Gå til innhold

Kan hun tvinges til å ha gym?

Anbefalte innlegg

Gjest ta det som privatist
Skrevet

Hei! Jeg vet litt hvordan datteren din har det. Jeg hatet gym, slet meg gjennom det hele ungdomsskolen og videregående (det hadde ikke noe med overvekt å gjøre, men kjenner meg godt igjen i store komplekser for kroppen, pluss at jeg var elendig i det meste av lagspill osv.) MEN, jeg kom meg gjennom det, og det er jo bra. Men i ettertid fikk jeg vite at man kan ta det som privatist! Da er det 3 timers eksamen, i kun teori. Pensum er en av de vanlige gym-bøkene de bruker på skolen.

Jeg skulle så inderlig ønsket at noen fortalte meg at det var en mulighet så jeg slapp å grue meg til gym hver eneste uke!

Min gymlærer snakket det bort, men det er absolutt en god mulighet. Ei venninne meldte seg av kroppsøving i vgs, og tok det som teorieksamen ved slutten av året. Sjekk det ut, kanskje datteren din liker og er flinkere i teori:)

Da får man vitnemål, og senere studier er ikke noe problem. Lille meg trenger vel ikke akkurat å belære deg om hvor viktig trening og treningsglede er, men tenkte bare å si at for meg så hjalp det veldig mye å bare bli ferdig med alt som het gym, og velge selv hva jeg ville trene! Hvis datteren din ikke har prøvd spinning så kan du jo gi videre det tipset. Hjelper i hvert fall meg med mine komplekser at jeg sitter på min egen sykkel, i en mørk sal, hvor alle er opptatt av seg selv.

Håper i alle fall det ordner seg for henne, for det er virkelig ikke godt å grue seg til noe hver eneste uke..

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

4

• laban

3

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men vil hun ikke havne enda mer på siden av de andre om hun ikke deltar i gymmen? De andre vil vel lure på hvorfor hun ikke deltar også? Hva har hun tenkt å si til det?

Det er så mange forskjellige individuelle planer og tiltak for så mange elever nå, at det har lite å si - elevene tenker ikke over det på samme måte lenger.

Skrevet

Det er så mange forskjellige individuelle planer og tiltak for så mange elever nå, at det har lite å si - elevene tenker ikke over det på samme måte lenger.

Det er sant, begynner å bli noen år siden jeg selv tuslet ut av videregående gitt... :-|

Skrevet

Jeg har hatet gym siden første klasse på barneskolen. Det at noen ikke trives i gymtinene er veldig vanskelig å forstå for dem som spretter der som noen gummiballer - og ikke minst: lykkes i det de gjør. Å alltid være den som blir plukket ut sist til et lag, alltid være "dårligst" - det er ikke noe gøy, for å si det slik. Hadde jeg kunnet unnslippe gymmen på videregående, så hadde jeg gladelig gjort det. Ikke hadde jeg tatt noen skade av det heller, gymtimene ga meg ingenting annet enn følelse av mislykkethet.

Jammen var jeg glad da den aller siste gymtinen på vgs. var over :)

Nå har sikkert gymundervisningen blitt litt bedre de siste årene. Men de superflinke gymelskerne er nok der fortsatt... og i skyggen har du oss andre som aldri finner seg til rette i vanlige gymtimer.

Så...jeg skjønner godt at enkelte elever ikke ønsker å delta i felles gymundervisning av forskjellige årsaker. Jenter er nådeløse, jentegarderoben et utrivelig sted for den som strever med sin selvfølelse.

Skrevet

Jeg har hatet gym siden første klasse på barneskolen. Det at noen ikke trives i gymtinene er veldig vanskelig å forstå for dem som spretter der som noen gummiballer - og ikke minst: lykkes i det de gjør. Å alltid være den som blir plukket ut sist til et lag, alltid være "dårligst" - det er ikke noe gøy, for å si det slik. Hadde jeg kunnet unnslippe gymmen på videregående, så hadde jeg gladelig gjort det. Ikke hadde jeg tatt noen skade av det heller, gymtimene ga meg ingenting annet enn følelse av mislykkethet.

