Gjest grønn grønnere ... Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 skal stemme for føste gang, men er usikker på hvordan det i praksis gjøres... Hvordan foregår egentlig stemmingen, et for stortingsvalg og et for representater fra fylket/kommunen? Kan jeg stemme ett parti inn til stortingsvalget og et annet fra kommunen? Hjelp meg noen. tusen takk 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Nå tuller du litt. ) I år er det stortingsvalg og _en_ stemmeseddel. Du velger da inn kandidater fra ditt fylke til å representere på tinget. Om to år er det kommune- og fylkestingsvalg, da er det _to_ stemmesedler og vi velger folk til å sitte i kommunestyret og i fylkestinget. 0 Siter
Speak Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Nå tuller du litt. ) I år er det stortingsvalg og _en_ stemmeseddel. Du velger da inn kandidater fra ditt fylke til å representere på tinget. Om to år er det kommune- og fylkestingsvalg, da er det _to_ stemmesedler og vi velger folk til å sitte i kommunestyret og i fylkestinget. Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel???? Skulle gjerne hatt en kortfattet side hvor det står litt om hvert parti eller en "test" så jeg vet hva jeg skal stemme:-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Nå tuller du litt. ) I år er det stortingsvalg og _en_ stemmeseddel. Du velger da inn kandidater fra ditt fylke til å representere på tinget. Om to år er det kommune- og fylkestingsvalg, da er det _to_ stemmesedler og vi velger folk til å sitte i kommunestyret og i fylkestinget. Strengt tatt er det også kirkevalg og sametingsvalg i år;-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel???? Skulle gjerne hatt en kortfattet side hvor det står litt om hvert parti eller en "test" så jeg vet hva jeg skal stemme:-) Jeg tror alle nettavisene + nrk.no har valgtester man kan ta, som kan være retningsgivende. 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel???? Skulle gjerne hatt en kortfattet side hvor det står litt om hvert parti eller en "test" så jeg vet hva jeg skal stemme:-) Blander meg inn, jeg ;-) Aftenpostens test skal visstnok være den beste. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3191988.ece 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Strengt tatt er det også kirkevalg og sametingsvalg i år;-) Kirkevalget har ikke vi, men dersom dette er gjengs overalt er det som følger: - forhåndsvalg: kontakt menighetskontoret ditt - du kan stemme etter messen førstkommende søndag - du kan stemme i valglokalet på valgdagen for stortingsvalget Sametingsvalget: - her stemmer man på samme steder og til samme tider som stortingsvalget - man kan stemme på både stortinget og sametinget dersom man står i begge mantallene. ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel???? Skulle gjerne hatt en kortfattet side hvor det står litt om hvert parti eller en "test" så jeg vet hva jeg skal stemme:-) ''Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel????'' Niks. ) Heldigvis har jeg ikke lov til å komme med innspill, jeg har bare lov til å hjelpe til med det rent praktiske og ta imot stemmene. ) 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel???? Skulle gjerne hatt en kortfattet side hvor det står litt om hvert parti eller en "test" så jeg vet hva jeg skal stemme:-) Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. 0 Siter
Gjest golo Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. Oi, nå ble alt plutselig så enkelt 0 Siter
fresja Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Du kan stemme på et parti ved stortingsvalget nå i høst, og på to helt andre parti når det er fylkesting- og kommunesytrevalg om 2 år. 0 Siter
Gjest dolberta Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. *LOL* Morsomt! 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. LOL Fantastisk! Det må være den mest kortfattede velgerguiden ever! *Ler fortsatt* 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. Fantastisk! firepile 0 Siter
filiokus81 Skrevet 10. september 2009 Skrevet 10. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. Haha! Strålende ) 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. Dette hjalp altså ingening. Vet ikke engang hva sosialisme betyr. Så litt fyldigere hadde nok vært på sin plass:-) 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Blander meg inn, jeg ;-) Aftenpostens test skal visstnok være den beste. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3191988.ece Skal teste den:-) 0 Siter
morsan Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Det er ikke vanskeligere enn dette: Er du for sosialisme stemmer du AP, ellers stemmer du Høyre. Unntakene er som følger: Er du lærer eller sosionom stemmer du SV, faller du lett for autoritære bevegelser stemmer du Rødt, er du religiøs stemmer du Krf, er du bonde stemmer du SP, og er du idiot stemmer du Frp. LOL 0 Siter
morsan Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Kirkevalget har ikke vi, men dersom dette er gjengs overalt er det som følger: - forhåndsvalg: kontakt menighetskontoret ditt - du kan stemme etter messen førstkommende søndag - du kan stemme i valglokalet på valgdagen for stortingsvalget Sametingsvalget: - her stemmer man på samme steder og til samme tider som stortingsvalget - man kan stemme på både stortinget og sametinget dersom man står i begge mantallene. ) Trodde det var kirkevalg over alt samtidig med stortingsvalget i år jeg, men har ikke satt meg inn i det. Jeg står ikke i manntallet til noen av de to "obscure" valgene..;-) 0 Siter
morsan Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 ''Da har du sikkert litt hjelp til oss som ikke har greie på politikk i det hele tatt også da vel????'' Niks. ) Heldigvis har jeg ikke lov til å komme med innspill, jeg har bare lov til å hjelpe til med det rent praktiske og ta imot stemmene. ) Du svarer som om du er med i tellekorpset, så jeg antar du er det? Men du har likevel lov å gi tips på dol, da:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.