Gå til innhold

Arb.ledighets trygd og samfunnstjeneste

Gjest Anonym pga meget lett gjenkjennelig situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som for tiden holder på med samfunnstjeneste, og kommer nå pga dette til å bli trukket for de dagene hun jobber.

Dette er jo ikke noe lønnet arbeide, men altså arbeide hun er pålagt av myndighetene og gjøre.

Hun har et lite barn, og med nesten 50% redusert inntekt vil de jo ikke klare seg akkurat!

Noen som vet hvilke rettigheter hun har her?

NAV sier de gjør ihendhold til loven.

Videoannonse
Annonse
Gjest mener jeg
Skrevet

Om hun ikke klarer seg økonomisk må hun be sosialkontoret om hjelp slik som alle andre i en knipe.

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Dette er jo ikke noe lønnet arbeide, men altså arbeide hun er pålagt av myndighetene og gjøre. "

Alternativt ville hun vel ha havnet i fengsel, og fengselsinnsatte får heller ikke utbetalt stønader.

Venninnen din må nok gå på sosialkontoret, hvis hun ikke har penger til livsopphold.

Skrevet

Sitat: "Dette er jo ikke noe lønnet arbeide, men altså arbeide hun er pålagt av myndighetene og gjøre. "

Alternativt ville hun vel ha havnet i fengsel, og fengselsinnsatte får heller ikke utbetalt stønader.

Venninnen din må nok gå på sosialkontoret, hvis hun ikke har penger til livsopphold.

Så vidt jeg vet så får man utbetalt uføre-stønader selv om man er i fengsel?!

Gjest høstløv
Skrevet

Så vidt jeg vet så får man utbetalt uføre-stønader selv om man er i fengsel?!

Nei, man får faktisk ikke det, se dokumentasjon nedenfor.

Sitat: "Retten til attføringspenger faller bort når et medlem utholder varetekt, straff eller særreaksjon i anstalt under kriminalomsorgen."

http://www.nav.no/1073743386.cms?kapittel=38

Sitat: "Uførepensjon skal dekke utgifter til livsopphold. Disse utgifter reduseres når man er innlagt i visse institusjoner eller innsatt i fengsel"

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147720.cms

Skrevet

Det var det jeg sa til henne også, at hun rett og slett ikke har rett på noen stønad i fra NAV og at hun derfor sikkert måtte søke om støtte på sosialkontoret.

Saken er jo den at JEG syntes hun har nok penger fra før av, hun har støtte ialle vinkler, husleien betaler sosialen, hun har fullt dekket barnehage, og hun lider av noe jeg kaller arbeidsvegring, og nå trenger jeg noe å slå i bordet med for jeg er lei av å måtte fortelle henne at sånn er loven og reglene de gjør ikke forskjell bare pga at du føler at du ikke har råd til å leve livet sånn du har lyst til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...