Gå til innhold

Oppdatering UL i dag:baby uten magesekk..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da er vi tilbake etter en ultralyd som forsåvidt gikk ok. Alt det legen skulle sjekke( blodgjennomstrømming, vekst osv), så fint ut.

MEN, han kunne _ikke_ finne magesekken til den lille! Var vel inne i 45 minutt, og legen er en meget dyktig og erfaren spesialist. Fikk mistanke om at noe ikke var helt tipp-topp da han ble stille en stund.. Hjertet, hjerne, nyrer og urinblære så imidlertidig helt perfekt ut.

Skal tilbake om 3 uker for å lete en gang til. Viss vi ikke finner magesekk da heller, vet jeg ærlig ikke hva som skjer videre. Tenker som så at det må vel gå veldig fint så lenge man vet om slikt i god tid før barnet blir født?

Noen som har erfaringer å komme med? Føler meg ikke bekymret over UL idag, mer undrende og avventende. Gikk rett på butikken og kjøpte de første små søte hvite babyklærne.

Tror dette går seg til, jeg!

Hilsen

Skrevet

Jeg aner ingenting om dette og skjønner jo at du ble litt urolig... Samtidig tenker jeg at det er flott at alle andre indre organer ser perfekte ut!

Det skjer jo iblant at legene ikke klarer å se alt de vil se på UL, så du får krysse fingrene for at magesekken er der neste gang :)

Gjest majas mamma
Skrevet

Jeg aner ingenting om dette og skjønner jo at du ble litt urolig... Samtidig tenker jeg at det er flott at alle andre indre organer ser perfekte ut!

Det skjer jo iblant at legene ikke klarer å se alt de vil se på UL, så du får krysse fingrene for at magesekken er der neste gang :)

UL er ingen vidundermetode hvor man kan se "alt". På sistemann var det en meget erfaren ultralyd-lege som sa på siste overtidskontrollen på morgenen at frøkna veide ca 4,5 kilo og var lang. Og tolv timer senere kom det ut ei lita frøken på 3,6 og 50 cm. Tror du kan ta ting med ro, og satse på at alt er bra. Hadde det vært noe veldig alvorlig ville de ikke ventet i tre uker før de sjekker det ut.

Gjest dolberta
Skrevet

Skjønner godt at du ble pittelitt bekymret. Oppdateringen din fikk meg til for første gang i livet mitt å lure på om man kan leve uten magesekk, og vitebegjærlig som jeg er måtte jeg google litt. Fant bl.a dette:

''Magesekken er først og fremst et lager for maten. Man kan fint leve uten magesekk, man må da spise mindre og oftere. Magesekken kan endre størrelse over tid. I magesekken starter også nedbrytningen av karbohydrater og proteiner ved hjelp av enzymer i magesafta. (Proteinene brytes ned til polypeptider og karbohydratene til kortere karbohydrater. Maten blir eltet i magesekken før peristaltiske bølger skyver maten til tolvfingertarmen (portneren). ''

Så lærte jeg noe nytt.

Håper at alt er ok om tre uker.

Mvh

Skrevet

UL er ingen vidundermetode hvor man kan se "alt". På sistemann var det en meget erfaren ultralyd-lege som sa på siste overtidskontrollen på morgenen at frøkna veide ca 4,5 kilo og var lang. Og tolv timer senere kom det ut ei lita frøken på 3,6 og 50 cm. Tror du kan ta ting med ro, og satse på at alt er bra. Hadde det vært noe veldig alvorlig ville de ikke ventet i tre uker før de sjekker det ut.

''Hadde det vært noe veldig alvorlig ville de ikke ventet i tre uker før de sjekker det ut.''

Tja... Har dessverre svært liten tiltro til vanlig "jordmorultralyd". Og det spiller vel egentlig liten rolle om de venter noen uker, de kan jo ikke gjøre noe fra eller til om barnet mangler magesekk før det er ute av magen.

Men selvfølgelig krysser jeg fingre og tær for at barnet har magesekk og at alt annet også er helt fint! :o)

Gjest dolberta
Skrevet

''Hadde det vært noe veldig alvorlig ville de ikke ventet i tre uker før de sjekker det ut.''

Tja... Har dessverre svært liten tiltro til vanlig "jordmorultralyd". Og det spiller vel egentlig liten rolle om de venter noen uker, de kan jo ikke gjøre noe fra eller til om barnet mangler magesekk før det er ute av magen.

