Gå til innhold

Kan hun tvinges til å ha gym?

Gjest Vil hjelpe henne da......

Anbefalte innlegg

Gjest Vil hjelpe henne da......

Datteren min er 17 år og går på videregående 1.år. Hun begynte i fjor, men sluttet. Har snakket med henne, og hun sier en av grunnene var at hun ikke ønsket å ha gym. Hun har komplekser for kroppen sin, og synes det er vanskelig å ha gym.

Jeg ser en jente som sliter litt her fordi hun er en del overvektig. Synes det er synd, da hun nå trives ellers på skolen. Hun vil heller ikke ugyldig fravær. Er det noen en kan gjøre i en slik situasjon? Hun vil rett og slett ikke utsettes for disse gymtimene, og det nytter ikke hva jeg sier til henne av oppmuntrende ord, samt motivere.

Hun har bestemt seg. Kan jeg som forelder si fra til skolen at hun ikke ønsker disse gymtimene, eller må hun ha legeerklæring? Det er ingenting i veien fysisk, det blir vel heller på det psykiske plan da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke inne i reglene for videregående, men gym er vel et obligatorisk fag? Og det kan man vel ikke velge bort, sånn uten videre. Og selv om hun får lov, eventuelt med legeerklæring, vil hun jo ikke få karakter i gym. Og det blir jo dumt med tanke på vitnemålet... Samtidig er det vel bedre å få et vitnemål med hull enn ingen utdannelse...

Kan du ta kontakt med skolen, eventuelt rådgiver eller sosiallærer, og høre om de har noen tanker om dette? De kan reglene (det bør de i hvert fall!) og kan sikkert svare deg skikkelig på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke inne i reglene for videregående, men gym er vel et obligatorisk fag? Og det kan man vel ikke velge bort, sånn uten videre. Og selv om hun får lov, eventuelt med legeerklæring, vil hun jo ikke få karakter i gym. Og det blir jo dumt med tanke på vitnemålet... Samtidig er det vel bedre å få et vitnemål med hull enn ingen utdannelse...

Kan du ta kontakt med skolen, eventuelt rådgiver eller sosiallærer, og høre om de har noen tanker om dette? De kan reglene (det bør de i hvert fall!) og kan sikkert svare deg skikkelig på dette.

Kanskje det går an med en ordning at hun har egentrening, samt deltar i teoriundervisning og tar prøvene?

Hva med å be om et møte med gymlærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at gym er et obligatorisk fag, vil jeg tro hun er nødt til å gjennomføre dette. Mulig hun kan tilrettelagt et opplegg og dere bør da ta kontakt med skolen og forhøre dere om mulighetene for det.

Det beste man kan gjøre nå er vel å finne årsaken til hennes overvekt og fokusere på å få henne ned i vekt, slik at hun kan delta på lik linje med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an med en ordning at hun har egentrening, samt deltar i teoriundervisning og tar prøvene?

Hva med å be om et møte med gymlærer?

Mulig du startet denne tråden et annet sted å forum og, jeg svarte hverfall på samme et annet sted. NEI, hun kan ikke tvinges til å ha gym. Hun kan melde seg av gymundervisningen, og melde seg opp i gym som privatist. Det er alltid de som mener at gym på skolen er så og så viktig..bla bla bla..mmen ingen blir hverken slankere eller lykkligere av 2-3 ganger i uka.

Skolen vil sikkert ikke være særlig sammarbeidsvillige rundt dette, men her gjør hun altså akkurat som hun vil. Samme gjelder i prinsippet i andre fag også, det er faktisk eksamen som teller, ikke hvor mange timer du har holdt ut med undervisning.

Det er jo mange som tar almennfag og får studiekompentanse hver år utenfor videregående skole, og de har jo aldri gym. Mye bedre å gå som privatist, enn at man aldri får de utdanningen man faktisk ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi hadde i min gymnastid en forståelseful lærer og skoleledelse som la opp til en del individuell gym. Vi hadde noen sportstalenter i klassen innen forskjellige grener. de fikk trene med sitt. Vi var 5 jenter som ville trene aerobicks- det fikk vi lov til i ett tilstøtende rom osv. Hun gikk litt til og fra og sjekket at alle gjorde sitt beste med det de drev med. Teorien hadde alle på fellesen.

Hvorfor ikke ta det opp med læreren/ skoleledelsen og prøve å få til et alternativt opplegg for din datter og eventuellt noen av hennes venner? Det burde være mulig. Er det ikke krav om individuell opplæring i skolen nå? Vår lærer var etter min mening veldig fremsynt den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...