Gå til innhold

Bjarte Baasland sønn av en biskop.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skulle tro at biskopen lærte sønnen hvilke verdier som betyr noe i livet. Er Kirken rotten?

Gjest høstløv
Skrevet

Foreldrene kan ikke lastes for hvilken vei i livet barna deres velger, når de blir voksne.

Skrevet

Tror i hvert fall denne biskopen er råtten. Det er bare å se hvilke vendinger han har omtalt sin "fortapte sønn" i media det siste halvåret. "Det sorte får", "den fortapte sønn", "men jeg har jo 4 skikkelig sønner også", osv.

Hvis dette har vært normal omtale av de håpefulle i deres oppvekst, er det utrolig at det ikke gikk ille med alle avkomma.

Nå som kona også er ute på glattisen venter jeg bare på uttalelser fra den tidligere bispen. Jeg ser for meg "skjøga fra Babylon" og andre hyggelige bibelske vrier når han åpner kjeften.

Det er mulig Gud er en kurant fyr, men han har har ikke akkurat hatt flaks med sine jordiske representanter.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Foreldrene kan ikke lastes for hvilken vei i livet barna deres velger, når de blir voksne.

Påvirkning i oppveksten, positiv eller negativ, er en medvirkende årsak til hvilken vei de velger vil jeg tro. Jeg sa medvirkende! Så kommer gener og hvilke situasjoner og mennesker en råker borti i tillegg. Heldigvis er ikke gammeldags god oppdragelse, om å bli et godt og ærlig menneske, helt bortkastet, selv ikke i vår tidsalder.

Skrevet

Tror i hvert fall denne biskopen er råtten. Det er bare å se hvilke vendinger han har omtalt sin "fortapte sønn" i media det siste halvåret. "Det sorte får", "den fortapte sønn", "men jeg har jo 4 skikkelig sønner også", osv.

Hvis dette har vært normal omtale av de håpefulle i deres oppvekst, er det utrolig at det ikke gikk ille med alle avkomma.

Nå som kona også er ute på glattisen venter jeg bare på uttalelser fra den tidligere bispen. Jeg ser for meg "skjøga fra Babylon" og andre hyggelige bibelske vrier når han åpner kjeften.

Det er mulig Gud er en kurant fyr, men han har har ikke akkurat hatt flaks med sine jordiske representanter.

Jeg forstår rett og slett ikke behovet man (les:du) har til å rakke ned på Baasland. Han har sikkert gjort så godt han kunne. At han har vært supernaiv er det jo ikke tvil om. Synes han har fremstått på en ekte og bra måte i saken. (at den er dypt tragisk for hele familien er vel enkelt å sette seg inn i, eller? )

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg forstår rett og slett ikke behovet man (les:du) har til å rakke ned på Baasland. Han har sikkert gjort så godt han kunne. At han har vært supernaiv er det jo ikke tvil om. Synes han har fremstått på en ekte og bra måte i saken. (at den er dypt tragisk for hele familien er vel enkelt å sette seg inn i, eller? )

Mannen trenger jo ikke å henge ut sønnen sin i all offentlighet ved å kalle ham "den fortapte sønn" eller lignende ting.

Videre pusser han glorien sin med å henvise til de andre barna, som det har gått godt i livet, det gjør jo ikke saken bedre for sønnen Bjarte, som på den måten må føle seg enda mindre verdt i farens øyne.

Skrevet

Mannen trenger jo ikke å henge ut sønnen sin i all offentlighet ved å kalle ham "den fortapte sønn" eller lignende ting.

Videre pusser han glorien sin med å henvise til de andre barna, som det har gått godt i livet, det gjør jo ikke saken bedre for sønnen Bjarte, som på den måten må føle seg enda mindre verdt i farens øyne.

Si meg har dere i det hele tatt lest historien om den fortapte sønnen? Det var ingen av guttene sine faren der i gården elsket høyere, eller gjorde mer stas på, når han kom hjem igjen. Bjarte har gjort noen KJEMPEfeilsteg, ingen tvil om det! men at faren skal lastes for sin sønns spillegalskap, eller for at han står med åpne armer og tar imot ham, ja det skjønner jeg rett og slett ikke. Men det er meg det! :)

Gjest høstløv
Skrevet

Si meg har dere i det hele tatt lest historien om den fortapte sønnen? Det var ingen av guttene sine faren der i gården elsket høyere, eller gjorde mer stas på, når han kom hjem igjen. Bjarte har gjort noen KJEMPEfeilsteg, ingen tvil om det! men at faren skal lastes for sin sønns spillegalskap, eller for at han står med åpne armer og tar imot ham, ja det skjønner jeg rett og slett ikke. Men det er meg det! :)

Beretningen står li Lukas kapitel 15 versene 11 - 32

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?submit=Vis&parse=Luk+15%2c20-24&type=naive&book2=-1&searchtrans=

Faren var ikke mer glad i den ene sønnen fremfor den annen, men han gledet seg over at den bortkomne sønnen kom hjem igjen.

Skrevet

Han har hengt ut sin sønn i et halvt år. Pressen har selvfølgelig gjort sitt, men ingen har kommet med krassere kritikk mot sønnen enn far selv. Dette er en i tillegg en biskop - en fyr man skulle tro hadde et fnugg av empati, men sitatene jeg skrev over, der han blant annet fremhever sine gode sønner, underforstått; den fortapte sønn var han ikke fullt så heldig med, kommer fra far selv, i beste sendetid på våre største kanaler, til og med i en tid da det kunne se ut som om fyren var på randen av selvmord et eller annet sted i østeuropa.

En god far omtaler ikke sønnen sin i slike vendinger når sønnen åpenbart sliter som faen.

Selvfølgelig rakker jeg ned på en sånn fyr.

Skrevet

''Det er mulig Gud er en kurant fyr, men han har har ikke akkurat hatt flaks med sine jordiske representanter.''

Jeg kjenner heldigvis flere flotte representanter for prestestanden :)

I Norge har vi en del døveprester og disse vanker jo gjerne i "vårt" miljø siden de jo må holde tegnspråket sitt ved like osv. De er gjerne med på fester og andre tilstelninger :) Jeg kjenner til endel døveprester og felles for dem alle er at de utrolig tolerante og åpne. Hadde alle prester vært som dem, så tipper jeg antallet kirkegjengere hadde økt betraktelig ;)

Skrevet

''Det er mulig Gud er en kurant fyr, men han har har ikke akkurat hatt flaks med sine jordiske representanter.''

Jeg kjenner heldigvis flere flotte representanter for prestestanden :)

I Norge har vi en del døveprester og disse vanker jo gjerne i "vårt" miljø siden de jo må holde tegnspråket sitt ved like osv. De er gjerne med på fester og andre tilstelninger :) Jeg kjenner til endel døveprester og felles for dem alle er at de utrolig tolerante og åpne. Hadde alle prester vært som dem, så tipper jeg antallet kirkegjengere hadde økt betraktelig ;)

Jeg kjenner også en hyggelig prest, og jeg kjenner hyggelige mennesker i et kristent miljø.

Så jeg vet de finnes. ;)

Skrevet

Jeg kjenner også en hyggelig prest, og jeg kjenner hyggelige mennesker i et kristent miljø.

Så jeg vet de finnes. ;)

Godt å høre ;-)

Gjest jadda, du
Skrevet

''Er Kirken rotten?''

Ja, kirkerotten.

''Er Kirken rotten?''

''Ja, kirkerotten.''

Jepp, blakk som ei kirkerotte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...