Gå til innhold

Stort lån for bedrift..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå funnet et gårdsbruk som kan passe fint til å drive med det jeg vil drive med. Problemet er bare at dette er jo såklart langt i fra gratis...!

Så det jeg lurer på da.. I den forbindelse.. Finns det noen som helst måter å få store lån på? Denne gården er prisa til 6 mill, men vil tjene inn ganske store summer sjøl.

Vil man kunne få høyere lån om man kan legge fram en driftsplan feks? Eller på andre måter?

Jeg er 27 år, har planer for hvordan gården skal kunne drives, ingen tidligere betalingsanmerkninger/konflikter med banken, ingen høye lån fra før.. Og har samboer og barn.. Er dog bare et helt vanlig menneske med "helt vanlig" lønn...

HAR man sjangs å få så høye lån for å kunne kjøpe et sånt sted og drive det(at man starter et firma og sånt)? Evt kanskje ikke akkurat 6 mill da, men om så noe lavere..

Skrevet

Hvis du legger fram en oversikt over hvordan du skal greie å betale tilbake lånet er det bare å håpe. Kontakt en bank, en etter en.

Skrevet

6 mill. er jo mye om dere ikke har egenkapital. Men det er jo umulig å gi noe svar uten å vite hva slags inntekter og utgifter det vil være på gården.

Du er sikkert også klar over at det er vel et krav om landbruksskole om du skal drive gård, mulig det også spiller inn ved søknad om lån.

Skrevet

Hvis du legger fram en oversikt over hvordan du skal greie å betale tilbake lånet er det bare å håpe. Kontakt en bank, en etter en.

Inntekten min har vært veldig uregelmessig fra år til år, så det er vanskelig å si for meg eksakt HVA den har vært.. Alt fra 100.000 til 250.000 de siste årene..

Dette er en utleiestall da, med ganske mange bokser å leie ut så derfor vil stallen mest sannsynlig tjene seg inn sjøl. Huset er to hus som er slått sammen til ett, og derfor er den andre delen av huset også mulig å leie ut.. Dette er bare eksempel..

Jeg har regna ut inntekter på gården, men jeg må ha hjelp til å regne ut utgifter.. Håper evt megleren kan hjelpe med det..

Gjest Har jeg ikke hørt om
Skrevet

6 mill. er jo mye om dere ikke har egenkapital. Men det er jo umulig å gi noe svar uten å vite hva slags inntekter og utgifter det vil være på gården.

Du er sikkert også klar over at det er vel et krav om landbruksskole om du skal drive gård, mulig det også spiller inn ved søknad om lån.

Har aldri hørt om at man må ha landbruksskolen for å drive gård. Jeg har flere bønder i vennekretsen, og de har store gårder. Ingen som noengang har nevnt at man må ha landbruskskole.

Skrevet

Har aldri hørt om at man må ha landbruksskolen for å drive gård. Jeg har flere bønder i vennekretsen, og de har store gårder. Ingen som noengang har nevnt at man må ha landbruskskole.

Det er vel odels -gutter/jenter? Da vil jeg tro at det ikke er noe krav om landbruksskole.

Gjest høstløv
Skrevet

Inntekten min har vært veldig uregelmessig fra år til år, så det er vanskelig å si for meg eksakt HVA den har vært.. Alt fra 100.000 til 250.000 de siste årene..

Dette er en utleiestall da, med ganske mange bokser å leie ut så derfor vil stallen mest sannsynlig tjene seg inn sjøl. Huset er to hus som er slått sammen til ett, og derfor er den andre delen av huset også mulig å leie ut.. Dette er bare eksempel..

Jeg har regna ut inntekter på gården, men jeg må ha hjelp til å regne ut utgifter.. Håper evt megleren kan hjelpe med det..

Kontakt en regnskapsfører med landbruk som spesialfelt.

Ofte har landbrukere egne regnskapskontorer, undersøk om dette er tilfellet i ditt distrikt.

Persille1365381127
Skrevet

Ja, det er mulig (jeg har gjort det), men du må stille med egenkapital. Normalt sett er det 20%, men det varierer litt fra bank til bank...

Lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...