Gå til innhold

Er det mange her som er faddere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg meldte meg nylig som fadder for et barn i Øst-Europa gjennom organisajonen "Misjon uten grenser".

Er dere faddere? Fra hviket land kommer fadderbarnet deres fra? Og hvilken organisasjon er dere faddere gjennom? Har inntrykk av at PLAN er veldig vanlig...?

Skrevet

Jeg er fadder til et barn (nå voksen) i Kenya. Betaler 180 kroner pr mnd til www.deafaid.org slik at denne kvinnen kan få skolegang.

Gjest majas mamma
Skrevet

Jeg er fadder for ei jente i India, Hun er 23 år nå og i ferd med å avslutte en handelscollege. Jeg har vært hennes fadder i nesten 10 år. jeg er fadder gjennom Faf - Fadderbarnas fremtid.

Skrevet

Jeg er fadder til et barn (nå voksen) i Kenya. Betaler 180 kroner pr mnd til www.deafaid.org slik at denne kvinnen kan få skolegang.

Kommer du inn på siden?

Skrevet

Jeg er PLAN-fadder og har vært det i ca. tre år. Om fadderbarnet husker jeg ikke annet enn at det er en gutt. Jeg er ikke interessert i å vite noe om ham heller. Det viktigste er at pengene når fram til noen som trenger dem.

Av og til kommer det brev og E-post med oppdatering, men jeg leser det ikke. Har også skiftet fadderbarn det siste året.

Skrevet

Ja, er fadder for en gutt fra Indonesia, som fylte 10 år i august.

Gjennom Plan.. 240,- pr måned.

Får info om gutten tilsendt et par ganger i året..Bilder av han og familien..Samt brev og tegninger. Brev er oversatt til engelsk "på veien" via Plan.

Sender bursdag/julegave og skriver med et brev.

Gaver begrenser seg, da det som sendes skal veie max..er det 150 g tro? (gidder ikke finne fram papirene nå) bortsett fra hvis jeg sender ting som kan brukes av flere i landsbyen..Tror egentlig det gjelder bare fotball m/pumpe?

Begrenset hvor mange ganger det er gøy å få fotball i posten liksom...

Skrevet

Jeg er PLAN-fadder og har vært det i ca. tre år. Om fadderbarnet husker jeg ikke annet enn at det er en gutt. Jeg er ikke interessert i å vite noe om ham heller. Det viktigste er at pengene når fram til noen som trenger dem.

Av og til kommer det brev og E-post med oppdatering, men jeg leser det ikke. Har også skiftet fadderbarn det siste året.

Hm... det undrer meg litt det du skriver, at du ikke er interessert i fadderbarnet ditt. Men ingen kritikk altså! Hovedtingen er jo, som du sier, at et barn får hjelp. :-)

Men jeg er kanskje litt rar i forhold jeg, da. Jeg gleder meg faktisk til å få brevet som skal komme om noen dager, for å se om det er jente eller gutt jeg har "fått". Gleder meg til å lese om ham/henne, se bildet, osv. Kommer nok t.o.m til å henge bildet av barnet opp! Gleder meg også til å kunne sende små gaver til barnet ved bursdager og juler.

Men størst av alt er jo gleden over å kunne hjelpe et barn med et dårlig utgangspunkt til å kunne få mat, klær, medisiner og skolegang, for bare x kr i måneden. Helt utrolig hvor lite som skal til egentlig, for å kunne hjelpe et barn til et bedre liv! :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har et fadderbarn via Plan, og et via SOS barnebyer. Jeg synes det er moro å få statusoppdateringer, og spesielt når barna selv skriver brev/tegner tegninger.

Jeg hadde en gutt via Plan i tre år, men så trakk Plan seg ut fra området, og jeg fikk en ny gutt. Den første hadde jeg god kontakt med, sendte mange brev, og mottok mange fra ham. Den nye gutten har jeg knapt hørt noe fra (han er bare 1-2 år, men foreldrene hans kunne i såfall skrevet brev), men det viser jo at de ikke blir "tvunget" på noen måte til å skrive brev.

Jenta jeg har via SOS barnebyer har skrevet en del til meg. Der har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har skrevet mer tilbake. Jeg får gjøre det en dag ;)

Jeg gir sjelden til andre organisasjoner, men med slike fadderbarn føler jeg at jeg får noe ordentlig igjen, og synes det er moro. Anbefales! :)

Skrevet

Jeg har et fadderbarn via Plan, og et via SOS barnebyer. Jeg synes det er moro å få statusoppdateringer, og spesielt når barna selv skriver brev/tegner tegninger.

Jeg hadde en gutt via Plan i tre år, men så trakk Plan seg ut fra området, og jeg fikk en ny gutt. Den første hadde jeg god kontakt med, sendte mange brev, og mottok mange fra ham. Den nye gutten har jeg knapt hørt noe fra (han er bare 1-2 år, men foreldrene hans kunne i såfall skrevet brev), men det viser jo at de ikke blir "tvunget" på noen måte til å skrive brev.

Jenta jeg har via SOS barnebyer har skrevet en del til meg. Der har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har skrevet mer tilbake. Jeg får gjøre det en dag ;)

Jeg gir sjelden til andre organisasjoner, men med slike fadderbarn føler jeg at jeg får noe ordentlig igjen, og synes det er moro. Anbefales! :)

Ja, det høres veldig fint ut. :-) Gleder meg jeg også!