Jammen var jeg glad da den aller siste gymtinen på vgs. var over :)

Nå har sikkert gymundervisningen blitt litt bedre de siste årene. Men de superflinke gymelskerne er nok der fortsatt... og i skyggen har du oss andre som aldri finner seg til rette i vanlige gymtimer.

Så...jeg skjønner godt at enkelte elever ikke ønsker å delta i felles gymundervisning av forskjellige årsaker. Jenter er nådeløse, jentegarderoben et utrivelig sted for den som strever med sin selvfølelse.

''Jammen var jeg glad da den aller siste gymtinen på vgs. var over :)

''

Det var jeg også, ingen gymtimer da jeg var student :-)

Skrevet

Hvordan kan foreldre mene at ungene, som er _overvektige_ IKKE skal ha gym? Jeg kan bare ikke fatte og begripe fornuften i det!

Send jenta på gym - hvorfor skal hun ikke bevege seg?

Dersom man blir psykisk syk av å gjøre noe, så fungerer ikke tvang!!!

Men det er jo ingen tvil om at jenta trenger å bevege seg. Kanskje skolen kunne gjort en eller annen spesialvri?

Da jeg gikk på videregående "snek" jeg meg unna alle gymtimene med løping. Jeg hatet å løpe (og gjør det enda) og hadde problemer med kneet. Den gangen hadde jeg tilgang til å kunne trene i en styrkeløft-klubb. (Den var stengt på dagtid, men jeg hadde tilgang til nøkkel.) I samråd med læreren fikk jeg lov til å dra dit å trene. Vet et par anledninger kom han ned å sjekket at jeg faktisk gjorde det. (Ettersom det var min store lidenskap, så snek jeg meg heller aldri unna det)

Gjest høstløv
Skrevet

Hei! Jeg vet litt hvordan datteren din har det. Jeg hatet gym, slet meg gjennom det hele ungdomsskolen og videregående (det hadde ikke noe med overvekt å gjøre, men kjenner meg godt igjen i store komplekser for kroppen, pluss at jeg var elendig i det meste av lagspill osv.) MEN, jeg kom meg gjennom det, og det er jo bra. Men i ettertid fikk jeg vite at man kan ta det som privatist! Da er det 3 timers eksamen, i kun teori. Pensum er en av de vanlige gym-bøkene de bruker på skolen.

Jeg skulle så inderlig ønsket at noen fortalte meg at det var en mulighet så jeg slapp å grue meg til gym hver eneste uke!

Min gymlærer snakket det bort, men det er absolutt en god mulighet. Ei venninne meldte seg av kroppsøving i vgs, og tok det som teorieksamen ved slutten av året. Sjekk det ut, kanskje datteren din liker og er flinkere i teori:)

Da får man vitnemål, og senere studier er ikke noe problem. Lille meg trenger vel ikke akkurat å belære deg om hvor viktig trening og treningsglede er, men tenkte bare å si at for meg så hjalp det veldig mye å bare bli ferdig med alt som het gym, og velge selv hva jeg ville trene! Hvis datteren din ikke har prøvd spinning så kan du jo gi videre det tipset. Hjelper i hvert fall meg med mine komplekser at jeg sitter på min egen sykkel, i en mørk sal, hvor alle er opptatt av seg selv.

Håper i alle fall det ordner seg for henne, for det er virkelig ikke godt å grue seg til noe hver eneste uke..

Jeg tror at det gjelder andre regler etter "Kunnskapsløftet" reformen som kom for tre-fire år siden.

Elevene må møte opp til undervisning og følge med på faget, dvs de kan ikke sove under timene, ellers kan læreren ikke sette standpunktkarakterer og elevene får ikke et fullverdig vitnemål, fravær kan ikke overskride en for stor andel av undervisningstimene.

