Gå til innhold

Fotballmamma!

Lillemus

Anbefalte innlegg

De er 9 år.

Det er i og for seg ikke snakk om topping. I vanlige seriekamper og et par cuper har de lag som er blanding av de flinkeste og de andre, men det er altså snakk om å la de flinkeste (ca. halvparten) spille flere cuper og da mot eldre motstandere for å gi dem matching på et høyere nivå.

Tar gjerne imot andres meninger også.

Hvordan tror de at resten skal gidde å holde motivasjonen oppe om de beste tas ut og får gjøre slike morsomme ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• laban

10

• morsan

6

• ....AV

6

Mest aktive i denne tråden

De er 9 år.

Det er i og for seg ikke snakk om topping. I vanlige seriekamper og et par cuper har de lag som er blanding av de flinkeste og de andre, men det er altså snakk om å la de flinkeste (ca. halvparten) spille flere cuper og da mot eldre motstandere for å gi dem matching på et høyere nivå.

Tar gjerne imot andres meninger også.

Selv synes jeg det er tidlig. Et slikt skille vil jo bare sementere forskjellene i nivå. Det kan jo være stor ulikhet i modenhet i den alderen, og de som ikke er fullt så gode nå, kan likevel ha talent og utvikle seg, om de får muligheten.

Men jeg aksepterer jo at det er ulike meninger om dette, andre har kanskje også bedre grunnlag for å uttale seg enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tillatt at junior får spille med kullet over. Om det betyr noe for ferdighetene, gjenstår å se. Men det er sannsynlig, siden det betyr at han dermed "tjuvstarter" litt med sjuerfotball mens hans eget årskull har siste år med femmer.

Det har helt garantert noe positivt å si for iveren og selvtilliten (selv om den egentlig er grei nok fra før når det gjelder akkurat fotball).

I samråd med treneren som ville ha ham på laget, er vi enige om at trening og kamper med eget lag alltid går foran.

I vårt (store) idrettslag er det klasselag i mange år, det er først når de blir ganske store at det er ett lag pr. årskull. Derfor praktiserer de slik "hospitering" bare for enkeltspillere når det passer, det er aldri noen gruppe som formelt får en annen status. Han skal altså spille for ett bestemt 98-lag som er litt for få, det er slett ikke sikkert han ville vært like aktuell for 98-laget i parallellklassen, hvis du skjønnner hva jeg mener.

Faren ved å gjøre det altfor formelt, er at det blir en snikinnføring av inndeling i A- og B-lag før det er lov. Det er dumt hvis de andre spillerne (og ikke minst foreldrene) blir misfornøyde fordi de får inntrykk av at det er en slik rangering som foregår. Derfor tror jeg man skal gjøre sånt med en viss forsiktighet.

Takk for gode refleksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror de at resten skal gidde å holde motivasjonen oppe om de beste tas ut og får gjøre slike morsomme ting?

Det kan være et problem, ja. Det er jo dumt hvis det fører til økt frafall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode refleksjoner.

Det er lett å finne en god del mulige negative momenter med tanke på de andre, laget som helhet osv.

Men du spurte spesielt om konsekvensene for spilleren, og derfor svarte jeg stort sett ut fra det.

Når det gjelder frafall, er det også alltid en viss risiko for at en relativt god spiller "som tvinges til å spille på et lag som suger", som de selv ville uttrykt det, slutter. Vi har tilfeller der klasselagene har 1 - 2 med både iver og ferdigheter, mens resten absolutt ikke har. Det er ikke bare gøy å bli sendt rundt i serien for å tape 26 - 3 hver uke mens de i parallellklassen spiller jevnt med de samme motstanderne, fordi det der tilfeldigvis går flere fotballelskere.

Det er heller ikke slik at alle har lyst til å spille så mange kamper og cuper som mulig. Her er det også delte meninger blant foreldrene, siden dette belegger kvelder og helger.

Jeg er helt lojal mot reglene, det har jeg vel fått fram her tidligere. Jeg vil bare få fram at det finnes flere sider også ved denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lett å finne en god del mulige negative momenter med tanke på de andre, laget som helhet osv.

Men du spurte spesielt om konsekvensene for spilleren, og derfor svarte jeg stort sett ut fra det.

Når det gjelder frafall, er det også alltid en viss risiko for at en relativt god spiller "som tvinges til å spille på et lag som suger", som de selv ville uttrykt det, slutter. Vi har tilfeller der klasselagene har 1 - 2 med både iver og ferdigheter, mens resten absolutt ikke har. Det er ikke bare gøy å bli sendt rundt i serien for å tape 26 - 3 hver uke mens de i parallellklassen spiller jevnt med de samme motstanderne, fordi det der tilfeldigvis går flere fotballelskere.

Det er heller ikke slik at alle har lyst til å spille så mange kamper og cuper som mulig. Her er det også delte meninger blant foreldrene, siden dette belegger kvelder og helger.

Jeg er helt lojal mot reglene, det har jeg vel fått fram her tidligere. Jeg vil bare få fram at det finnes flere sider også ved denne saken.

Du svarte på det jeg spurte om du:-)

Jeg synes det er greit å få frem flere sider av saken. Det er jo selvfølgelig ønskelig at barna får utvikle seg fra sitt nivå og at alle får de riktige utfordringene slik at flest mulig fortsetter og slik at de kan oppnå sitt potensiale. Dette må dog gjøres på en måte som er best mulig for alle parter, og det er ikke alltid så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelper det for Lillemus at laban bruker imaginære leppestifter? *skjønner ikke no* :D

Nei, sånn går det når jeg en sjelden gang svarer direkte fra 100 nyeste istedenfor å gå veien om tråden først, slik at jeg skjønner hva jeg svarer på;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spillende fotball-mamma... ;)

Grus og kunstgress er ekvivalent underlag, ja.

Merker osv. har jeg ingen mening om. Jeg handler et sted de har peiling, hører på dem og betaler.

Med juniors forbruk av fotballsko synes jeg han snart bør få kontrakt der dette er dekket. Men han er over gjennomsnittlig ivrig.

PS: Hvis du etter hvert oppdager noen små, mørke kuler på gulvet eller i snuppas seng, er det ikke et urenslig dyr som har slått seg ned hos dere. Det er kunstgressunderlaget som har denne herlige egenskapen.

Det heter granulat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg skal være fotballmamma i dag, det er turnering. 6 timer i en hall *sukk* Misforstå meg rett, det er knall og følge gutten! Jeg er bare litt gåen om dagen.

Det er utrolig artig og se laget i aksjon, det heies frem, og teamfølelsen er på topp.

*finner frem leppestiften* ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...