Gå til innhold

Gymnastikknazismen

Anbefalte innlegg

Gjest gymnastikkhater
Skrevet

''Man kan lett løse det med at hver dusj har en svingdør!''

Og samtidig sier man at "ja, du har rett, kroppen din er helt unormal, den bør ikke vises fram til noen".

Eller så kan vi foreldre ta oss sjøl i nakken, bruke tid til å gå i f.eks. svømmehallen med ungene og gjøre kropp og nakenhet til en naturlig ting.

Vi kan bare velge.

''Eller så kan vi foreldre ta oss sjøl i nakken, bruke tid til å gå i f.eks. svømmehallen med ungene og gjøre kropp og nakenhet til en naturlig ting.''

Det er ikke barn det er snakk om her! Dette dreier seg om sårbar ungdom i pubertetsalder.

Gjest Nakenhet - bare ille???
Skrevet

''Eller så kan vi foreldre ta oss sjøl i nakken, bruke tid til å gå i f.eks. svømmehallen med ungene og gjøre kropp og nakenhet til en naturlig ting.''

Det er ikke barn det er snakk om her! Dette dreier seg om sårbar ungdom i pubertetsalder.

Så du tror ikke at holdninger og vaner skapt i barndommen påvirker ungdomstiden?

Blir alle ungdommer - uansett bakgrunn - brått så sårbare at de ikke tåler å se nakne kropper/være naken sammen med andre?

Jeg tror ikke det.

Majoriteten vil greie seg svært bra, unntakene vil man alltid ha (psykisk syke osv.). Vi foreldre må stramme oss opp og ta noen valg, ikke la alt bare skure og gå og overlate alt ansvaret til myndighetene.

Skrevet

Jeg er oppvokst i utlandet og der var det separate dusjer med forheng til alle elvene. Synes absolutt det er best.

Det hadde vært en enorm lettelse for meg i gymtimene, i alle fall. Men det var jo også noen som likte å sprade halvnakne foran resten av klassen.

Skrevet

Og samtidig sier man at "ja, du har rett, kroppen din er helt unormal, den bør ikke vises fram til noen".

Eller så kan vi foreldre ta oss sjøl i nakken, bruke tid til å gå i f.eks. svømmehallen med ungene og gjøre kropp og nakenhet til en naturlig ting.

Vi kan bare velge.

''Og samtidig sier man at "ja, du har rett, kroppen din er helt unormal, den bør ikke vises fram til noen".''

Sier man ikke heller at kroppen er din egen, du skal selv få bestemme over den?

Skrevet

Enig;)

Man kan lett løse det med at hver dusj har en svingdør!

Ingen ser noe, da kan ingen mobbe noen;)

Hver dusj har svingdør? Såvidt jeg klarer å huske så har samtlige fellesdusjer fra barne-, ungdoms- og alle vgs jeg har gått på vært ett stort rom. Skulle man sette svingdører på der så må hele lokalet bygges om...

Skrevet

Hver dusj har svingdør? Såvidt jeg klarer å huske så har samtlige fellesdusjer fra barne-, ungdoms- og alle vgs jeg har gått på vært ett stort rom. Skulle man sette svingdører på der så må hele lokalet bygges om...

Der jeg gikk på skole, hadde man dusjene i "båser", men uten dører, da. Men iallfall skjermet sideveis. Jeg ble lettere overrasket over å se både trengingssentre og svømmehall m.v. her jeg bor nå bare ha dusjene i ett stort rom.

Det er ikke bare tenåringer som kunne tenke seg ørlite mer privatliv når man vasker seg....;-)

Skrevet

Der jeg gikk på skole, hadde man dusjene i "båser", men uten dører, da. Men iallfall skjermet sideveis. Jeg ble lettere overrasket over å se både trengingssentre og svømmehall m.v. her jeg bor nå bare ha dusjene i ett stort rom.

Det er ikke bare tenåringer som kunne tenke seg ørlite mer privatliv når man vasker seg....;-)

Der jeg trener, ser det ut som om kanskje bare 20-30 % av de som trener velger å dusje der etterpå. Folk sier at de heller vil dusje hjemme - sannsynligvis delvis fordi rommene er innrettet slik at du står veldig på utstilling hvis du velger å dusje og skifte der. Jeg har valgt å gi blaffen fordi jeg liker å dusje rett etter trening, men vi som velger denne løsningen fleiper av og til med at vi ser ut til å utgjøre en litt merkelig og kanskje ukritisk minoritet...*s*

Skrevet

Der jeg trener, ser det ut som om kanskje bare 20-30 % av de som trener velger å dusje der etterpå. Folk sier at de heller vil dusje hjemme - sannsynligvis delvis fordi rommene er innrettet slik at du står veldig på utstilling hvis du velger å dusje og skifte der. Jeg har valgt å gi blaffen fordi jeg liker å dusje rett etter trening, men vi som velger denne løsningen fleiper av og til med at vi ser ut til å utgjøre en litt merkelig og kanskje ukritisk minoritet...*s*

Jeg dusjer jeg også, men synes det er litt vel tett innpå personen i nabodusjen...