Gym er ikke et fag, de kommer opp i til eksamen, dvs det er standpunktkarakteren som kommer på vitnemålet

Skrevet

Jeg tror at det gjelder andre regler etter "Kunnskapsløftet" reformen som kom for tre-fire år siden.

Elevene må møte opp til undervisning og følge med på faget, dvs de kan ikke sove under timene, ellers kan læreren ikke sette standpunktkarakterer og elevene får ikke et fullverdig vitnemål, fravær kan ikke overskride en for stor andel av undervisningstimene.

Gym er ikke et fag, de kommer opp i til eksamen, dvs det er standpunktkarakteren som kommer på vitnemålet

Tillegg: Gym består av en teoretisk og en praktisk (fysisk) del. Har man fritak for den fysiske, f.eks. pga. en kronisk sykdom som gjør det umulig å delta i den gymmen som tilbys, får man karakter basert på prøver i teoridelen.

Gjest høstløv
Skrevet

Tillegg: Gym består av en teoretisk og en praktisk (fysisk) del. Har man fritak for den fysiske, f.eks. pga. en kronisk sykdom som gjør det umulig å delta i den gymmen som tilbys, får man karakter basert på prøver i teoridelen.

Ja, men det avholdes ikke eksamen.

Og vedkommende må være tilstede ved undervisningen.

Skrevet

Ja, men det avholdes ikke eksamen.

Og vedkommende må være tilstede ved undervisningen.

Jeg vet ikke hva som står i reglene, men i praksis forlanges det ikke at de ser på at de andre har gym. Men de må selvfølgelig møte opp til teoritimene og -prøvene.

Jeg vet om en som gikk ut av vgs nå med gymkarakter basert på teori (pga. hjerteproblem). Han måtte ha en egen muntlig prøve med gymlæreren før karakteren ble satt, i tillegg til de skriftlige prøvene som alle hadde. Han var ikke i gymsalen (som var i leid lokale utenfor skolen) i løpet av de tre årene på vgs.

Gjest ta det som privatist
Skrevet

Det ser da ut som det går an å ta det som privatist etter kunnskapsløftet?

Fant litt erfaringer fra andre her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=433169

og denne linken

http://www.aftenbladet.no/lokalt/578427/Elevene_kan_slippe_hele_gymmen.html

Dessuten var det i hvert fall ved min skole bare teorioppgaver som måtte leveres ukentlig dersom man hadde legeerklæring, og man fikk standpunktkarakter etter disse besvarelsene. Så det er jo også en mulighet hvis skolen det gjelder tillater det.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg vet ikke hva som står i reglene, men i praksis forlanges det ikke at de ser på at de andre har gym. Men de må selvfølgelig møte opp til teoritimene og -prøvene.

Jeg vet om en som gikk ut av vgs nå med gymkarakter basert på teori (pga. hjerteproblem). Han måtte ha en egen muntlig prøve med gymlæreren før karakteren ble satt, i tillegg til de skriftlige prøvene som alle hadde. Han var ikke i gymsalen (som var i leid lokale utenfor skolen) i løpet av de tre årene på vgs.

OK, men den kunnskap jeg har med tvungen oppmøte i gymtimene er altså også basert på erfaringer.

Da praktiseres det ulikt på de forskjellige skolene.

Skrevet

Jeg hadde tilpasset gym fra ungdomsskolen og opp gjennom videregående - hovedsakelig av psykiske grunner.

Anbefaler å alliere seg med lege og skolens rådgivere - det skal være mulig å finne en løsning! Man skal ikke være nødt å miste muligheten til høyere utdanning fordi man ikke takler "standard"-gym.

Skulle det skjære seg helt med samarbeidet har du alltids studiekompetanse etter 23/5-regelen:

http://www.uio.no/studier/opptak/23-5.html

Skrevet

Ta kontakt med rådgiver og gynlæreren hennes. Det bør være mulig å finne en løsning som gjør at gymtimene blir litt lettere for henne å gjennomføre.