Skrevet

Ja, er fadder for en gutt fra Indonesia, som fylte 10 år i august.

Gjennom Plan.. 240,- pr måned.

Får info om gutten tilsendt et par ganger i året..Bilder av han og familien..Samt brev og tegninger. Brev er oversatt til engelsk "på veien" via Plan.

Sender bursdag/julegave og skriver med et brev.

Gaver begrenser seg, da det som sendes skal veie max..er det 150 g tro? (gidder ikke finne fram papirene nå) bortsett fra hvis jeg sender ting som kan brukes av flere i landsbyen..Tror egentlig det gjelder bare fotball m/pumpe?

Begrenset hvor mange ganger det er gøy å få fotball i posten liksom...

Er det bare 150 g som godtaes? Urk... Og jeg som hadde sett for meg at jeg ville kjøpe litt klær og leker av og til....

Men men, jeg har jo ikke fått retningslinjene enda da. Får brev og informasjon om noen dager. :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, det høres veldig fint ut. :-) Gleder meg jeg også!

Barna "mine" er forøvrig fra Peru og den Dominikanske republikk. Jeg ba om å få barn fra spansktalende land, fordi jeg da til en viss grad forstår hva de skriver i orginalbrevene. Man får gjerne orginalbrevet med en maskinskrevet engelsk oversetting stiftet fast. Min erfaring er at disse oversetterne er veldig kreative, et fadderbarns "Hilsen Pablo" blir fort til "Hadet for nå, håper på å høre fra deg snart, hjertelig hilsen Pablo".

Jeg har også bildene hengt opp på veggen. Har alle tre fadderbarna, pluss tre andre norske barn jeg/familien min har vært avlastere for, i like rammer hengende samme sted. Synes det er koselig :)

Skrevet

Jeg er fadder for ei jente i India, Hun er 23 år nå og i ferd med å avslutte en handelscollege. Jeg har vært hennes fadder i nesten 10 år. jeg er fadder gjennom Faf - Fadderbarnas fremtid.

Hm.. Jeg visste ikke at man kunne støtte barnet selv etter at det ble voksent, men det er jo veldig bra. :-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Hm.. Jeg visste ikke at man kunne støtte barnet selv etter at det ble voksent, men det er jo veldig bra. :-)

India er jo veldig spesielt mange områder. Der er det spesielt vanlig med medgift for jentene når de skal giftes. Har de ingen medgift blir de ikke gift. Denne jentas familie er lutfattige, moren jobber som hushjelp, far er blind. Eneste mulighet denne jenta hr til å leve et bra liv er en utdannelse. Så når hun etter planen er ferdig med skolen neste sommer vil jeg be om å få ei jente som er interessert i å gå på skolen og som planlegger en utdannelse.

Skrevet

Heg har hørt at man ikke kan sende gaver til fadderbarnet,er det sant eller?

Gjest TantePlan
Skrevet

Gjennom plan kan du det, plan har egen nettside med små ting man kan sende, hva andre organisasjoner gjør vet jeg ikke.

Caloni Makaroni
Skrevet

Plan Norge har som hovedregel at man kan sende gaver inntil 2 ganger i året, og inntil 150 gram hver gang. Grunnen til restriksjonene er at det ofte er snakk om lokalsamfunn som ikke har normal postgang, og kanskje heller ikke bilveier, og brev/gaver må fraktes til fots lange strekninger. Eneste unntak er fotball m/ pumpe, fordi det er til nytte for flere barn. Det er også en Plan shop man kan få tilgang til via nettsidene, hvor det er ulike anbefalte gaver, som man kjøper på nett, og det blir sendt automatisk. I noen land er postvesenest så korrupt at Plan har lagt ned forbud mot å sende gaver, fordi de sjelden kommer frem. Jeg vet ikke hvilke land det gjelder for tiden.

SOS barnebyer har såvidt meg bekjent ingen konkrete restriksjoner, annet enn at de oppfordrer til heller å sende pengegaver (inn på konto), eller ev. små ting (klistremerker, linjaler e.l.) som får plass i en konvolutt. Man må også tenke på at gavene noen ganger må fortolles i mottakerlandet, og det kan koste mye.

Fordelen med SOS barnebyer som jeg ser det, er at man kan sette inn penger på egen konto til barnet. Det er -bare- barnets penger, og det får han eller hun tilgang til når han eller hun skal flytte fra barnebyen og/eller begynne på høyere utdannelse. Man kan altså hjelpe barnet med å spare penger på en sparekonto. Denne muligheten har man ikke med Plan Norge.

Caloni Makaroni
Skrevet

Er det bare 150 g som godtaes? Urk... Og jeg som hadde sett for meg at jeg ville kjøpe litt klær og leker av og til....

Men men, jeg har jo ikke fått retningslinjene enda da. Får brev og informasjon om noen dager. :-)

Husk at ofte er det dyre tollgebyrer når du sender gaver!

Her er det mange gode alternativer:

http://www.plan-shop.com/default.asp?lang=no

Skrevet

Ei jente i India, siden 2002 og ei jente i Afrika fra januar av.

Begge gjennom Verdens Barn :)

Skrevet

Jeg (eller familien da) er faddere til ei jente gjennom SOS Barnebyer. Hun bor i India, men er flyktning fra Tibet. Vi har vært faddere for henne i flere år, og har fått masse brev og tegninger. Hun skriver engelsk, så vi har aldri fått med noen oversettelse av brevene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...