Skrevet

Jeg dusjer jeg også, men synes det er litt vel tett innpå personen i nabodusjen...

Jeg synes det verste er at selve garderoben er slik innrettet at når du kommer ut fra dusjen og skal kle på deg, så er det slik at alle som åpner døren inn til garderoben ser det meste - og også de som måtte befinne seg i området utenfor døren... Selve dusjområdet er så lite, at du må gå inn i garderoben for å tørke deg.

Det er lett å forstå hvorfor ungdom som sliter med vektproblematikk også fort ender opp som de ungdommene som ikke vil drive med idrett. Kombinasjonen av hvordan garderober er utformet og det enorme fokuset på kropp og utseende, gjør dessverre idrett til en aktivitetsform lite tilgjengelig for de som allerede sliter.

Skrevet

Jeg synes det verste er at selve garderoben er slik innrettet at når du kommer ut fra dusjen og skal kle på deg, så er det slik at alle som åpner døren inn til garderoben ser det meste - og også de som måtte befinne seg i området utenfor døren... Selve dusjområdet er så lite, at du må gå inn i garderoben for å tørke deg.

Det er lett å forstå hvorfor ungdom som sliter med vektproblematikk også fort ender opp som de ungdommene som ikke vil drive med idrett. Kombinasjonen av hvordan garderober er utformet og det enorme fokuset på kropp og utseende, gjør dessverre idrett til en aktivitetsform lite tilgjengelig for de som allerede sliter.

Det der har jeg heldigvis ikke opplevd - kan bare huske garderober (iallfall dem jeg har brukt mer enn én gang) der det har vært en vegg eller en forgang eller lignende slik at man hindrer innsyn fra korridoren og inn der man skifter.

Skrevet

Veldig enig!

Fokuset på kropp og perfekthet blir bare større og større - og selv den vakreste tenåring har garantert komplekser.

Man kan ignorere problemet - og klage over at ungene ikke vil dusje etter gym'en eller i svømmehallen - og at de dusjer med trusen på - eller man kan gjøre noe med det - bygge litt om på dusjene.

Skrevet

Jeg dusjer nesten alltid hjemme (hvis ikke jeg skal noe annet rett etter trening), men jeg har ikke noe i mot fellesdusjing. Jeg synes det er greit å slippe å ha med skift, håndkle osv, det er greiest med mitt eget bad hvor jeg har alt innen rekkevidde.

Det kan hende at folk faktisk foretrekker å dusje hjemme.

Skrevet

Jeg dusjer nesten alltid hjemme (hvis ikke jeg skal noe annet rett etter trening), men jeg har ikke noe i mot fellesdusjing. Jeg synes det er greit å slippe å ha med skift, håndkle osv, det er greiest med mitt eget bad hvor jeg har alt innen rekkevidde.

Det kan hende at folk faktisk foretrekker å dusje hjemme.

Ja, folk kan opplagt ha forskjellige ønsker. Men det er ganske mye prat om i garderoben om garderobens utforming, og en del oppgir det som årsak. Andre synes sikkert det er mer praktisk å dusje hjemme for å slippe å dra med seg ting.

Skrevet

Vi kan bare velge.

Jeg er veldig enig med deg! Jeg synes det er trist at ungene/ungdommene ikke skal tørre å være nakne foran klassekamerater/treningskamerater. Dette med alltid å skjule seg vil jo bare forsterke mobbingen, vil det ikke? Er det ikke bedre at alle ser at alle er foskjellige?

Det med å ta med ungene i svømmehallen og dusje i fellesdusj der, er noe vi som foreldre kan gjøre. Veldig enig med deg!

Her hos oss begynner de med dusjing i gymmen etter høstferien i 3. klasse. Jeg synes egentlig de godt kunne ha begynt et halvår tidligere, men greit nok. Eldstemann hos oss går nå i 5., og det gikk veldig greit det å dusje sammen med de i klassen fra høsten i 3. Håper de bevarer tryggheten på hverandre i årene fremover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...