Snikkersen Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei Min 5.klassing har blitt påmeldt leksehjelp en time pr. uke. Det er frivillig, og vi har takket ja. Jeg synes det er et godt tiltak. Det jeg reagerer litt på, et at det på foreldremøtet ble sagt at det bare er de elevene som har spesielt bruk for dette som får tilbudet. Hvilke kriterier de går etter, sa de ingenting om. Jeg går ut ifra at det er en blanding av faglig svakhet og liten mulighet til å gjøre lekser hjemme pga småsøsken som forstyrrer etc. Hvem som ble plukket ut blir avgjort i samråd med foreldre. Jeg bekymrer meg for to ting: 1. vil min datter nå bli stemplet som skolesvak av de andre? 2. hvorfor har ikke lærer tatt kontakt med meg pr telefon for å informere om bakgrunnen for at akkurat hun er valgt ut? Vi har tidligere fått tilbakemelding om at hun har for lav lesehastighet, men dette ble betydelig bedre etter at hun fikk briller (hun har en problematisk synsfeil). Utover dette har vi hele tiden fått beskjed om at hun har hatt en god læringskurve, og at hun ikke er blant racerne, men holder godt følge med de andre. Midt på treet faglig. Ikke missforstå, jeg synes det er fint at hun får støtte til leksene. Jeg synes bare at skolen gjør dette på en litt ugrei måte, og at det kan komme til å virke stigmatiserende. Ungene snakker jo sammen om hvem som får leksehjelp og ikke. Dessuten er jeg bekymret for om den forrige læreren ikke har vært ærlige med oss mht hennes skoleprestasjoner. Hun har ny lærer i år. Innspill? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Her er det også bare enkelte som får tilbud om leksehjelp. Jeg vet ikke hvilke kriterier de går etter, men de fleste barna har foreldre der en eller begge er fremmedspråklige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Læreren til min stesønn sa i alle år at det gikk greit på skolen. Da han begynte å få karakterer viste disse at han i et par fag fikk 3. Resten var dårligere. (Noe jeg hadde påpekt i flere år overfor foreldrene) Så noen lærere er nok ikke helt ærlige frykter jeg. Jeg synes det er flott at jenta di har fått tilbud om leksehjelp. Da anser nok læreren at dette er fornuftig for henne. Antagelig har mange fått dette tilbudet slik at ikke noen få blir hengt ut. Når jeg snakker med snuppa (5. klasse) om f.eks. noen i klassen får ekstraundervisning, så vet ho knapt nok hvem som får det. Og det virker (heldigvis) ikke som om dette spiller noen rolle. Flott at forskjellige barn får hjelp til forskjellige ting:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Her er det også bare enkelte som får tilbud om leksehjelp. Jeg vet ikke hvilke kriterier de går etter, men de fleste barna har foreldre der en eller begge er fremmedspråklige. Vel, det gjelder ikke for oss. Vi har begge gode jobber, og utdannelse.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Når de annonserer at det bare er de med "mest behov" for det som får tilbudet på den måten de har gjort bør de også opplyse hvilke kriterier de går etter, om det bare er prestasjoner på skolen eller om andre ting som liten mulighet til å få hjelp hjemme f.eks pga småsøsken, også spiller inn. Og dere burde absolutt fått vite hvorfor de mener hun er blant de som har "mest behov" for det. Angående stigmatisering tror jeg det er veldig avhengig av hvor mange som får tilbudet. Da jeg gikk på skolen var det kanskje en eller to elever i hver klasse som fikk ekstra-undervisning, og de ble jo med en gang stemplet som dumme. Hvis det er mange som får tilbudet tror jeg faren for stigmatisering er mindre. Og det er nok blitt vanligere at elever får mer individuell oppfølging nå enn før, og grunnen trenger ikke alltid være at de er "dumme", så jeg tror det er mer akseptert nå. Hvis jeg var deg ville jeg absolutt tatt en telefon til læreren og spurt hvorfor datteren din har fått tilbud om leksehjelp, og hvor stor andel av klassen som har fått dette tilbudet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.