalt blottstillet foran andre... Skoler burde satse på en mer skjermet måte for de unge å dusje på.

Skrevet

Men vil hun ikke havne enda mer på siden av de andre om hun ikke deltar i gymmen? De andre vil vel lure på hvorfor hun ikke deltar også? Hva har hun tenkt å si til det?

Slik tenkte vi når vi gikk på skolen. Vi var vant til at alt skulle være likt. Det positive med skolen idag er at elevene er vant til at man kan få ulik undervisning, så min erfaring er at de ikke tenker spesielt over dette.

Gjest Doler av og til
Skrevet

Helt enig! Dessuten er unge mennesker mye mer sårbare, så her er det viktig å gå forsiktig frem!

Tror det er dusjingen som er verst. Det å være naken og totalt blottstillet foran andre... Skoler burde satse på en mer skjermet måte for de unge å dusje på.

Du har nok helt rett, skulle ønske at skolene var mye flinkere på dette området.

Skrevet

Dette er så fryktelig vanskelig... På en måte er det en fordel at de blir vant til å kunne være nakne i dusjen fra barneskolen, men på den annen side er dette tøft for noen. Jeg ser for meg at skjerming vil føre til mer erting i form av sniktitting etc.? Nei, jeg vet ikke....

hidi, the scorpion
Skrevet

Du har nok helt rett, skulle ønske at skolene var mye flinkere på dette området.

Og det er så enkelt! Bare en svingdør montert til hver dusj, og de unge får det privatlivet de ønsker;)

Gjest Doler av og til
Skrevet

Og det er så enkelt! Bare en svingdør montert til hver dusj, og de unge får det privatlivet de ønsker;)

Nemlig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette er så fryktelig vanskelig... På en måte er det en fordel at de blir vant til å kunne være nakne i dusjen fra barneskolen, men på den annen side er dette tøft for noen. Jeg ser for meg at skjerming vil føre til mer erting i form av sniktitting etc.? Nei, jeg vet ikke....

Her var det snakk om litt større elever;) Og de fortjener litt privatliv! En liten svingdør inn til hver dusj, burde gjøre susen...

Våre ungdommer fortjener såpass;)

Gjest kollega fra alternativ opplæring
Skrevet

Det står jo i læreplanen at alle skal ha opplæring etter evner og forutsetninger. Derfor vil kanskje ikke denne eleven ha forutsetninger for å løpe 3 km skogstur, og burde kanskje få tilbud om, som du foreslår, en gåtur i stedet, eller en time på ergometersykkel. Poenget er jo at hun må ha karakter i kroppsøving for å kunne gå videre. Et tilpasset opplegg vil det være mulig for foreldre/elev, evt med legeerklæring å diskutere seg frem til. Da vil hun få karakter i forhold til sine prestasjoner i tilpasset opplegg, og et fullverdig vitnemål.

Takk for klargjørende svar :)

Skrevet

Her var det snakk om litt større elever;) Og de fortjener litt privatliv! En liten svingdør inn til hver dusj, burde gjøre susen...

Våre ungdommer fortjener såpass;)

Mulig du har rett i det, ja ;)

Skrevet

Og hvilken rett mener du at du har med å svare slik? Dette ba du om selv. Snakker om idiot.

Det går an å la være å svare på slikt tull.

hidi, the scorpion
Skrevet

Mulig du har rett i det, ja ;)

Jeg _vet_ jeg har rett;))

Dessverre, for å si det slik, men ungdommen i dag har harde krav foran seg...;((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...