Men selvfølgelig krysser jeg fingre og tær for at barnet har magesekk og at alt annet også er helt fint! :o)

Akkurat dette var ikke akkurat en "vanlig jordmor ultralyd" ;) Før i dag fortalte hun nemlig at:

''Ja, i dag skal jeg på ultralyd igjen, nr 5 i dette svangerskapet. Får ekstra oppfølging pga 3 MA og at jeg går på blodtynnende sprøyter. I dag skal gynekologen måle gjennomstrømningen i navlestrengen for å sjekke at alt ser fint ut. ''

Skrevet

Akkurat dette var ikke akkurat en "vanlig jordmor ultralyd" ;) Før i dag fortalte hun nemlig at:

''Ja, i dag skal jeg på ultralyd igjen, nr 5 i dette svangerskapet. Får ekstra oppfølging pga 3 MA og at jeg går på blodtynnende sprøyter. I dag skal gynekologen måle gjennomstrømningen i navlestrengen for å sjekke at alt ser fint ut. ''

Det har du jo rett i, men en gynekolog er vel ingen spesialist på fostermedisin nødvendigvis?

Gjest dolberta
Skrevet

Det har du jo rett i, men en gynekolog er vel ingen spesialist på fostermedisin nødvendigvis?

Det vet jeg faktisk ikke, men ville da tro det? Trodde de fleste gynekologer også var fødselsleger? eller er jeg helt på viddene nå?

(jada jeg KAN google det) (den var ikke til deg Lillemus) ;)

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke, men ville da tro det? Trodde de fleste gynekologer også var fødselsleger? eller er jeg helt på viddene nå?

(jada jeg KAN google det) (den var ikke til deg Lillemus) ;)

Fødselsleger er heller ikke spesialister innen fostermedisin. :o)

Jeg hadde en del ultralyder hos en slik spesialist i mitt andre svangerskap skjønner du. :o)

Skrevet

Skjønner godt at du ble pittelitt bekymret. Oppdateringen din fikk meg til for første gang i livet mitt å lure på om man kan leve uten magesekk, og vitebegjærlig som jeg er måtte jeg google litt. Fant bl.a dette:

''Magesekken er først og fremst et lager for maten. Man kan fint leve uten magesekk, man må da spise mindre og oftere. Magesekken kan endre størrelse over tid. I magesekken starter også nedbrytningen av karbohydrater og proteiner ved hjelp av enzymer i magesafta. (Proteinene brytes ned til polypeptider og karbohydratene til kortere karbohydrater. Maten blir eltet i magesekken før peristaltiske bølger skyver maten til tolvfingertarmen (portneren). ''

Så lærte jeg noe nytt.

Håper at alt er ok om tre uker.

Mvh

Tusen takk!

Denne siden fant jeg også da jeg prøvde å google litt i kveld.. Syns det var ganske betryggende å vite!

Skrevet

Hei!

Nei, jeg har heller ingen stor tiltro til såkalte vanlige ultralydundersøkelser. På sykehuset for 6 uker siden var det en surrete vikarlege som kranglet med turnuskandidaten sin under hele UL-timen. Det eneste han egentlig sjekket var mål av hode, midje og lårbein. Så var han ferdig og stakk! Satt igjen med spørsmålet om alt var bra eller ikke.

Derfor kan det faktisk hende at magesekken ikke var der forrige gang heller, fordi den ble ikke sjekket. Men, men... jeg skal iallefall ikke tilbake til sykehuset for flere UL, dette var første og siste gang. Holder meg til private gynekolog/fødselsspesialister heretter - min erfaring er at de er mye mer grundige.

Skrevet

Gynekologen min er spesialist i kvinnesykdommer, fødselshjelp og gynekologi - ikke fostermedisin.

Det var jo ikke det jeg i utgangspunktet hadde behov for, ingen ante at magesekken plutselig skulle mangle idag.

Men vi får se - han her har virkelig peiling og veldig lang erfaring. Han har i tidligere svangerskap gåttt igjennom absolutt alt ved barnet og det har vært veldig betryggende.

Men uansett; jeg tar imot det barnet jeg får! Er sikkert verdens herligste uansett!

Skrevet

Gynekologen min er spesialist i kvinnesykdommer, fødselshjelp og gynekologi - ikke fostermedisin.

Det var jo ikke det jeg i utgangspunktet hadde behov for, ingen ante at magesekken plutselig skulle mangle idag.

Men vi får se - han her har virkelig peiling og veldig lang erfaring. Han har i tidligere svangerskap gåttt igjennom absolutt alt ved barnet og det har vært veldig betryggende.

Men uansett; jeg tar imot det barnet jeg får! Er sikkert verdens herligste uansett!

Høres ut som du har en kjempeflott gynekolog! :o) Og jeg håper virkelig det går bra med babyen, magesekken er jo ikke et organ som livet står og faller på, så dette ordner seg helt sikkert. *Klem*

Skrevet

Hei! Skjønner du ble litt bekymret ja, men det var godt å høre at alt annet så bra ut. :) Jeg har ikke peiling på dette, men håper alt ser tipp-topp ut på neste UL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...