Jeg har selv slitt med overvekt siden ungdomsskolen, og hatet gym som pesten. Likte ikke å kle av meg sammen med andre, likte ikke at jeg bestandig ble hengende etter og ikke orket like mye som de andre. Og fikk høre det grundig av de andre i klassen at jeg ikke holdt mål.

På videregående fikk jeg etter hvert en dyktig gymlærer, som ikke mente at alle skulle gjennom det samme. Noen ganger hadde jeg samme opplegg som de andre, andre ganger hadde jeg et eget opplegg, bl.a på tester. For første gang fikk jeg følelsen av at jeg fikk til noe i gymmen, at jeg var bra nok. Og det ble slutt på kommentarene fra de andre i klassen da jeg fikk et tilpasset opplegg.

En annen viktig ting var at når vi skulle deles inn i lag, hadde gymlæreren gjort på forhånd. Jeg slapp å bli stående igjen til sist, og høre stønnene til de som måtte "velge" meg eller "kan ikke dere ta Orio? Vi trenger henne ikke."

Skrevet

Jeg sitter i ressursteamet på en vgs og behandler mange slike søknader hvert år. På min skole fungerer det slik.

Eleven skaffer seg legeerklæring som beskriver hvorfor hun ikke kan ha kroppsøving. Legeerklæringen bør være såpass konkret at det kan tydelig leses ut fra den hva eleven makter og hva hun ikke makter.

Eleven sender søknad til ressursteamet om fritak for vurdering i praksisdelen av kroppsøvingsfaget (ingen får fritak for vurdering i teoridelen av faget). Noen ganger har eleven et forslag til et alternativt kroppsøvingsopplegg selv, noen ganger har lege/fysioterapeut foreslått et opplegg, noen ganger må eleven sette seg med med KØ lærer og finne ut av det.

Ressursteamet godkjenner opplegget. Faglæreren må følge opp det alternative opplegget ved at eleven fører treningsdagbok som blir kontrollert med jevne mellomrom og har en treningssamtale med eleven i ny og ne. Det er mye tillitt i dette systemet.

Eleven møter i alle teoritimene og tar prøvene. Karakter på teoriprøvene danner grunnlaget for karakteren i faget.

Hvis det i hovedsak dreier som om problemer med dusjing, er en løsning at eleven dusjer i lærerdusjen (ikke sammen med læreren altså...)

Skrevet

Legeerklæring er god å ha for å dokumentere at datteren din har komplekser for kroppen, og at hun kanskje tidligere er blitt mobbet nettopp i gymtimene, og derfor har fobi mot å kle av seg sammen med jevnaldrende.

Oppsøk skolen og snakk med læreren og gjerne studieveilederen. Kanskje hun kan bli fritatt for gym, men hun må antakeligvis møte opp til timene, og noen av timene er jo også teoretisk undervisning.

Hun må IKKE ha gym. Eksamen kan hun ta som privatist. Jobber selv med dette. At Lærer på videregårende sier at alle må, men få tilpasset stemmer ikke helt. Om man er tatt om som "vanlig" elev ved videreårende skoler følger man ofte det fastsatte programmet, dvs at skolen ordner eksamener og står for innholdet i faget. Men men kan altså velge å ta fag som privatsit, og likvel få et fullverdig vitnemål.

På 90 tallet når jeg selv gikk på gymanset ble jeg fritatt fra gym med legeerklering, og fikk likvel fullverdig vitnemål.

Å mene noe om hva hun bør velge, hva som er sunt for henne osv osv er jo ikke så int i denne sammenhengen. Psykisk helse er det viktigste her. Gym 2 timer i uken vil ikke forbedre et overvektsproblem, men forverre et psykiskt et. Og være psykisk nedbrutt og også miste muligheten for videreutdanning er jo svært uheldig, men altså ikke nødvendig i dette tilfellet.

Så, snakk med eksamenskontoret, meld henne opp som privatist i gym. Hun følger da bare de vanlige timene på skolen, og lar vær å møte til gym. Skolen kan true med alt mulig fjas, men rettighetene er altså hennes side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...