Gå til innhold

Kontantuttak i bank

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg går ikke i banken når jeg trenger kontanter, det ordner jeg i minibank eller eventuelt i butikk. Valuta tar jeg ut i minibank på flyplassen, om jeg ikke skal til et veldig sært sted.

I banken får man ordnet noen typer overføringer man ikke får gjort i nettbank, man kan kjøpe bankremisser, søke eller få rådgivning om lån, diverse investeringer, forsikring og pensjon med mer.

Jeg mener store beløp i 10.000 - 50.000 kroners klassen.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

8

• candyqueen_83

5

• morsan

4

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener store beløp i 10.000 - 50.000 kroners klassen.

Når har man egentlig behov for så mye kontanter, foruten å betale evt. svart arbeid?

Gjest høstløv
Skrevet

Når har man egentlig behov for så mye kontanter, foruten å betale evt. svart arbeid?

Når man kjøper bruktbil privat.

Eller kjøper brukt campingvogn av privatpersoner, da blir det fort mer enn 50.000 kroner også.

Skrevet

Eller kjøper brukt campingvogn av privatpersoner, da blir det fort mer enn 50.000 kroner også.

''Når man kjøper bruktbil privat.''

Når jeg har kjøpt bil har jeg betalt med bankremisse, tror det er det vanligste.

Skrevet

Øh - da bruker man nettbank vel? Eller bankremisse?

Skrevet

Sånn som afrikaneren på toget fra Ål, ref en tidligere historie i Aftenposten. Nå fant jeg ikke igjen Aftenpostens glimrende artikkel om dette, men her gjengis historien fra en blogg:

http://27249.vgb.no/2008/10/26/mistenkelig-neger-med-penger-tok-toget-fra-al-stasjon/

Skrevet

Jeg ville ikke brukt nettbank om jeg kjøpte bil privat fra en jeg ikke kjente. Kan bli vanskelig å få tilbake pengene om kjøpet av en eller annen grunn ikke går i orden. Så langt har jeg brukt bankremisse.

Skrevet

Når man feks skal reise til land hvor det nesten ikke finnes minibanker eller kortbruk.

Skrevet

Når man feks skal reise til land hvor det nesten ikke finnes minibanker eller kortbruk.

''Når man feks skal reise til land hvor det nesten ikke finnes minibanker eller kortbruk.''

Når hadde du sist med deg 30-50.000 cash på tur?

Gjest høstløv
Skrevet

Da er det vanskeligere å prute på prisen, hvis man står med en ferdig utfylt bankremisse i hånden, enn hvis en har cash.

Gjest høstløv
Skrevet

Når jeg har kjøpt bil har jeg betalt med bankremisse, tror det er det vanligste.

Da er det vanskeligere å prute på prisen, hvis man står med en ferdig utfylt bankremisse i hånden, enn hvis en har cash.

Skrevet

Når jeg har kjøpt bil har remissen vært utstedt først etter at prisen har vært avtalt. Da har jeg kommet med den samtidig som jeg har hentet bilen, gjerne et par dager etter at avtalen er gjort.

For meg ville det føles underlig å komme med f.eks. 130.000 cash, som vel var prisen jeg betalte for forrige bruktbil jeg kjøpte privat.

Skrevet

I tillegg til å sjekke om banken har så mye kontanter liggende, så har bankene også en grense for når et kontantuttak må rapporteres til myndighetene. Husker ikke hva grensen er. Det er fordi store kontantuttak ofte har sammenheng med "svart økonomi".

Skrevet

Når jeg har kjøpt bil har remissen vært utstedt først etter at prisen har vært avtalt. Da har jeg kommet med den samtidig som jeg har hentet bilen, gjerne et par dager etter at avtalen er gjort.

For meg ville det føles underlig å komme med f.eks. 130.000 cash, som vel var prisen jeg betalte for forrige bruktbil jeg kjøpte privat.

Jeg er enig i at summen er av betydning. Sist vi kjøpte bruktbil, kostet den vel ca 240 000, en sum det hadde vært helt uaktuelt å ha med i kontanter.

Men den første bruktbilen min mann og jeg kjøpte sammen kostet ca 25 000, og da var cash helt kurant:-)

Skrevet

Hvem skulle hindre deg i å ta ut alle de pengene du har innestående på konto?

Vi tok ut 55.000 i kontanter og det var ikke noe problem.

Jeg vet at jeg i hvert fall har tatt ut ca. 50.000 i Nordea. Da var det en slik tidslås slik at jeg måtte vente noen minutter på pengene. Dette for å unngå ran fortalte de.

Skrevet

Prisen er vel ferdigprutet når man kommer så langt? Eller er det vanlig å kjøpe bilen samtidig som man er og ser på den for første gang? Jeg tittet på bilen først og betalte ikke før jeg hentet den noen uker etter.

Skrevet

I tillegg til å sjekke om banken har så mye kontanter liggende, så har bankene også en grense for når et kontantuttak må rapporteres til myndighetene. Husker ikke hva grensen er. Det er fordi store kontantuttak ofte har sammenheng med "svart økonomi".

''så har bankene også en grense for når et kontantuttak må rapporteres til myndighetene. Husker ikke hva grensen er. Det er fordi store kontantuttak ofte har sammenheng med "svart økonomi".''

Stemmer det. For noen år siden skulle jeg fordele en god del hundretusen over på 4 ulike konti (utbytte som skulle fordeles) og det var litt ekstra på posten ja. :o)

Gjest høstløv
Skrevet

Prisen er vel ferdigprutet når man kommer så langt? Eller er det vanlig å kjøpe bilen samtidig som man er og ser på den for første gang? Jeg tittet på bilen først og betalte ikke før jeg hentet den noen uker etter.

Det er ofte vanlig med "først til mølle...." og hvis du kommer med pengene i hånden, så får du bilen, særlig når det gjelder spesielt fine objekter.

Det er jo ergerlig at en fin bil, som du kanskje hr brukt lang tid på å lete etter, går til en annen, fordi du må i banken og ordne med bankremisse, mye enklere å kjøpe, betale få nøkkelen og kjøre avgårde med bilen, når du står med cash i handen.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er ofte vanlig med "først til mølle...." og hvis du kommer med pengene i hånden, så får du bilen, særlig når det gjelder spesielt fine objekter.

Det er jo ergerlig at en fin bil, som du kanskje hr brukt lang tid på å lete etter, går til en annen, fordi du må i banken og ordne med bankremisse, mye enklere å kjøpe, betale få nøkkelen og kjøre avgårde med bilen, når du står med cash i handen.

Skrevet

''et er jo ergerlig at en fin bil, som du kanskje hr brukt lang tid på å lete etter, går til en annen, fordi du må i banken og ordne med bankremisse, mye enklere å kjøpe, betale få nøkkelen og kjøre avgårde med bilen, når du står med cash i handen.''

Ser det! Men som sagt tror jeg det er temmelig uvanlig å ha med over 50-100.000, eller mer, i kontanter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...